Diferencia entre revisiones de «Samenbrengen T»

(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{kopweg}} {{Drieluik Tanga}} <h3>Samenbrengen</h3> <br> De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassi...')
 
Línea 10: Línea 10:
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
<h4>Eigen ervaring langs de lijn (Duur ± 20-30 minuten)</h4>
+
<h4>Eigen ervaring langs de lijn (Duur ± 20 minuten)</h4>
 
<h5>Instructie deel 1</h5>
 
<h5>Instructie deel 1</h5>
 
De deelnemers maken een tijdlijn van gebeurtenissen voor en na de ervaring die ze hebben beschreven. Wat maakten ze voor de
 
De deelnemers maken een tijdlijn van gebeurtenissen voor en na de ervaring die ze hebben beschreven. Wat maakten ze voor de
Línea 16: Línea 16:
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
+
<h4>Eigen ervaring langs de lijn (Duur ± 20 minuten)</h4>
 
+
<h5>Instructie deel 2</h5>
Opdracht 5 (20 a 30 minuten): De deelnemers lezen hun eigen verhaal en bekijken aan de
+
De deelnemers lezen hun eigen verhaal en bekijken aan de hand van de elementen uit hun tijdlijn hoe ze een ervaring voor en een ervaring daarna
hand van de elementen uit hun tijdlijn hoe ze een ervaring voor en een ervaring daarna
 
 
kunnen knopen aan de eerste gekozen ervaring.
 
kunnen knopen aan de eerste gekozen ervaring.
Als je klaar bent met het opschrijven van de ervaringen ervoor en erna kun je kijken hoe je
+
<br>
de drie nu nog op zichzelf staande ervaringen aan elkaar schrijft. Hoe wil je de volgorde
+
<br>
hebben? Wat voor een tussenstukken zijn er nodig om alles tot een langer verhaal te
+
<h4>Eigen ervaring langs de lijn (Duur ± 20 minuten)</h4>
 +
<h5>Instructie deel 3</h5>
 +
Als je klaar bent met het opschrijven van de ervaringen ervoor en erna kun je kijken hoe je de drie nu nog op zichzelf staande ervaringen aan elkaar schrijft. Hoe wil je de volgorde hebben? Wat voor een tussenstukken zijn er nodig om alles tot een langer verhaal te
 
smeden?
 
smeden?
 
<br>
 
<br>
 
<h5>Huiswerk (Duur ± 1 week thuis)</h5>
 
<h5>Huiswerk (Duur ± 1 week thuis)</h5>
* Iedere deelnemer schrijft op basis van de besproken kenmerken van de fabel en de ingrediënten uit haar/zijn eigen ervaring een fabel. Een week nadien digitaal inleveren.
+
* Iedere deelnemer zorgt dat zijn verhaal af wordt geschreven.
<br>
 
<h5>Voorbereiden</h5>
 
* Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.
 
<br>
 
<h4>II Fabel - Geef je dier de hoofdrol (Duur ± 60 minuten)</h4>
 
De tekst van de eigen ervaring diende als opmaat voor het
 
schrijven van een nieuwe tekst, nu een fabel. “Geef het dier uit je eigen ervaring een rol.” De deelnemers hebben deze fabels ingeleverd bij de docent. Taalkundig kan de docent een extra les inlassen om aandacht te besteden aan een tekstbespreking, zie onder redigeren.  
 
 
<br>
 
<br>
 
<h5>Voorbereiden</h5>
 
<h5>Voorbereiden</h5>
Línea 41: Línea 35:
 
<h5>Afsluiten</h5>
 
<h5>Afsluiten</h5>
 
* Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie.
 
* Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie.
* De docent maakt een afspraak met de deelnemers over een presentatie. Deze kan alleen in klas verband plaatsvinden of iets groter met ouders of openbaar bij bijvoorbeeld een OBA.
+
* De docent bespreekt met de deelnemers de presentatie. Deze kan alleen in klas verband plaatsvinden of iets groter met ouders of openbaar bij bijvoorbeeld een OBA.
  
  
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}

Revisión del 00:17 2 dic 2019

naar Les TangaslipnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Tangaslip 1.1.jpeg

Samenbrengen


De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Intieme Vrienden is de keuze gemaakt om naast de roman Onze Oom aandacht te besteden aan de tijdlijn. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk, een eigen selectie kan gemaakt worden.

De tekst van de eigen ervaring dient als opmaat voor het schrijven van een nieuwe tekst. Die dan wel een voortzetting is van het verhaal, een andere literaire vorm kan krijgen of juist een meer beschouwende tekst wordt. Een optie voor verdiepen is het laten zien van een documentaire of film passend bij het thema.

Eigen ervaring langs de lijn (Duur ± 20 minuten)

Instructie deel 1

De deelnemers maken een tijdlijn van gebeurtenissen voor en na de ervaring die ze hebben beschreven. Wat maakten ze voor de beschreven ervaring mee en wat daarna?

Eigen ervaring langs de lijn (Duur ± 20 minuten)

Instructie deel 2

De deelnemers lezen hun eigen verhaal en bekijken aan de hand van de elementen uit hun tijdlijn hoe ze een ervaring voor en een ervaring daarna kunnen knopen aan de eerste gekozen ervaring.

Eigen ervaring langs de lijn (Duur ± 20 minuten)

Instructie deel 3

Als je klaar bent met het opschrijven van de ervaringen ervoor en erna kun je kijken hoe je de drie nu nog op zichzelf staande ervaringen aan elkaar schrijft. Hoe wil je de volgorde hebben? Wat voor een tussenstukken zijn er nodig om alles tot een langer verhaal te smeden?

Huiswerk (Duur ± 1 week thuis)
  • Iedere deelnemer zorgt dat zijn verhaal af wordt geschreven.


Voorbereiden
  • Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.


Afsluiten
  • Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie.
  • De docent bespreekt met de deelnemers de presentatie. Deze kan alleen in klas verband plaatsvinden of iets groter met ouders of openbaar bij bijvoorbeeld een OBA.