Diferencia entre revisiones de «INSTRUCTIES 9XG»
Línea 35: | Línea 35: | ||
<br> | <br> | ||
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan [[Bereid Stap 1-1 Eigen Ervaring|met Stap 1-1 het delen van een eigen ervaring]]. | Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan [[Bereid Stap 1-1 Eigen Ervaring|met Stap 1-1 het delen van een eigen ervaring]]. | ||
+ | <br> | ||
+ | <br> | ||
+ | <h3>Stap 1-1 Eigen Ervaring<br> | ||
+ | Introductie van het thema</h3><br> | ||
+ | <h4>Negen X Grunberg Les 1 Bereid</h4> | ||
+ | <h5>Voorlezen</h5> | ||
+ | [[Bereid Column AG|Column ''Waar je bereid bent te sterven'']] | ||
+ | <br> | ||
+ | <br> | ||
+ | <h4>Docent start met eigen ervaring en bepaalt de focus<br> | ||
+ | (Duur ±10 minuten, met voorlezen column 20 minuten / de hele groep)</h4> | ||
+ | Stoelen in de kring iedereen zit. Degene die vertelt wordt niet onderbroken. Vragen kunnen na het vertellen worden gesteld. Zie ook {{veiligheid}} | ||
+ | <br> | ||
+ | Instructie bij '''optie 1''':<br> | ||
+ | De docent vertelt over een keer dat zijn/haar lichaam hem verraste ([[Vertellen, de docent begint|voorbereid]]*) – [[Laat Je Zien: Zes Typen Vragen|verduidelijkingsvragen]] worden gesteld – daarna stelt hij de [[Laat Je Zien: Zes Typen Vragen|verbindingsvraag]] aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat hun lichaam hen verraste en hoe dat ging.<br> | ||
+ | <br> | ||
+ | Als voorbereiding ontleend de docent uit de column de invalshoek en zoekt een eigen ervaring die hierbij aansluit. Deze eigen ervaring houdt je klein (qua sfeer gemiddeld) en je kiest bewust welke details je wel en niet vertelt. De vorm die je kiest voor je eigen ervaring in combinatie met de column zijn het voorbeeld(model) dat een leidraad biedt voor de deelnemers).<br> | ||
+ | <br> | ||
+ | Door met [[Bereid Stap 1-2 Tekst Schrijven|Stap 1-2]] schrijven van de tekst.<br> | ||
+ | <br> | ||
+ | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed"> | ||
+ | Of eenvoudiger alternatief '''optie 2''' uit de lessenserie Beter Verwoorden: | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
+ | De docent vertelt over een keer dat zij zich heeft bezeerd ([[Vertellen, de docent begint|voorbereid]]*) – vragen worden gesteld – daarna stelt zij de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat ze zich bezeerd hebben en hoe dat ging.<br> | ||
+ | <br> | ||
+ | In de vertelkring komen twee deelnemers komen aan de beurt, het is als model en opwarmer bedoeld naast dat het voor de verteller een oefening is. Het is vrijwillig. Als je merkt dat deelnemers nog geen aansluiting hebben kun je nog een tweede ervaring vertellen waarbij een andere kant van het onderwerp belicht wordt. Het benoemen van diverse invalshoeken om aan te denken bij het herinneren van iets wat je hebt meegemaakt, creëert ruimte. | ||
+ | </div> | ||
+ | </div><br> | ||
+ | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed"> | ||
+ | <h4>Verbreden of toespitsen</h4> | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
+ | Om het onderwerp te verbreden of toe te spitsen kun je tussendoor extra vragen toevoegen. | ||
+ | Bijvoorbeeld bij optie 1: voor diegenen die dit niet hebben meegemaakt dat hun lichaam hen verraste, bijvoorbeeld over een keer dat ze hebben meegemaakt dat iemand anders werd verrast door zijn lichaam waar ze bij waren en hoe dat ging.<br> | ||
+ | Bijvoorbeeld bij optie 2: voor diegenen die zich niet bezeerd hebben, bijvoorbeeld over een keer dat ze iemand pijn gedaan hebben of over een keer dat ze iemand die veel pijn had hebben getroost.<br> | ||
+ | <br> | ||
+ | <h5>''Variatie''</h5> | ||
+ | De volgorde omdraaien. Starten met een eigen ervaring daarna de column voorlezen en vervolgens de verbindingsvraag stellen. Minder duidelijk misschien maar het is een vorm om de column meer te laten leiden. | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
<br> | <br> | ||
<br> | <br> |
Revisión del 12:25 24 sep 2019
Opmaat - Fysieke Oefeningen
Negen X Grunberg Les 1 Bereid
Voorbereiding
Stoelen staan in een kring en iedereen zit. Buiten de kring staan eventueel tafels om te schrijven of er worden clipborden gebruikt.
De dynamieken zorgen voor
- Een optimaal niveau van alertheid en sensorische integratie.
- Verscherping van concentratie.
- Humor en ontspanning door het spelelement.
- Bevordering van saamhorigheid.
