Diferencia entre revisiones de «Tekst GZ»
Línea 1: | Línea 1: | ||
− | |||
{{kopweg}} | {{kopweg}} | ||
− | |||
− | |||
<h3>Een eerste versie van de tekst schrijven<br> | <h3>Een eerste versie van de tekst schrijven<br> | ||
(Duur ±5 minuten)</h3> | (Duur ±5 minuten)</h3> | ||
<br> | <br> | ||
− | |||
Instructie voor de leerlingen: | Instructie voor de leerlingen: | ||
Schrijf nu je verhaal op zoals je het hebt verteld. Je gaat na of je de dingen die je extra vertelde naar aanleiding van de vragen van je gesprekspartner in je verhaal kunt opnemen. Je gaat de eerste versie van je tekst opschrijven. | Schrijf nu je verhaal op zoals je het hebt verteld. Je gaat na of je de dingen die je extra vertelde naar aanleiding van de vragen van je gesprekspartner in je verhaal kunt opnemen. Je gaat de eerste versie van je tekst opschrijven. | ||
Línea 36: | Línea 32: | ||
# Er zijn herkansingen, misschien niet vandaag, een andere keer. | # Er zijn herkansingen, misschien niet vandaag, een andere keer. | ||
<section end=instructies/> | <section end=instructies/> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
[[Categorie:Werkvormen Methodologie Laat Je Zien]] | [[Categorie:Werkvormen Methodologie Laat Je Zien]] |
Revisión del 15:42 20 nov 2019
Een eerste versie van de tekst schrijven
(Duur ±5 minuten)
Instructie voor de leerlingen:
Schrijf nu je verhaal op zoals je het hebt verteld. Je gaat na of je de dingen die je extra vertelde naar aanleiding van de vragen van je gesprekspartner in je verhaal kunt opnemen. Je gaat de eerste versie van je tekst opschrijven.
Nadat de ervaringen zijn opgeschreven kan de docent kiezen om als instructie toe te voegen dat de leerlingen hun tekst overlezen en kijken of ze een begin - midden - eind structuur hebben. Ze kunnen dan eventueel zinnen toevoegen om deze structuur aan te brengen in hun verhaal.
Een paar schrijftips van Arnon Grunberg van de Grunberg Academie:
- Schrijven begint met kijken, luisteren en de herinnering aan dat kijken en luisteren.
- Wees niet bang voor het geschreven woord. Het is niet enger dan het spook onder je bed.
- Vrees jezelf niet. Je bevindt je in een vrije, veilige zone. De gedachten zijn vrij. Er wordt geen moreel oordeel over je tekst geveld.
- Stel jezelf even niet de vraag wat de ander van je zal denken. Uw invloed op de gedachten van de ander is hoe dan ook beperkt.
- Schrijf met een lezer in je gedachten. Je schrijft voor een ander.
- Vrees spelfouten noch grammaticale onvolkomenheden. Dit is geen proefwerk en ook geen kruiswoordpuzzel.
- Falen is niet erg. Iedereen faalt.
- De een zal het moeilijker vinden dan de ander zijn competitieve gedrag te onderdrukken. Je mag de beste willen zijn, maar het hoeft niet.
- Wees kritisch maar verlam jezelf niet.
- Wees eerlijk. Soms moet je liegen om eerlijk te zijn.
- Het beste is als je bereidt bent alles te verliezen.
- Er zijn herkansingen, misschien niet vandaag, een andere keer.