Diferencia entre revisiones de «Tekst GZ»
Línea 12: | Línea 12: | ||
<h4>Kladversie (Duur ±5 minuten)</h4> | <h4>Kladversie (Duur ±5 minuten)</h4> | ||
Instructie voor de leerlingen:<br> | Instructie voor de leerlingen:<br> | ||
− | Schrijf nu je verhaal op zoals je het hebt verteld aan je teamgenoot. Je gaat na of je de dingen die je extra vertelde naar aanleiding van de vragen van je gesprekspartner in je verhaal kunt opnemen. Je gaat de eerste versie van je tekst opschrijven. | + | Schrijf nu je verhaal op zoals je het hebt verteld aan je teamgenoot. Je gaat na of je de dingen die je extra vertelde naar aanleiding van de vragen van je gesprekspartner in je verhaal kunt opnemen. Je gaat de eerste versie van je tekst opschrijven. Als je vragen hebt, laat het even weten. |
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | <h4>Tekst in het Net (Duur ±15 minuten)</h4><br> | + | <h4>Tekst in het Net (Duur ±15 minuten tot ±60 minuten)</h4><br> |
− | + | Op de eerste plaats wordt er gekozen voor een vorm om de eerste versie van de teksten te redigeren. De diverse vormen staan onder ''redigeren''. | |
− | + | Instructie voor de leerlingen:<br> | |
− | < | + | Nu je weet hoe je je tekst kunt aanpassen zodat hij beter kan worden begrepen door een lezer schrijf je je tekst nog een keer op. Je schrijft op het antwoordblad of op het speciaal daarvoor uitgereikte papier<small>*</small>. Schrijf je tekst precies onder het vierkant. Neem alle suggesties voor verbeteringen mee in je nette tekst. Als je vragen hebt, laat het even weten<small>**</small>. |
− | |||
− | |||
− | |||
− | Als | ||
<br> | <br> | ||
− | |||
<br> | <br> | ||
+ | <small>*</small> | ||
+ | Het papier waarop de tekst in het net geschreven wordt kan variëren afhankelijk van de presentatievorm. Het kan een antwoordblad-drieluik zijn of een pagina voor in een boekje. | ||
<br> | <br> | ||
− | + | <br> | |
+ | <small>**</small>Afhankelijk van de zelfstandigheid van de groep kan de docent rondlopen of kiezen voor een vaste plek. | ||
+ | <br> | ||
+ | <br> | ||
+ | <h5>Schrijftips van Arnon Grunberg van de Grunberg Academie</h5> | ||
<section begin=instructies/> | <section begin=instructies/> | ||
# Schrijven begint met kijken, luisteren en de herinnering aan dat kijken en luisteren. | # Schrijven begint met kijken, luisteren en de herinnering aan dat kijken en luisteren. |
Revisión del 16:36 20 nov 2019
Schrijven van een Tekst
Na het vertellen van de eigen ervaring gaan de deelnemers schrijven. Eerst schrijven ze een kladversie.
Nadat de kladversie is geschreven heeft de docent de keuze om de les te onderbreken, de verhalen van deelnemers staan nu op papier en kunnen niet meer verloren gaan.
De docent kiest afhankelijk van het doel van de les en het niveau van de deelnemers voor een lichte vorm van redigeren of een intensievere vorm van redigeren waarbij er meer tijd is om stil te staan bij grammatica- en spellingsregels en zinsopbouw.
Na de redactie schrijven de deelnemers hun tekst in het net op het antwoordblad.
Kladversie (Duur ±5 minuten)
Instructie voor de leerlingen:
Schrijf nu je verhaal op zoals je het hebt verteld aan je teamgenoot. Je gaat na of je de dingen die je extra vertelde naar aanleiding van de vragen van je gesprekspartner in je verhaal kunt opnemen. Je gaat de eerste versie van je tekst opschrijven. Als je vragen hebt, laat het even weten.
Tekst in het Net (Duur ±15 minuten tot ±60 minuten)
Op de eerste plaats wordt er gekozen voor een vorm om de eerste versie van de teksten te redigeren. De diverse vormen staan onder redigeren.
Instructie voor de leerlingen:
Nu je weet hoe je je tekst kunt aanpassen zodat hij beter kan worden begrepen door een lezer schrijf je je tekst nog een keer op. Je schrijft op het antwoordblad of op het speciaal daarvoor uitgereikte papier*. Schrijf je tekst precies onder het vierkant. Neem alle suggesties voor verbeteringen mee in je nette tekst. Als je vragen hebt, laat het even weten**.
*
Het papier waarop de tekst in het net geschreven wordt kan variëren afhankelijk van de presentatievorm. Het kan een antwoordblad-drieluik zijn of een pagina voor in een boekje.
**Afhankelijk van de zelfstandigheid van de groep kan de docent rondlopen of kiezen voor een vaste plek.
Schrijftips van Arnon Grunberg van de Grunberg Academie
- Schrijven begint met kijken, luisteren en de herinnering aan dat kijken en luisteren.
- Wees niet bang voor het geschreven woord. Het is niet enger dan het spook onder je bed.
- Vrees jezelf niet. Je bevindt je in een vrije, veilige zone. De gedachten zijn vrij. Er wordt geen moreel oordeel over je tekst geveld.
- Stel jezelf even niet de vraag wat de ander van je zal denken. Uw invloed op de gedachten van de ander is hoe dan ook beperkt.
- Schrijf met een lezer in je gedachten. Je schrijft voor een ander.
- Vrees spelfouten noch grammaticale onvolkomenheden. Dit is geen proefwerk en ook geen kruiswoordpuzzel.
- Falen is niet erg. Iedereen faalt.
- De een zal het moeilijker vinden dan de ander zijn competitieve gedrag te onderdrukken. Je mag de beste willen zijn, maar het hoeft niet.
- Wees kritisch maar verlam jezelf niet.
- Wees eerlijk. Soms moet je liegen om eerlijk te zijn.
- Het beste is als je bereidt bent alles te verliezen.
- Er zijn herkansingen, misschien niet vandaag, een andere keer.