Diferencia entre revisiones de «Fruit»

Línea 20: Línea 20:
 
• Toneel;<br>  
 
• Toneel;<br>  
 
'''Presenteren'''<br>
 
'''Presenteren'''<br>
• Presenteren (verhaal voorlezen a.d.h.v. beeld, verhaal op muziek, verhaal als toneel);
+
• Presenteren (verhaal voorlezen a.d.h.v. beeld, verhaal op muziek, verhaal als toneel);<br>
 
'''Eigen ervaring deel II'''<br>
 
'''Eigen ervaring deel II'''<br>
• Tussentijds voorlezen in tweetallen;
+
• Tussentijds voorlezen in tweetallen;<br>
• Tekst in net schrijven;
+
• Tekst in net schrijven;<br>
• Beeld maken;
+
• Beeld maken;<br>
• Boekje.
+
• Boekje.<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>

Revisión del 22:11 9 dic 2019

ir a inicioir air air air air air air air air air air aMT1.jpeg

Zorgvuldige structuur en thema’s


Elke les heeft een thema en is zorgvuldig opgebouwd. De thema’s zijn zo gekozen dat deelnemers in elke les steeds iets meer van zichzelf laten zien. Werken de deelnemers in de eerste les rond het thema Fruit, in latere thema’s als Familie, Vriendschap en Gezien worden, laten ze steeds iets meer van zichzelf zien. Hoe verder je komt in de lessen, hoe meer introspectie. Uiteindelijk werken de serie lessen toe naar het thema grenzen. Veel deelnemers hebben daar moeite mee. Waar ligt mijn grens? Wat wil ik laten zien aan mijn mededeelnemers? Die vragen stellen ze zichzelf in elke les, omdat ze steeds kiezen wat ze willen presenteren. Uiteindelijk werken deelnemers toe naar een presentatie waarin ze zichzelf echt laten zien en bewust hebben gekozen voor wat ze laten zien. De geleidelijkheid is van belang voor de ontwikkeling van de deelnemers.

De structuur van de 12 lessen van de lessenserie Beter Verwoorden – Laat Je Zien

Voorbereiden
Opmaat
• Energieke dynamiek;
• Fysieke dynamiek passend bij het onderwerp;
Eigen ervaring deel I
• Vertellen;
• Lijstje maken en kiezen;
• Twee aan twee (vertellen, gericht luisteren en gericht vragen stellen);
• Tekst in klad schrijven;
Verdiepen
• Dichten en muziek;
• Toneel;
Presenteren
• Presenteren (verhaal voorlezen a.d.h.v. beeld, verhaal op muziek, verhaal als toneel);
Eigen ervaring deel II
• Tussentijds voorlezen in tweetallen;
• Tekst in net schrijven;
• Beeld maken;
• Boekje.


Tot aan de tekst in het klad schrijven zijn de stappen allemaal gericht om de eigen ervaring die de deelnemer gaat vertellen te verrijken. De dynamieken die voorafgaan aan de vertelkring zijn enerzijds gericht op het reguleren van de energie in de groep en van iedere deelnemer afzonderlijk. Anderzijds activeren de dynamieken zintuiglijke waarnemingen en lichamelijke representaties van verschillende gevoelens. De deelnemers leren de energieoefeningen van Donna Eden. Dit zijn ook de oefeningen die op andere momenten van de les kunnen worden ingezet om de energie van de leerlingen te kanaliseren en de concentratie te verhogen. Het is van belang om het energieniveau tijdens de lessen goed te volgen en te onderhouden.

Alle lessen volgen eenzelfde structuur. Er zijn vier stappen die niet van elkaar gescheiden kunnen worden: vertelkring, lijstje maken en kiezen, twee aan twee vertellen en tekst in het klad schrijven. Na de tekst in het klad kan gevarieerd worden in de structuur. De variatie die je aanbrengt zal afhankelijk zijn van de presentatievorm die je toepasselijk vindt voor je deelnemers.