Diferencia entre revisiones de «Lees»
Línea 8: | Línea 8: | ||
</imagemap> | </imagemap> | ||
</div> | </div> | ||
+ | <div class="small-9 columns"> | ||
+ | <h3>Welkom de methode Lees op basis van de methodologie Laat Je Zien</h3><br> | ||
Arnon Grunberg, initiatiefnemer van de Stichting Hermann & Hannelore Grünberg wil met de trainingen van Grunberg Academie deelnemers plezier in het lezen (terug)geven. | Arnon Grunberg, initiatiefnemer van de Stichting Hermann & Hannelore Grünberg wil met de trainingen van Grunberg Academie deelnemers plezier in het lezen (terug)geven. | ||
Línea 21: | Línea 23: | ||
Namens de Grunberg Academie veel leesplezier. | Namens de Grunberg Academie veel leesplezier. | ||
+ | |||
+ | <div class="small-9 columns"> | ||
+ | <h3>Welkom bij de lessenserie '''Negen X Grunberg''' op basis van de methodologie Laat Je Zien</h3><br> | ||
+ | De werkvorm van de methodologie ''Laat Je Zien'' is een integratie van psychologische | ||
+ | benaderingen gecombineerd met pedagogische inzichten. Door deze inzichten te verbinden met het | ||
+ | literatuuronderwijs ontstaat voor de leerling een context van betekenis. | ||
+ | De methodologie integreert taal, literatuur en zelfexpressie waarbij alle drie de componenten even | ||
+ | belangrijk zijn en elkaar versterken. De Grunberg Academie ontwikkelt een module Lees - Laat Je Zien. De lessenserie Negen X Grunberg is een eerste serie in deze module. | ||
+ | Door vaardig om te springen met taal kun je je eigen ervaringen genuanceerd onder woorden | ||
+ | brengen. Dat vormt een bouwsteen van analytisch denken en een opening tot dialoog.<br> | ||
+ | <br> | ||
+ | <h4>Doel van de module Lees - Laat Je Zien</h4> | ||
+ | De drieluik-werkstructuur van de methodologie ''Laat Je Zien'' leent zich goed om leerlingen meer te betrekken bij het literatuuronderwijs. De module Lees - Laat Je Zien zal gaan bestaan uit diverse lessenseries. Telkens kan een aantal lessen worden ontworpen met het oeuvre van een auteur of door een genre als uitgangspunt te nemen.<br> | ||
+ | <br> | ||
+ | De eerste module die is ontwikkeld, Negen X Grunberg bestaat uit negen voorbeeld lessen. Het doel is gebruikers (leerkrachten, docenten en begeleiders) een structuur aan te bieden waar literatuur en eigen ervaring van de deelnemers samen komen. Op zo’n manier dat de deelnemers de ervaring krijgen dat ze zich nauwkeurig kunnen uitdrukken en dat ze plezier krijgen in verhalen uit de literatuur.<br> | ||
+ | <br> | ||
+ | Wat levert deze lessenserie de deelnemers op naast de doelen van Laat Je Zien? | ||
+ | * Inzicht in literatuur opent en verruimt; het ervaren van werelden en levens van anderen biedt de gelegenheid onverwachte kanten van jezelf te leren kennen. | ||
+ | * Begrip door het delen van ervaringen. De koppeling met literatuur zorgt voor verbinding in een bredere context. Dit maakt reflectie en evaluatie toegankelijker. | ||
+ | * Meer inlevingsvermogen in teksten. Kijk op opbouw en formulering; spelen met woorden en betekenissen. | ||
+ | * Kennis maken met andere werelden: aandacht en bewustzijn versterken, meer besef over wat ze willen en hoe ze dat kunnen bereiken. | ||
+ | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed"> | ||
+ | <h4>Hoe ziet de structuur van de lessen er uit?</h4> | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
+ | De lessen doorlopen een cyclus die consequent de volgende stappen omvat:<br> | ||
+ | Voorbereiding en korte inleiding<br> | ||
+ | Opmaat Fysieke Oefeningen<br> | ||
+ | Stap 1: Eigen Ervaring delen - Kern: vertellen - luisteren - vragen stellen - schrijven<br> | ||
+ | Stap 2: Kennis inventariseren, aanvullen en uitbreiden. Motiveren voor (zelf)onderzoek en willen weten. | ||
+ | Intermezzo - fysieke oefening<br> | ||
+ | Stap 3: Samenbrengen van Eigen Ervaring en Kennis - Integreren, toepassen en presenteren<br> | ||
+ | Beslissen - Uitvoeren: ervaren in de praktijk, het dagelijks leven<br> | ||
+ | Reflectie & Evaluatie: na verloop van tijd terug komen op en stil staan bij thema's<br> | ||
+ | Nieuwe thema's komen zo op een natuurlijke manier naar voren en een volgende cyclus kan gestart worden. | ||
+ | <br> | ||
+ | <br> | ||
