Diferencia entre revisiones de «Verdiepen BV1»
Línea 11: | Línea 11: | ||
<h3>'''Verdiepen bij les 1 Fruit'''</h3> | <h3>'''Verdiepen bij les 1 Fruit'''</h3> | ||
<br> | <br> | ||
− | <h4>'''Dichten, muziek en/of toneel'''</h4 | + | <h4>'''Dichten, muziek en/of toneel'''</h4> |
<h5>'''(Duur ± 10 minuten / de hele groep)'''</h5> | <h5>'''(Duur ± 10 minuten / de hele groep)'''</h5> | ||
De deelnemers gaan korte gedichtjes van 11 woorden maken (elfjes). Het format van een elfje is: regel 1=1 woord, regel 2=2 woorden, regel 3=3woorden, regel 4=4 woorden, regel 5=1 woord. | De deelnemers gaan korte gedichtjes van 11 woorden maken (elfjes). Het format van een elfje is: regel 1=1 woord, regel 2=2 woorden, regel 3=3woorden, regel 4=4 woorden, regel 5=1 woord. |
Revisión del 17:37 14 dic 2019
Verdiepen bij les 1 Fruit
Dichten, muziek en/of toneel
(Duur ± 10 minuten / de hele groep)
De deelnemers gaan korte gedichtjes van 11 woorden maken (elfjes). Het format van een elfje is: regel 1=1 woord, regel 2=2 woorden, regel 3=3woorden, regel 4=4 woorden, regel 5=1 woord.
Instructie voor de deelnemers
De docent laat de deelnemers een woord uit hun tekst kiezen om mee te beginnen.
De docent begeleidt per regel.
Regel 1 = Het eerste woord dat jullie hebben gekozen uit jullie tekst.
Regel 2 = Twee woorden die iets zeggen over je eerste woord.
Regel 3 = Drie woorden over hoe het ruikt.
Regel 4 = Vier woorden over de plek.
Regel 5 = Een laatste woord ter afsluiting of het eerste woord herhaalt.
De instructies bij iedere regel kunnen variëren. In een groep met deelnemers die gewend zijn te werken met elfjes kun je ook tweetallen maken en ze elkaar laten begeleiden. Na het schrijven van 2 a 3 elfjes kiest de schrijver er eentje uit en gaat die voordragen. Zijn teamgenoot begeleidt hem met een beat of klanken bij de presentatie. Denk hierbij aan bodydrum.
Samenwerken, muzikaliteit van woorden, associëren, ontspannen en plezier
Voorbereiden
- De docent bereidt drie A5 papier per leerling.