Diferencia entre revisiones de «Bereid EE»

Línea 6: Línea 6:
 
Vertellen Eigen Ervaring (Duur ±10 minuten / de hele groep)</h3>
 
Vertellen Eigen Ervaring (Duur ±10 minuten / de hele groep)</h3>
 
     <div class="mw-collapsible-content">
 
     <div class="mw-collapsible-content">
De docent start en vertelt over een keer dat zijn/haar lichaam hem verraste ([[Vertellen, de docent begint|voorbereid]]*) [[Laat Je Zien: Zes Typen Vragen|verduidelijkingsvragen]] worden gesteld – daarna stelt hij de [[Laat Je Zien: Zes Typen Vragen|verbindingsvraag]] aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat hun lichaam hen verraste en hoe dat ging.
+
De docent start en vertelt over een keer dat zijn/haar lichaam hem verraste – er is ruimte om verduidelijkingsvragen te stellen voor de deelnemers in de groep – daarna stelt hij de [[Laat Je Zien: Zes Typen Vragen|verbindingsvraag]] aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat hun lichaam hen verraste en hoe dat ging.
 
<br>  
 
<br>  
 
<br>
 
<br>

Revisión del 15:45 25 nov 2019


naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Bereid 1.1.jpeg


De les Waar je bereid bent om te sterven

Vertellen Eigen Ervaring (Duur ±10 minuten / de hele groep)

De docent start en vertelt over een keer dat zijn/haar lichaam hem verraste – er is ruimte om verduidelijkingsvragen te stellen voor de deelnemers in de groep – daarna stelt hij de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat hun lichaam hen verraste en hoe dat ging.

In de vertelkring komen twee deelnemers komen aan de beurt, het is als model en opwarmer bedoeld naast dat het voor de verteller een oefening is. Het is vrijwillig.

Als je merkt dat deelnemers nog geen aansluiting hebben kun je nog een tweede ervaring vertellen waarbij een andere kant van het onderwerp belicht wordt. Het benoemen van diverse invalshoeken om aan te denken bij het herinneren van iets wat je hebt meegemaakt, creëert ruimte. Op deze manier kan de docent toegankelijk maken voor de leerlingen.

Een andere manier om het proces van vertellen bij te sturen is het inzetten van extra vragen om het onderwerp te verbreden of toe te spitsen. Bijvoorbeeld: voor diegenen die niet hebben meegemaakt dat hun lichaam hen verraste, bijvoorbeeld over een keer dat ze hebben meegemaakt dat iemand anders werd verrast door zijn lichaam waar ze bij waren en hoe dat ging.

Of alternatief uit de lessenserie Beter Verwoorden:

Tekst schrijven (Duur ± 30 minuten / de hele groep)

Beeld maken (Duur ± 10 minuten / hele groep)

Kennis bij de les Waar je bereid bent om te sterven