+ | {{#tag:imagemap| | ||
+ | Image:Werkstructuur?Lees.png{{!}}center{{!}}800px | ||
+ | rect 488 10 663 31 [[Laat Je Zien: Opmaat fysieke oefeningen|Uitleg Fysieke Oefeningen]] | ||
+ | rect 751 5 770 28 [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|Opdrachten bij lessen]] | ||
+ | rect 357 60 495 83 [[Laat Je Zien: Stap 1 Eigen Ervaring|Uitleg centrum Eigen Ervaring]] | ||
+ | rect 379 300 444 319 [[Laat Je Zien: Stap 1 Tekst|Uitleg schrijven Tekst]] | ||
+ | rect 455 296 485 316 [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|Opdrachten schrijven bij lessen]] | ||
+ | rect 378 172 435 190 [[Laat Je Zien: Stap 1 Beeld|Uitleg Beeld]] | ||
+ | rect 446 169 467 193 [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|Opdracht Beeld bij lessen]] | ||
+ | rect 138 57 229 82 [[Laat Je Zien: Stap 2 Kenniskant|Uitleg Kenniskant Drieluik]] | ||
+ | rect 150 98 215 117 [[Laat Je Zien: Stap 2 Vragen|Uitleg Vragen]] | ||
+ | rect 245 100 268 114 [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|Opdrachten Vragen bij lessen]] | ||
+ | rect 136 285 227 317 [[Laat Je Zien: Stap 2 Verdiepen |Uitleg Kennis Verdiepen]] | ||
+ | rect 245 292 268 315 [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|Opdrachten bij lessen]] | ||
+ | rect 134 410 264 430 [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|Opdracht Fysiek Intermezzo]] | ||
+ | rect 585 59 664 84 [[Laat Je Zien: Stap 3 Actiekant|Uitleg Actiekant Drieluik]] | ||
+ | rect 560 99 679 115 [[Laat Je Zien: Stap 3 Samenbrengen|Uitleg Samenbrengen]] | ||
+ | rect 692 94 717 116 [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|Opdrachten Samenbrengen bij lessen]] | ||
+ | rect 573 285 670 309 [[Laat Je Zien: Stap 3 Verdiepen|Uitleg Verdiepen-Praktijk]] | ||
+ | rect 683 284 707 309 [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|Opdrachten Verdiepen bij lessen]] | ||
+ | rect 733 451 750 499 [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|Opdracht bij lessen]] | ||
+ | rect 560 473 714 504 [[Laat Je Zien: Resultaat - Beslissing|Uitleg Beslissing - Uitvoering]] | ||
+ | rect 341 453 512 468 [[Laat Je Zien: Persoonlijke Ontwikkeling |Uitleg Persoonlijke Ontwikkeling]] | ||
+ | rect 120 470 297 495 [[Laat Je Zien: Evaluatie & Reflectie|Uitleg Reflectie & Evaluatie]] | ||
+ | rect 295 467 320 489 [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|Opdracht bij lessen]] | ||
+ | rect 122 6 278 26 [[Laat Je Zien: Nieuwe Ervaring - Cyclus|Uitleg Cyclus - Nieuwe Ervaring]] | ||
+ | |||
+ | desc none | ||
+ | }} | ||
+ | |||
+ | <i>De vraagtekens aanklikken laat de instructies zien voor de deelnemers.<br> | ||
+ | De begrippen aanklikken geeft de toelichting over de stappen in de drieluik-werkstructuur.</i> | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
De werkvorm van de methode Lees - Laat Je Zien is een integratie van verschillende psychologische benaderingen gecombineerd met pedagogische inzichten. Door deze inzichten te verbinden met het literatuuronderwijs ontstaat voor de leerling een context van betekenis. | De werkvorm van de methode Lees - Laat Je Zien is een integratie van verschillende psychologische benaderingen gecombineerd met pedagogische inzichten. Door deze inzichten te verbinden met het literatuuronderwijs ontstaat voor de leerling een context van betekenis. |
Revisión del 12:25 17 sep 2019
Welkom de methode Lees op basis van de methodologie Laat Je Zien
Arnon Grunberg, initiatiefnemer van de Stichting Hermann & Hannelore Grünberg wil met de trainingen van Grunberg Academie deelnemers plezier in het lezen (terug)geven.
Lees- Laat Je Zien* zet in op het creëren van enthousiasme voor een leven lang lezen en groeien. In de benadering van de Grunberg Academie staat de eigen ervaring hierbij centraal.
Een belangrijk aspect van literaire ontwikkeling is vaardigheid in communicatie, zowel verbaal als non-verbaal. Communiceren en lezen is spelen, om Shakespeare te citeren: ‘All the world’s a stage, and all the men and women merely players.’
Deze handleiding biedt docenten een houvast om deelnemers betekenisvolrijk literatuuronderwijs te geven door te beginnen bij de eigen ervaring en creativiteit van de leerling.
