Diferencia entre revisiones de «Veiligheid»

Línea 1: Línea 1:
 
{{Kopweg}}
 
{{Kopweg}}
 
{{9 x Grunberg plaat}}
 
{{9 x Grunberg plaat}}
<h3>Veiligheid</h3>
+
 
 +
<div class="row">
 +
<div class="small-2 columns">
 +
{{Wit}}
 +
    </div>
 +
<div class="row">
 +
<div class="small-6 columns">
 +
 
 +
<h3>'''Veiligheid'''</h3>
 +
<br>
 
De volgorde van de onderwerpen zorgt voor een proces met rust en ruimte bij de deelnemers en
 
De volgorde van de onderwerpen zorgt voor een proces met rust en ruimte bij de deelnemers en
 
dat versterkt de veiligheid in de groep. De lessenserie inkorten kan, maar het is daarbij belangrijk
 
dat versterkt de veiligheid in de groep. De lessenserie inkorten kan, maar het is daarbij belangrijk
Línea 9: Línea 18:
 
begeleiding gelden deze regels ook.
 
begeleiding gelden deze regels ook.
 
<br>
 
<br>
<h5>''Regels van omgang''</h5>
+
<h5>'''Regels van omgang'''</h5>
 
1. Deelnemers onderbreken elkaar niet tijdens het vertellen en stellen hun vragen als de
 
1. Deelnemers onderbreken elkaar niet tijdens het vertellen en stellen hun vragen als de
 
verteller is uitgesproken.<br>
 
verteller is uitgesproken.<br>
Línea 26: Línea 35:
 
Gebruik pictogrammen als dat verhelderend is voor de deelnemers (een beetje zoals reminder in de
 
Gebruik pictogrammen als dat verhelderend is voor de deelnemers (een beetje zoals reminder in de
 
bioscoop, ‘mobiele telefoons op stil’).
 
bioscoop, ‘mobiele telefoons op stil’).
 +
 +
    </div>
 +
    </div>

Revisión del 19:25 14 dic 2019

naar hoofdmenu9 x Grunberg.jpeg

Veiligheid


De volgorde van de onderwerpen zorgt voor een proces met rust en ruimte bij de deelnemers en dat versterkt de veiligheid in de groep. De lessenserie inkorten kan, maar het is daarbij belangrijk rekening te houden met de keuze van het onderwerp in verband met de intimiteit; de docent draagt verantwoordelijkheid voor een goede afstemming op het niveau van de deelnemers.
Het is hiertoe noodzakelijk vooraf een aantal regels afspreken met de groep. Bij één-op- één begeleiding gelden deze regels ook.

Regels van omgang

1. Deelnemers onderbreken elkaar niet tijdens het vertellen en stellen hun vragen als de verteller is uitgesproken.
2. Elke deelnemer mag vragen stellen over datgene waarover hij meer wil weten of wat hem nog niet duidelijk is.
3. Commentaar is nooit toegestaan.
4. Dat wat in de groep of één-op-één gedeeld wordt blijft in de groep en wordt niet naar buiten gebracht.

De docent kan ervoor kiezen pictogrammen te gebruiken om de regels actief in herinnering te houden bij de deelnemers. Vanuit haar rol als voorbeeld draagt de docent zelf bij aan de veiligheid in de groep. Om de veiligheid in de groep tijdens de stappen te waarborgen loopt de docent rond en is zij beschikbaar om waar nodig het proces te faciliteren.

Gebruik pictogrammen als dat verhelderend is voor de deelnemers (een beetje zoals reminder in de bioscoop, ‘mobiele telefoons op stil’).