- Een stimulans fysieke ruimte in te nemen met je verbale en non-verbale taal.
- Openstelling van het brein voor kennisopname.
Energieke Dynamiek (Duur ± 5 minuten / de hele groep)
Stoelen naar achteren.
Pim Pam Pet
Iedereen staat in de kring. De woorden Pim-Pam-Pet worden uitgesproken door drie personen die rechts van elkaar staan in de kring. Nummer 1 zegt Pim, nr. 2. Pam etc. Elk van de drie wijst met zijn arm naar een ander in de groep terwijl hij zijn woord zegt. De eerste twee, de Pim en de Pam, gelden als afleiders in het spel. Deze twee richten zich tot twee anderen die denken dat zij worden aangesproken zoals in normale communicatie, maar dat is niet het geval. Degene die het woord Pet en het handgebaar gebruikt geeft als het ware de woorden naar een andere plek in de kring. Als je aangesproken en aangewezen bent met het woord Pet betekent dat, dat jij gaat beginnen met het woord Pim. En dan volgt degene rechts van je met Pam en daarna zijn rechterbuur met Pet.
Trainen van aandacht, focus.
Dynamiek passend bij het onderwerp (Duur ± 10 minuten / de hele groep)
Improvisatie spel: En dan...
De docent staat in het midden en de deelnemers vertellen om de beurt welke situatie de docent speelt. Bijvoorbeeld: een deelnemer zegt: ‘de docent is aan het etsen’. Daarna beeldt de docent uit dat hij aan het etsen is. Een andere deelnemer zegt dat de docent over een spijker heen etst. De docent beeldt uit hoe dat gaat. Zo kan de docent een heel avontuur meemaken en verbeelden, zowel in woord als gebaar. De docent kan daarna één of twee andere deelnemers vragen om het ook te doen.
Kwetsbaar zijn omdat je jezelf aan de groep toevertrouwt, de deelnemers moeten zich inleven in de ontstane situatie, verantwoordelijkheid nemen, hun fantasie gebruiken en samenwerken. Het leiderschap gaat vaak op een natuurlijke manier over van de docent op de deelnemers.
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met Stap 1-1 het delen van een eigen ervaring.
Stap 1-1 Eigen Ervaring
Introductie van het thema
Negen X Grunberg Les 1 Bereid
Voorlezen
Column Waar je bereid bent te sterven
Docent start met eigen ervaring en bepaalt de focus
(Duur ±10 minuten, met voorlezen column 20 minuten / de hele groep)
Stoelen in de kring iedereen zit. Degene die vertelt wordt niet onderbroken. Vragen kunnen na het vertellen worden gesteld. Zie ook Plantilla:Veiligheid
Instructie bij optie 1:
De docent vertelt over een keer dat zijn/haar lichaam hem verraste (voorbereid*) – verduidelijkingsvragen worden gesteld – daarna stelt hij de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat hun lichaam hen verraste en hoe dat ging.
Als voorbereiding ontleend de docent uit de column de invalshoek en zoekt een eigen ervaring die hierbij aansluit. Deze eigen ervaring houdt je klein (qua sfeer gemiddeld) en je kiest bewust welke details je wel en niet vertelt. De vorm die je kiest voor je eigen ervaring in combinatie met de column zijn het voorbeeld(model) dat een leidraad biedt voor de deelnemers).
Door met Stap 1-2 schrijven van de tekst.
Of eenvoudiger alternatief optie 2 uit de lessenserie Beter Verwoorden:
De docent vertelt over een keer dat zij zich heeft bezeerd (voorbereid*) – vragen worden gesteld – daarna stelt zij de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat ze zich bezeerd hebben en hoe dat ging.
In de vertelkring komen twee deelnemers komen aan de beurt, het is als model en opwarmer bedoeld naast dat het voor de verteller een oefening is. Het is vrijwillig. Als je merkt dat deelnemers nog geen aansluiting hebben kun je nog een tweede ervaring vertellen waarbij een andere kant van het onderwerp belicht wordt. Het benoemen van diverse invalshoeken om aan te denken bij het herinneren van iets wat je hebt meegemaakt, creëert ruimte.
Verbreden of toespitsen
Om het onderwerp te verbreden of toe te spitsen kun je tussendoor extra vragen toevoegen.
Bijvoorbeeld bij optie 1: voor diegenen die dit niet hebben meegemaakt dat hun lichaam hen verraste, bijvoorbeeld over een keer dat ze hebben meegemaakt dat iemand anders werd verrast door zijn lichaam waar ze bij waren en hoe dat ging.
Bijvoorbeeld bij optie 2: voor diegenen die zich niet bezeerd hebben, bijvoorbeeld over een keer dat ze iemand pijn gedaan hebben of over een keer dat ze iemand die veel pijn had hebben getroost.
Variatie
De volgorde omdraaien. Starten met een eigen ervaring daarna de column voorlezen en vervolgens de verbindingsvraag stellen. Minder duidelijk misschien maar het is een vorm om de column meer te laten leiden.