Diferencia entre revisiones de «Plezier»

Línea 11: Línea 11:
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Alle verschillende werkvormen uit de methodologie Laat Je Zien zijn gekozen met aandacht voor plezier voor de deelnemers en de docenten. Dat geven gebruikers van Laat Je Zien aan in evaluaties van workshops en les ervaringen. De eigen ervaring van de deelnemers is de basis, het uitgangspunt van waaruit uitwisselen, verkennen, bestuderen en oefenen als relevant, veilig en plezierig wordt beleeft.
+
Alle verschillende werkvormen uit de methodologie ''Laat Je Zien'' zijn gekozen met aandacht voor plezier voor de deelnemers en de docenten. Dat bevestigen gebruikers van Laat Je Zien in evaluaties van workshops en leservaringen. De eigen ervaring van de deelnemers is het uitgangspunt. Van daaruit wordt het uitwisselen, verkennen, bestuderen en oefenen als relevant, veilig en plezierig beleefd.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
In het artikel van Judy Willis (2007) [https://www.psychologytoday.com/files/attachments/4141/the-neuroscience-joyful-education-judy-willis-md.pdf The Neuroscience of Joyful Education] komt naar voren hoe plezier en leren elkaar beïnvloeden.  
+
In het artikel van Judy Willis (2007) [https://www.psychologytoday.com/files/attachments/4141/the-neuroscience-joyful-education-judy-willis-md.pdf The Neuroscience of Joyful Education] komt naar voren hoe plezier en het leerproces elkaar beïnvloeden.  
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
Onderbouwt op basis van een aantal door Willis genoemde onderzoeken blijkt dat plezier leren versterkt:
+
Uit een aantal door Willis genoemde onderzoeken blijkt dat plezier ervaren het leereffect versterkt:
 
* Deelnemers leren beter als de ervaring in de lessituatie plezierig is en relevantie heeft voor het leven, de belangstelling en ervaringen van de deelnemers (Chugani, 1998; Pawlak, Magarinos, Melchor, McEwan, & Strickland, 2003).
 
* Deelnemers leren beter als de ervaring in de lessituatie plezierig is en relevantie heeft voor het leven, de belangstelling en ervaringen van de deelnemers (Chugani, 1998; Pawlak, Magarinos, Melchor, McEwan, & Strickland, 2003).
 
* Deelnemers onthouden het geleerde beter als het met een sterke positieve emotie samenhangt (Dulay & Burt, 1977; Krashen, 1982).
 
* Deelnemers onthouden het geleerde beter als het met een sterke positieve emotie samenhangt (Dulay & Burt, 1977; Krashen, 1982).
Línea 25: Línea 25:
 
     </div>
 
     </div>
 
     </div>
 
     </div>
 +
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{Plezier}}}}
  
[[Categorie:Sjabloon]]
+
[[Categoría:Sjabloon]]

Revisión del 08:07 23 feb 2021

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaar9 x Grunberg leskeuze.jpeg

Plezier in de hoofdrol


Plezier bevordert motivatie en stimuleert het leerproces.
Door plezier ontstaat ontspanning. Ontspanning is een belangrijke factor in het ervaren van welbevinden door mensen, het biedt een tegenwicht voor de negatieve emoties (ervaringen) die mensen in hun leven hebben gehad. Samen plezier hebben geeft vertrouwen, veiligheid en energie. Het zet alle deelnemers open voor samen verkennen, ontdekken, leren en leven.

Alle verschillende werkvormen uit de methodologie Laat Je Zien zijn gekozen met aandacht voor plezier voor de deelnemers en de docenten. Dat bevestigen gebruikers van Laat Je Zien in evaluaties van workshops en leservaringen. De eigen ervaring van de deelnemers is het uitgangspunt. Van daaruit wordt het uitwisselen, verkennen, bestuderen en oefenen als relevant, veilig en plezierig beleefd.

In het artikel van Judy Willis (2007) The Neuroscience of Joyful Education komt naar voren hoe plezier en het leerproces elkaar beïnvloeden.

Uit een aantal door Willis genoemde onderzoeken blijkt dat plezier ervaren het leereffect versterkt:

  • Deelnemers leren beter als de ervaring in de lessituatie plezierig is en relevantie heeft voor het leven, de belangstelling en ervaringen van de deelnemers (Chugani, 1998; Pawlak, Magarinos, Melchor, McEwan, & Strickland, 2003).
  • Deelnemers onthouden het geleerde beter als het met een sterke positieve emotie samenhangt (Dulay & Burt, 1977; Krashen, 1982).
  • Bij deelnemers die minimale stress ervaren en die betrokken en gemotiveerd zijn, vloeit informatie vrij langs het affectieve filter in de amygdala. Deze deelnemers behalen hogere cognitieve niveaus, leggen betekenisvolle verbindingen en ervaren regelmatig aha-momenten. Dit soort leren ontstaat niet in stille leeromgevingen met een docent die een lezing geeft, maar in leeromgevingen waar een sfeer is van energiek samen onderzoeken en ontdekken (Kohn, 2004).