Diferencia entre revisiones de «Bereid KV»

Línea 22: Línea 22:
 
<br>
 
<br>
 
<h5>Voorbereiden</h5>
 
<h5>Voorbereiden</h5>
* Drieluikantwoord, indeling linkerzijde, als er ruimte kort is kan er een extra zijde worden aangehecht.
+
* Drieluik-antwoordblad, indeling linkerzijde, als er ruimte te kort is kan er een extra zijde worden aangehecht.
 
* Handout of presentatie met informatie op het niveau van de leerlingen over het '''Interview'''.
 
* Handout of presentatie met informatie op het niveau van de leerlingen over het '''Interview'''.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<h4> Zelf informatie zoeken en delen (Thuis aantal uren inplannen, presentatie in de klas)</h4>
 
<h4> Zelf informatie zoeken en delen (Thuis aantal uren inplannen, presentatie in de klas)</h4>
Afhankelijk van het niveau van de leerlingen kan de docent de kennis over hoe een interview in elkaar zit ook overlaten aan de leerlingen. De docent kan indien nodig de leerlingen oriënteren over eventuele bronnen die ze kunnen raadplegen. De docent heeft de deelaspecten van een interview aangegeven en vraagt de leerlingen hierover meer informatie te zoeken en een stukje interview te vinden waarmee ze dit deelaspect kunnen laten zien. Dit samen vormt een presentatie. Deze presentaties samen geven een totaal beeld van de kennis over '''het interview''' op dat moment in die groep.
+
Afhankelijk van het niveau van de deelnemers kan de docent de kennis over hoe een interview in elkaar zit ook overlaten aan de deelnemers. De docent kan indien nodig de deelnemers oriënteren over eventuele bronnen die ze kunnen raadplegen. De docent heeft de deelaspecten van een interview aangegeven en vraagt de deelnemers hierover meer informatie te zoeken en een stukje interview te vinden waarmee ze dit deelaspect kunnen laten zien. Dit samen vormt een presentatie. Deze presentaties samen geven een totaal beeld van de kennis over '''het interview''' op dat moment in die groep.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<h5>Voorbereiden</h5>
 
<h5>Voorbereiden</h5>
* Deelnemers/ leerlingen worden opgedeeld in teams.
+
* De deelnemers worden opgedeeld in teams.
* Digibord.
+
* De deelnemers kunnen een keuze maken uit de verschillende digitale presentatie tools.
 
* De docent kan ook een speciale digitale plek hebben ingericht waar de leerlingen hun groepsbijdragen kunnen klaarzetten.
 
* De docent kan ook een speciale digitale plek hebben ingericht waar de leerlingen hun groepsbijdragen kunnen klaarzetten.
 
<br>
 
<br>

Revisión del 22:46 26 nov 2019


naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Bereid 1.1.jpeg

Verdiepen, Onderzoeken en Presenteren


In de les Bereid is de keuze gemaakt om naar de roman De Joodse Messias aandacht te besteden aan het interview. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk, een eigen selectie kan gemaakt worden.

Het interview (Duur ± 20 minuten)

De docent heeft de deelnemers gevraagd een interview dat ze aanspreekt uit te kiezen en mee te brengen. De docent bedenkt vragen voor de leerlingen om ze aan te zetten tot het denken over de meegebrachte interviews. De vragen kunnen gaan over de inhoud - wat weet je meer na het lezen van het interview? - hoeveel aandacht is er voor de persoon waar het over gaat? - de aandacht voor privé en het vak van de persoon?, de opbouw van het interview en de stijl. De aspecten waar de leerlingen aandacht aan gaan besteden bepaald de docent. Er ontstaan een categoriserering of ordening.

Het interview met de schrijver (Duur ± 30 minuten)

De deelnemers worden in tweetallen ingedeeld. Vervolgens deelt de docent met de deelnemers het interview met Arnon Grunberg dat de docent heeft uitgezocht. De deelnemers krijgen de tijd om dit interview te lezen. Daarna gaan de deelnemers in hun tweetal kijken aan de hand van de aspecten uit de voorgaande oefening hoe het in dit interview zit. Wat weet je nu over de schrijver? Wat ben je te weten gekomen over de roman? Welke vraag vind je effectief? Welke vraag had misschien niet gesteld hoeven worden? Per aspect formuleren de deelnemers hun gedachten. In tweetallen presenteren de leerlingen een aspect van de schrijver wat hen op dat moment het meeste tot de verbeelding spreekt. Ze geven hun eigen kijk op een aspect dat uit het interview blijkt en zoeken een vorm om dit met de anderen te delen in een heel korte presentatie.

Huiswerk

De leerlingen bereiden op school of thuis, op basis van de besproken voorbeelden en opdrachten, een aantal vragen voor die ze aan de schrijver van de gelezen roman/tekst willen voorleggen. Ze maken zich bewust van de categorie (kleurcode) waarin de vragen die ze voorbereiden vallen.

Voorbereiden
  • Drieluik-antwoordblad, indeling linkerzijde, als er ruimte te kort is kan er een extra zijde worden aangehecht.
  • Handout of presentatie met informatie op het niveau van de leerlingen over het Interview.



Zelf informatie zoeken en delen (Thuis aantal uren inplannen, presentatie in de klas)

Afhankelijk van het niveau van de deelnemers kan de docent de kennis over hoe een interview in elkaar zit ook overlaten aan de deelnemers. De docent kan indien nodig de deelnemers oriënteren over eventuele bronnen die ze kunnen raadplegen. De docent heeft de deelaspecten van een interview aangegeven en vraagt de deelnemers hierover meer informatie te zoeken en een stukje interview te vinden waarmee ze dit deelaspect kunnen laten zien. Dit samen vormt een presentatie. Deze presentaties samen geven een totaal beeld van de kennis over het interview op dat moment in die groep.

Voorbereiden
  • De deelnemers worden opgedeeld in teams.
  • De deelnemers kunnen een keuze maken uit de verschillende digitale presentatie tools.
  • De docent kan ook een speciale digitale plek hebben ingericht waar de leerlingen hun groepsbijdragen kunnen klaarzetten.



Aan het einde van de opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen, het intermezzo. Suggesties hiervoor staan bij Fysieke activiteit.


Categorie:Bij Negen X Grunberg Bereid Les 1