Diferencia entre revisiones de «Opmaat»
m |
|||
Línea 1: | Línea 1: | ||
− | {{ | + | {{No title}} |
− | |||
<h3>Opmaat</h3> | <h3>Opmaat</h3> | ||
In het huidige onderwijs is er overwegend aandacht voor de cognitieve ontwikkeling. Zo wordt er vaak gebruik gemaakt van een vaardigheid als schrijven. Bij schrijven denken we vaak dat het alleen een cognitief proces is. ‘Heb ik dit woord wel goed gespeld?’ ‘Kan ik iets verzinnen wat leuk en origineel is?‘<br> | In het huidige onderwijs is er overwegend aandacht voor de cognitieve ontwikkeling. Zo wordt er vaak gebruik gemaakt van een vaardigheid als schrijven. Bij schrijven denken we vaak dat het alleen een cognitief proces is. ‘Heb ik dit woord wel goed gespeld?’ ‘Kan ik iets verzinnen wat leuk en origineel is?‘<br> |
Revisión del 17:32 19 nov 2019
Opmaat
In het huidige onderwijs is er overwegend aandacht voor de cognitieve ontwikkeling. Zo wordt er vaak gebruik gemaakt van een vaardigheid als schrijven. Bij schrijven denken we vaak dat het alleen een cognitief proces is. ‘Heb ik dit woord wel goed gespeld?’ ‘Kan ik iets verzinnen wat leuk en origineel is?‘
De Grunberg Academie is van mening dat schrijven een samenwerking is tussen je hoofd, je zintuigen en je intuïtie. Op de weg naar het schrijven toe heb je dus wel degelijk je intuïtie en waarneming nodig. Voor het vervolg van het schrijfproces heb je dan weer de cognitieve functies nodig. Om de intuïtie en cognitie in balans te brengen begint elke les in de drieluik werkstructuur met fysieke oefeningen voor het samenwerken van je linker- en rechterhersenhelft.
De opmaat bestaat uit twee oefeningen: de Energieke Dynamiek (ED) en de Fysieke Dynamiek passend bij het Onderwerp (DO).
De dynamieken zorgen voor
- Een optimaal niveau van alertheid en sensorische integratie.
- Verscherping van concentratie.
- Humor en ontspanning door het spelelement.
- Bevordering van saamhorigheid.
- Een stimulans fysieke ruimte in te nemen met je verbale en non-verbale taal.
- Openstelling van het brein voor kennisopname.