Diferencia entre revisiones de «Samenbrengen B»

Línea 14: Línea 14:
 
deelnemer de vragen.
 
deelnemer de vragen.
 
<br>
 
<br>
<h4>Opdracht 5b (Duur ±1 week thuis en op school)</h4>
+
<h4>Extra bij interview met roman karakter (Duur ±1 week thuis en op school)</h4>
Dit is de verdiepingsopdracht die aansluit op Opdracht 5b.
 
 
Met de telefoon nemen ze het interview op om later dit uit te werken tot een clip en te presenteren.
 
Met de telefoon nemen ze het interview op om later dit uit te werken tot een clip en te presenteren.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
<h4>Opdracht 6 (Duur ±20 Minuten)</h4>
+
<h4>Interview met je eigen hoofdpersoon (Duur ±20 Minuten)</h4>
Nu gaan de deelnemers uit van hun eigen ervaring. Ze stellen zich op als
+
De deelnemers gaan uit van de eigen ervaring waarmee deze les is gestart. De ervaring over een keer dat ze verrast werrden door hun eigen lichaam of dat ze betrokken waren bij een situatie waarin iemand anders werd verrast door zijn/haar lichaam. Ze stellen zich op als
reporter en gaan vragen voorbereiden aan de hoofdpersoon uit de eigen ervaring. Als er
+
reporter en gaan vragen voorbereiden aan de hoofdpersoon het verhaal. De deelnemers werken in tweetallen. De docent kan kiezen voor een van twee varianten voor de opdracht van het interview:<br>
een ander persoon een rol speelt kan er ook voor gekozen worden deze te gaan
+
I. In het interview blijft de deelnemer zijn/haar eigen hoofdpersoon waarover ze geschreven hebben. De teamgenoot bevraagd als reporter zijn teamgenoot over de ervaring waar die teamgenoot zelf bij betrokken is geweest.<br>
interviewen. Door het interview komt er nieuwe informatie. In tweetallen worden de
+
II. In het interview wisselt
interviews gedaan. De deelnemers leven zich in elkaars situatie in en zijn de hoofdpersoon
+
 
uit je eigen ervaring. Ze geven antwoord zoals ze het karakter uit de ervaring hebben leren
+
 
 +
Het perspectief verschuift, iets wat je hebt meegemaakt bekijken de deelnemers van buiten naar binnen. De deelnemers leven zich in elkaars situatie in en zijn de hoofdpersoon
 +
uit hun eigen ervaring. Ze geven antwoord zoals ze het karakter uit de ervaring hebben leren
 
kennen.
 
kennen.
 
Na het wederzijds interviewen worden de nieuwe gegevens in de eigen ervaring
 
Na het wederzijds interviewen worden de nieuwe gegevens in de eigen ervaring
 
opgenomen. Er ontstaan zo fictieve verhalen gebaseerd op de eigen ervaringen.
 
opgenomen. Er ontstaan zo fictieve verhalen gebaseerd op de eigen ervaringen.
 +
Door het interview komt er nieuwe informatie.
 
De docent geeft aan dat ze bij het herschrijven denken aan een begin (inleidende zin), een
 
De docent geeft aan dat ze bij het herschrijven denken aan een begin (inleidende zin), een
 
midden (handeling en interactie) en een eindzin.<br>
 
midden (handeling en interactie) en een eindzin.<br>

Revisión del 17:22 27 nov 2019


naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Bereid 1.1.jpeg

Samenbrengen


De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk.

Oefenen van interview en inleven in een karakter uit het boek. (Duur ±1 week thuis en op school)

De deelnemers kiezen een van de karakters van de roman uit om een kort interview mee te maken. Ze werken in tweetallen. Iedere deelnemer bereidt zelf een aantal interview vragen voor. In het tweetal start een als interviewer en de ander is het karakter uit het boek waar de vragen voor zijn voorbereid. Vanuit dat karakter beantwoordt de deelnemer de vragen.

Extra bij interview met roman karakter (Duur ±1 week thuis en op school)

Met de telefoon nemen ze het interview op om later dit uit te werken tot een clip en te presenteren.

Interview met je eigen hoofdpersoon (Duur ±20 Minuten)

De deelnemers gaan uit van de eigen ervaring waarmee deze les is gestart. De ervaring over een keer dat ze verrast werrden door hun eigen lichaam of dat ze betrokken waren bij een situatie waarin iemand anders werd verrast door zijn/haar lichaam. Ze stellen zich op als reporter en gaan vragen voorbereiden aan de hoofdpersoon het verhaal. De deelnemers werken in tweetallen. De docent kan kiezen voor een van twee varianten voor de opdracht van het interview:
I. In het interview blijft de deelnemer zijn/haar eigen hoofdpersoon waarover ze geschreven hebben. De teamgenoot bevraagd als reporter zijn teamgenoot over de ervaring waar die teamgenoot zelf bij betrokken is geweest.
II. In het interview wisselt


Het perspectief verschuift, iets wat je hebt meegemaakt bekijken de deelnemers van buiten naar binnen. De deelnemers leven zich in elkaars situatie in en zijn de hoofdpersoon uit hun eigen ervaring. Ze geven antwoord zoals ze het karakter uit de ervaring hebben leren kennen. Na het wederzijds interviewen worden de nieuwe gegevens in de eigen ervaring opgenomen. Er ontstaan zo fictieve verhalen gebaseerd op de eigen ervaringen. Door het interview komt er nieuwe informatie. De docent geeft aan dat ze bij het herschrijven denken aan een begin (inleidende zin), een midden (handeling en interactie) en een eindzin.

Opdracht 7 (Thuisopdracht)

Herschrijf een korte scene gebaseerd op kenmerken uit je eigen ervaring vermengd en/of aangevuld met het karakter uit de Joodse Messias dat je hebt geïnterviewd. Denk ook weer aan begin - midden - eind.

Voorbereiden
  • Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.


Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie.

Rechterzijde drieluik-werkstructuur