Diferencia entre revisiones de «Bereid 1»

Línea 29: Línea 29:
 
• Energieke dynamiek; <br>  
 
• Energieke dynamiek; <br>  
 
• Fysieke dynamiek passend bij het onderwerp;<br>
 
• Fysieke dynamiek passend bij het onderwerp;<br>
'''Eigen ervaring deel I'''<br>
+
'''Eigen ervaring'''<br>
 +
• Voorlezen - actief luisteren in deze lessenserie maar is optioneel;<br>  
 
• Vertellen;<br>  
 
• Vertellen;<br>  
 
• Lijstje maken en kiezen;<br>  
 
• Lijstje maken en kiezen;<br>  
 
• Twee aan twee (vertellen, gericht luisteren en gericht vragen stellen);<br>  
 
• Twee aan twee (vertellen, gericht luisteren en gericht vragen stellen);<br>  
• Tekst in klad schrijven;<br>   
+
• Tekst in klad schrijven of opschrijven voor de deelnemer;<br>   
Eigen Ervaring Vertellen: Introductie Eigen Ervaring
+
Redigeren;<br>
Lijstje maken en kiezen.
+
Tekst in net schrijven;<br>
• Twee aan twee (vertellen, gericht luisteren en gericht drie vragen stellen)
+
'''Kennis'''<br>
Tekst schrijven of opschrijven voor de leerling
+
Voorbereidende opdracht bijvoorbeeld in deze voorbeeld lessenserie - lezen;<br>
• Vragen stellen (voorlezen van de tekst/actief luisteren)
+
• Vragen stellen (voorlezen van de tekst/actief luisteren);<br>
Kennis overdragen
+
• Ordenen;<br>
• Integreren van ervaring, bestaande kennis en nieuwe kennis
+
Verdiepen - toevoegen en overdragen van kennis;<br>
• Praktijkopdracht
+
• Tussentijds presenteren;<br>
• Beeld maken, dichten of muziek (optioneel)
+
'''Actie - Samenbrengen / Toepassen'''<br>
Boekje (optioneel)
+
• Integreren van ervaring, bestaande kennis en nieuwe kennis;<br>
 
+
'''Eigen ervaring - vervolg'''<br>
 
+
• Beeld maken;<br>
 
+
'''Actie - Verdiepen'''<br>
 +
• Toepassingen richting de praktijk;<br>
 +
'''Presenteren'''<br>
 +
Uitkomst van het proces in een gekozen vorm / expositie / boekje / toneel / voorstelling - optioneel;<br>
 +
'''Afsluiting'''<br>
 +
• Evalueren - Reflecteren - Nieuwe Cyclus;<br>
 
<br>
 
<br>
Elke les heeft een thema en is zorgvuldig opgebouwd. De thema’s zijn zo gekozen dat deelnemers in elke les steeds iets meer van zichzelf laten zien. Werken de deelnemers in de eerste les rond het thema Fruit, in latere thema’s als Familie, Vriendschap en Gezien worden, laten ze steeds iets meer van zichzelf zien. Hoe verder je komt in de lessen, hoe meer introspectie. Uiteindelijk werken de serie lessen toe naar het thema grenzen. Veel deelnemers hebben daar moeite mee. Waar ligt mijn grens? Wat wil ik laten zien aan mijn mededeelnemers? Die vragen stellen ze zichzelf in elke les, omdat ze steeds kiezen wat ze willen presenteren. Uiteindelijk werken deelnemers toe naar een presentatie waarin ze zichzelf echt laten zien en bewust hebben gekozen voor wat ze laten zien. De geleidelijkheid is van belang voor de ontwikkeling van de deelnemers.
 
 
<br>
 
<br>
<br>
+
Tot aan de tekst in het klad schrijven zijn de onderdelen er allemaal op gericht de eigen ervaring die de deelnemer gaat vertellen te verrijken. Er zijn vier stappen die niet van elkaar gescheiden kunnen worden: vertellen, lijstje maken en kiezen, twee aan twee vertellen en tekst in het klad schrijven. Na de tekst in het klad kan gevarieerd worden in de structuur. De variatie die de docent aanbrengt zal afhankelijk zijn van de kennis die aanbod gaat komen, met welke opdrachten oude en nieuwe kennis en ervaring worden samengebracht, de toepassingsopdrachten voor de praktijk en presentatievorm die de docent toepasselijk vindt voor de deelnemers.
<h4>De structuur van de 12 lessen van de lessenserie Beter Verwoorden – Laat Je Zien</h4>
 
