Diferencia entre revisiones de «Veiligheid»
Línea 17: | Línea 17: | ||
Het is hiertoe noodzakelijk vooraf een aantal regels afspreken met de groep. Bij één-op- één | Het is hiertoe noodzakelijk vooraf een aantal regels afspreken met de groep. Bij één-op- één | ||
begeleiding gelden deze regels ook. | begeleiding gelden deze regels ook. | ||
+ | <br> | ||
<br> | <br> | ||
<h5>'''Regels van omgang'''</h5> | <h5>'''Regels van omgang'''</h5> |
Revisión del 19:26 14 dic 2019
Veiligheid
De volgorde van de onderwerpen zorgt voor een proces met rust en ruimte bij de deelnemers en
dat versterkt de veiligheid in de groep. De lessenserie inkorten kan, maar het is daarbij belangrijk
rekening te houden met de keuze van het onderwerp in verband met de intimiteit; de docent draagt
verantwoordelijkheid voor een goede afstemming op het niveau van de deelnemers.
Het is hiertoe noodzakelijk vooraf een aantal regels afspreken met de groep. Bij één-op- één
begeleiding gelden deze regels ook.
Regels van omgang
1. Deelnemers onderbreken elkaar niet tijdens het vertellen en stellen hun vragen als de
verteller is uitgesproken.
2. Elke deelnemer mag vragen stellen over datgene waarover hij meer wil weten of wat hem
nog niet duidelijk is.
3. Commentaar is nooit toegestaan.
4. Dat wat in de groep of één-op-één gedeeld wordt blijft in de groep en wordt niet naar
buiten gebracht.
De docent kan ervoor kiezen pictogrammen te gebruiken om de regels actief in herinnering te
houden bij de deelnemers. Vanuit haar rol als voorbeeld draagt de docent zelf bij aan de veiligheid
in de groep. Om de veiligheid in de groep tijdens de stappen te waarborgen loopt de docent rond en
is zij beschikbaar om waar nodig het proces te faciliteren.
Gebruik pictogrammen als dat verhelderend is voor de deelnemers (een beetje zoals reminder in de
bioscoop, ‘mobiele telefoons op stil’).