U vindt negen voorbeeldlessen gebaseerd op het werk van Arnon Grunberg waarinbij vanuit de eigen ervaring toegang tot, begrip van en plezier vanin literatuur de hoofdrol spelen. Wat kan een geschreven tekst voor je betekenen? Hoe kan literatuur je versterken? Op basis van de aangeboden voorbeeldlessen kan de docent naar eigen inzicht variëren en teksten van andere schrijvers aanbieden. De structuur blijft en de inhoud past zich aan.
Namens de Grunberg Academie veel leesplezier.
Welkom bij de lessenserie Negen X Grunberg op basis van de methodologie Laat Je Zien
De werkvorm van de methodologie Laat Je Zien is een integratie van psychologische
benaderingen gecombineerd met pedagogische inzichten. Door deze inzichten te verbinden met het
literatuuronderwijs ontstaat voor de leerling een context van betekenis.
De methodologie integreert taal, literatuur en zelfexpressie waarbij alle drie de componenten even
belangrijk zijn en elkaar versterken. De Grunberg Academie ontwikkelt een module Lees - Laat Je Zien. De lessenserie Negen X Grunberg is een eerste serie in deze module.
Door vaardig om te springen met taal kun je je eigen ervaringen genuanceerd onder woorden
brengen. Dat vormt een bouwsteen van analytisch denken en een opening tot dialoog.
Doel van de module Lees - Laat Je Zien
De drieluik-werkstructuur van de methodologie Laat Je Zien leent zich goed om leerlingen meer te betrekken bij het literatuuronderwijs. De module Lees - Laat Je Zien zal gaan bestaan uit diverse lessenseries. Telkens kan een aantal lessen worden ontworpen met het oeuvre van een auteur of door een genre als uitgangspunt te nemen.
De eerste module die is ontwikkeld, Negen X Grunberg bestaat uit negen voorbeeld lessen. Het doel is gebruikers (leerkrachten, docenten en begeleiders) een structuur aan te bieden waar literatuur en eigen ervaring van de deelnemers samen komen. Op zo’n manier dat de deelnemers de ervaring krijgen dat ze zich nauwkeurig kunnen uitdrukken en dat ze plezier krijgen in verhalen uit de literatuur.
Wat levert deze lessenserie de deelnemers op naast de doelen van Laat Je Zien?
- Inzicht in literatuur opent en verruimt; het ervaren van werelden en levens van anderen biedt de gelegenheid onverwachte kanten van jezelf te leren kennen.
- Begrip door het delen van ervaringen. De koppeling met literatuur zorgt voor verbinding in een bredere context. Dit maakt reflectie en evaluatie toegankelijker.
- Meer inlevingsvermogen in teksten. Kijk op opbouw en formulering; spelen met woorden en betekenissen.
- Kennis maken met andere werelden: aandacht en bewustzijn versterken, meer besef over wat ze willen en hoe ze dat kunnen bereiken.
Hoe ziet de structuur van de lessen er uit?
De lessen doorlopen een cyclus die consequent de volgende stappen omvat:
Voorbereiding en korte inleiding
Opmaat Fysieke Oefeningen
Stap 1: Eigen Ervaring delen - Kern: vertellen - luisteren - vragen stellen - schrijven
Stap 2: Kennis inventariseren, aanvullen en uitbreiden. Motiveren voor (zelf)onderzoek en willen weten.
Intermezzo - fysieke oefening
Stap 3: Samenbrengen van Eigen Ervaring en Kennis - Integreren, toepassen en presenteren
Beslissen - Uitvoeren: ervaren in de praktijk, het dagelijks leven
Reflectie & Evaluatie: na verloop van tijd terug komen op en stil staan bij thema's
Nieuwe thema's komen zo op een natuurlijke manier naar voren en een volgende cyclus kan gestart worden.
De vraagtekens aanklikken laat de instructies zien voor de deelnemers.
De begrippen aanklikken geeft de toelichting over de stappen in de drieluik-werkstructuur.
De werkvorm van de methode Lees - Laat Je Zien is een integratie van verschillende psychologische benaderingen gecombineerd met pedagogische inzichten. Door deze inzichten te verbinden met het literatuuronderwijs ontstaat voor de leerling een context van betekenis. De methode integreert taal, literatuur en zelfexpressie waarbij alle drie de componenten even belangrijk zijn en elkaar versterken. Door vaardig om te springen met taal kun je je eigen ervaringen genuanceerd onder woorden brengen. en Ddat vormt een bouwsteen van analytisch denken en een opening tot dialoog.
De volgorde van de onderwerpen zorgt voor een proces met rust en ruimte bij de deelnemers en
dat versterkt de veiligheid in de klas. De lessenserie inkorten kan, maar het is daarbij belangrijk
rekening te houden met de keuze van het onderwerp in verband met de intimiteit; de docent draagt
verantwoordelijkheid voor een goede afstemming op het niveau van de deelnemers.
De module Lees.