'''Voorbereiden'''<br>
 
'''Opmaat'''<br>
 
• Energieke dynamiek; <br>
 
• Fysieke dynamiek passend bij het onderwerp;<br>
 
'''Eigen ervaring deel I'''<br>
 
• Vertellen;<br>
 
• Lijstje maken en kiezen;<br>
 
• Twee aan twee (vertellen, gericht luisteren en gericht vragen stellen);<br>
 
• Tekst in klad schrijven;<br>
 
'''Verdiepen'''<br>
 
• Dichten en muziek;<br>
 
• Toneel;<br>
 
'''Presenteren'''<br>
 
• Presenteren (verhaal voorlezen a.d.h.v. beeld, verhaal op muziek, verhaal als toneel);<br>
 
'''Eigen ervaring deel II'''<br>
 
• Tussentijds voorlezen in tweetallen;<br>
 
• Tekst in net schrijven;<br>
 
• Beeld maken;<br>
 
• Boekje.<br>
 
<br>
 
Tot aan de tekst in het klad schrijven zijn de stappen allemaal gericht om de eigen ervaring die de deelnemer gaat vertellen te verrijken. Er zijn vier stappen die niet van elkaar gescheiden kunnen worden: vertelkring, lijstje maken en kiezen, twee aan twee vertellen en tekst in het klad schrijven. Na de tekst in het klad kan gevarieerd worden in de structuur. De variatie die je aanbrengt zal afhankelijk zijn van de presentatievorm die je toepasselijk vindt voor je deelnemers.
 
 
 
  
 +
    </div>
 +
    </div>
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=Lees|Serie=9xGrunberg|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=Lees|Serie=9xGrunberg|Les={{BASEPAGENAME}}}}

Revisión del 11:45 15 dic 2019

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaar9G1.jpeg

Waar je bereid bent om te sterven


Zorgvuldige structuur en thema’s

Deze les komt uit de lessenserie 9 x Grunberg en biedt docenten een houvast om deelnemers betekenisvolrijk literatuuronderwijs te geven door de eigen ervaring en creativiteit van de deelnemer een hoofdrol te geven.
Een belangrijk aspect van literaire ontwikkeling is vaardigheid in communicatie, zowel verbaal als non-verbaal. Communiceren en lezen is spelen, om Shakespeare te citeren: ‘All the world’s a stage, and all the men and women merely players.’
Als docent staat het u vrij te variëren binnen de structuur. De structuur van de les blijft, de inhoud past zich aan.

De structuur van lessen uit de lessenserie 9 x Grunberg

De lessen doorlopen een cyclus die consequent de volgende stappen omvat: Voorbereiden
• Positionering/ruimte indeling;
• Introductie: wat gaat er gebeuren en het thema
Opmaat
• Energieke dynamiek;
• Fysieke dynamiek passend bij het onderwerp;
Eigen ervaring
• Voorlezen - actief luisteren in deze lessenserie maar is optioneel;
• Vertellen;
• Lijstje maken en kiezen;
• Twee aan twee (vertellen, gericht luisteren en gericht vragen stellen);
• Tekst in klad schrijven of opschrijven voor de deelnemer;
• Redigeren;
• Tekst in net schrijven;
Kennis
• Voorbereidende opdracht bijvoorbeeld in deze voorbeeld lessenserie - lezen;
• Vragen stellen (voorlezen van de tekst/actief luisteren);
• Ordenen;
• Verdiepen - toevoegen en overdragen van kennis;
• Tussentijds presenteren;
Actie - Samenbrengen / Toepassen
• Integreren van ervaring, bestaande kennis en nieuwe kennis;
Eigen ervaring - vervolg
• Beeld maken;
Actie - Verdiepen
• Toepassingen richting de praktijk;
Presenteren
• Uitkomst van het proces in een gekozen vorm / expositie / boekje / toneel / voorstelling - optioneel;
Afsluiting
• Evalueren - Reflecteren - Nieuwe Cyclus;


Tot aan de tekst in het klad schrijven zijn de onderdelen er allemaal op gericht de eigen ervaring die de deelnemer gaat vertellen te verrijken. Er zijn vier stappen die niet van elkaar gescheiden kunnen worden: vertellen, lijstje maken en kiezen, twee aan twee vertellen en tekst in het klad schrijven. Na de tekst in het klad kan gevarieerd worden in de structuur. De variatie die de docent aanbrengt zal afhankelijk zijn van de kennis die aanbod gaat komen, met welke opdrachten oude en nieuwe kennis en ervaring worden samengebracht, de toepassingsopdrachten voor de praktijk en presentatievorm die de docent toepasselijk vindt voor de deelnemers.