Diferencia entre revisiones de «Gelukszoekers Stap 1-1 Eigen Ervaring»
(Nieuwe pagina aangemaakt met '__NOTOC__ {{kopweg}} <div class="row"> <div class="small-3 columns"> <imagemap> Image:Icoon Lees Les 8.png|thumb|center|{{{1|200px}}}| rect 22 47 276 280 Gelukszo...') |
m (Texto reemplazado: «thumb» por «frameless») |
||
Línea 4: | Línea 4: | ||
<div class="small-3 columns"> | <div class="small-3 columns"> | ||
<imagemap> | <imagemap> | ||
− | Image:Icoon Lees Les 8.png| | + | Image:Icoon Lees Les 8.png|frameless|center|{{{1|200px}}}| |
rect 22 47 276 280 [[Gelukszoekers|Start Lees Les 8]] | rect 22 47 276 280 [[Gelukszoekers|Start Lees Les 8]] | ||
</imagemap> | </imagemap> |
Revisión actual - 23:22 1 oct 2022
Stap 1-1 Eigen Ervaring
Introductie van het thema
Negen X Grunberg Les 8 Gelukszoekers
Voorlezen
Error: la imagen no es válida o no existe.
Docent start met eigen ervaring en bepaalt de focus
(Duur ±10 minuten, met voorlezen column 20 minuten / de hele groep)
Stoelen in de kring iedereen zit. Degene die vertelt wordt niet onderbroken. Vragen kunnen na het vertellen worden gesteld. Zie ook veiligheid.
Instructie bij optie 1:
De docent vertelt over een keer dat ze zich liet verleiden door een compromis. Of dat ze er juist weerstand heeft geboden. (voorbereid*) – verduidelijkingsvragen worden gesteld – daarna stelt zij de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat ze zich lieten verleiden door een compromis. Of dat ze er juist weerstand aan hebben geboden.
Als voorbereiding ontleend de docent uit de column de invalshoek en zoekt een eigen ervaring die hierbij aansluit. Deze eigen ervaring houdt je klein (qua sfeer gemiddeld) en je kiest bewust welke details je wel en niet vertelt. De vorm die je kiest voor je eigen ervaring in combinatie met de column zijn het voorbeeld(model) dat een leidraad biedt voor de deelnemers).
Door met Stap 1-2 schrijven van de tekst.
Of eenvoudiger alternatief optie 2 uit de lessenserie Beter Verwoorden:
De docent vertelt over een keer dat iemand haar grens over ging of dat zij de grens van een ander overging. (voorbereid*) – vragen worden gesteld – daarna stelt zij de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat iemand over hun grens heengingen of dat zij de grens van een ander overgingen.
In de vertelkring komen twee deelnemers komen aan de beurt, het is als model en opwarmer bedoeld naast dat het voor de verteller een oefening is. Het is vrijwillig. Als je merkt dat deelnemers nog geen aansluiting hebben kun je nog een tweede ervaring vertellen waarbij een andere kant van het onderwerp belicht wordt. Het benoemen van diverse invalshoeken om aan te denken bij het herinneren van iets wat je hebt meegemaakt, creëert ruimte.
Verbreden of toespitsen
Om het onderwerp te verbreden of toe te spitsen kun je tussendoor extra vragen toevoegen.
Bijvoorbeeld bij optie 1: voor diegenen die dit niet hebben meegemaakt bijvoorbeeld over een keer dat ze hebben meegemaakt dat ze in een heikele situatie een compromis hebben kunnen sluiten...hoe ging dat?
Bijvoorbeeld bij optie 2: als je grens nooit is over gegaan of als jezelf ook de grens van de ander niet bent overgegaan, bijvoorbeeld over de laatste keer dat ze een echte fysieke grens zijn overgegaan, waar dat was en hoe dat ging?
Variatie
De volgorde omdraaien. Starten met een eigen ervaring daarna de column voorlezen en vervolgens de verbindingsvraag stellen. Minder duidelijk misschien maar het is een vorm om de column meer te laten leiden.
Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie Negen x Grunberg
Plantilla:Leesserie