Diferencia entre revisiones de «Laat Je Zien: Zelfstandig Redigeren»

Línea 12: Línea 12:
 
<br>
 
<br>
 
Afhankelijk van de zelfstandigheid van de groep kan de docent rondlopen of kiezen voor een vaste plek.  
 
Afhankelijk van de zelfstandigheid van de groep kan de docent rondlopen of kiezen voor een vaste plek.  
 +
</div>
 +
<div class="row">
 +
<div class="small-6 columns">
 
<br>
 
<br>
<br>
+
<br>
 +
<br>
 +
<br>
 +
{{Laatjezien medium}}
 +
</div>
 +
    </div>
 
Arnon Grunberg heeft een paar schrijftips:
 
Arnon Grunberg heeft een paar schrijftips:
 
<br>
 
<br>
Línea 29: Línea 37:
 
# Er zijn herkansingen, misschien niet vandaag, een andere keer.
 
# Er zijn herkansingen, misschien niet vandaag, een andere keer.
 
<br>
 
<br>
</div>
 
<div class="row">
 
<div class="small-6 columns">
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
{{Laatjezien klein}}
 
</div>
 
    </div>
 
 
<br>
 
<br>
 
{{Leesserie}}
 
{{Leesserie}}
  
 
[[Categorie:Werkvormen Methodologie Laat Je Zien]]
 
[[Categorie:Werkvormen Methodologie Laat Je Zien]]

Revisión del 20:55 16 sep 2019


Zelfstandig Redigeren
(Duur < ±10 minuten)


De docent kiest ervoor de leerlingen zelfstandig hun eigen tekst na te laten kijken. De leerlingen krijgen een aantal aanwijzingen:

  • Lees je tekst rustig na op spelfouten. Als je twijfelt steek je vinger op en stel een vraag. Het antwoord schrijft de docent op het (digi)-bord zodat andere leerlingen het ook zien.
  • Kijk bij het overlezen of je rekening hebt gehouden met de opbouw van je verhaal: een begin - midden - eind. De leerlingen kunnen dan eventueel zinnen toevoegen om deze structuur aan te brengen in hun verhaal.
  • De docent geeft een overzicht van de regels van grammatica, formulering of spelling die op dat moment bekend, belangrijk, zijn voor de leerlingen zodat ze hun tekst daarop kunnen nakijken. Een overzicht hiervan kan de docent aanbieden op posters/digibord.
  • Soms blijkt tijdens het redigeren dat er over bepaalde zaken nog verwarring bestaat dan kan de docent kiezen om dit uit te leggen. Gedurende het redigeren wordt dit duidelijk aan de hand van de vragen. Ook al werken de deelnemers zelfstandig de docent blijft altijd beschikbaar voor vragen.


Afhankelijk van de zelfstandigheid van de groep kan de docent rondlopen of kiezen voor een vaste plek.

Arnon Grunberg heeft een paar schrijftips:

  1. Schrijven begint met kijken, luisteren en de herinnering aan dat kijken en luisteren.
  2. Wees niet bang voor het geschreven woord. Het is niet enger dan het spook onder uw bed.
  3. Vrees uzelf niet. U bevindt zich in een vrije, veilige zone. De gedachten zijn vrij. Er wordt geen moreel oordeel over uw tekst geveld.
  4. Stel uzelf even niet de vraag wat de ander van u zal denken. Uw invloed op de gedachten van de ander is hoe dan ook beperkt.
  5. Schrijf met een lezer in uw gedachten. U schrijft voor een ander.
  6. Vrees spelfouten noch grammaticale onvolkomenheden. Dit is geen proefwerk en ook geen kruiswoordpuzzel.
  7. Falen is niet erg. Iedereen faalt.
  8. De een zal het moeilijker vinden dan de ander zijn competitieve gedrag te onderdrukken. U mag de beste willen zijn, maar het hoeft niet.
  9. Wees kritisch maar verlam uzelf niet.
  10. Wees eerlijk. Soms moet je liegen om eerlijk te zijn.
  11. Het beste is als u bereid bent alles te verliezen.
  12. Er zijn herkansingen, misschien niet vandaag, een andere keer.



Plantilla:Leesserie

Categorie:Werkvormen Methodologie Laat Je Zien