Diferencia entre revisiones de «Laat Je Zien: Lijstje en Kiezen»
Línea 7: | Línea 7: | ||
Het gaat om drie of twee ervaringen die ze zich helder en goed herinneren. Daar maken ze een lijstje van met één woord als aanduiding (1:2:3). Het lijstje is privé. Ze kiezen de ervaring waarbij ze zich comfortabel voelen om hem te delen met de groep en die ze zich nog goed met details herinneren. | Het gaat om drie of twee ervaringen die ze zich helder en goed herinneren. Daar maken ze een lijstje van met één woord als aanduiding (1:2:3). Het lijstje is privé. Ze kiezen de ervaring waarbij ze zich comfortabel voelen om hem te delen met de groep en die ze zich nog goed met details herinneren. | ||
<br> | <br> | ||
− | Dit is belangrijk voor | + | Het geeft de deelnemers controle over de herinnerde belevenissen. Zo kunnen ze gericht kiezen welke belevenis ze willen delen met anderen en waar ze nu zin in hebben om mee aan het werk te gaan. Dit is belangrijk voor het gevoel van veiligheid en voor de intrinsieke motivatie. Daarnaast is het maken van een lijstje een oefening in ordenen. |
+ | <br> | ||
Nu geeft de docent aan dat de leerlingen de ervaring omcirkelen die ze gaan delen. De docent vraagt en kijkt even of iedereen een ervaring heeft gekozen en omcirkelt.<br> | Nu geeft de docent aan dat de leerlingen de ervaring omcirkelen die ze gaan delen. De docent vraagt en kijkt even of iedereen een ervaring heeft gekozen en omcirkelt.<br> | ||
<br> | <br> |
Revisión del 14:07 19 sep 2019
Instructies lijstje maken en kiezen
(duur: ±5 minuten)
De Leerlingen maken na de vertelkring associatief een lijstje van drie verschillende ervaringen die ze zich herinneren bij het onderwerp uit de vertelkring. De docent herhaalt de verbindingsvraag om alle leerlingen nog een keer te focussen.
Het gaat om drie of twee ervaringen die ze zich helder en goed herinneren. Daar maken ze een lijstje van met één woord als aanduiding (1:2:3). Het lijstje is privé. Ze kiezen de ervaring waarbij ze zich comfortabel voelen om hem te delen met de groep en die ze zich nog goed met details herinneren.
Het geeft de deelnemers controle over de herinnerde belevenissen. Zo kunnen ze gericht kiezen welke belevenis ze willen delen met anderen en waar ze nu zin in hebben om mee aan het werk te gaan. Dit is belangrijk voor het gevoel van veiligheid en voor de intrinsieke motivatie. Daarnaast is het maken van een lijstje een oefening in ordenen.
Nu geeft de docent aan dat de leerlingen de ervaring omcirkelen die ze gaan delen. De docent vraagt en kijkt even of iedereen een ervaring heeft gekozen en omcirkelt.
Voorbeeld
Thema: vertellen over een keer dat je te laat was of dat iemand anders te laat was.
Docent vertelt:
Ik zit aan de telefoon. Daniël staat onder de douche. Ik hoor hem zingen en praten. Hij speelt met zijn gogo’s en laat het water over zich heen spoelen. Na een tijdje zeg ik: ‘Ik hoor niets meer.’ Ik hang op en ga kijken. Daar zie ik hem zitten. Het water stroomt en hij slaapt. Ik doe de douche uit en pak een handdoek. Daniël wordt wakker als ik hem oppak. Hij laat zich wentelen in de warme handdoek en ik neem hem op schoot. ‘Ik was in slaap gevallen? Toch?’
Lijstje van de docent voor het vertellen over de douche en Daniël was:
- Platte band
- Douche
- Ziekenhuis
De keuze voor het vertellen was nummer twee.
Plantilla:Leesserie