Diferencia entre revisiones de «Opmaat BV3»
Línea 2: | Línea 2: | ||
{{BV3}} | {{BV3}} | ||
− | <h3>Opmaat | + | <div class="row"> |
+ | <div class="small-2 columns"> | ||
+ | {{Wit}} | ||
+ | </div> | ||
+ | <div class="row"> | ||
+ | <div class="small-6 columns"> | ||
+ | |||
+ | <h3>'''Opmaat - Les 3 Prettige Plek'''</h3> | ||
<br> | <br> | ||
− | <h5>De ruimte | + | <h5>'''De ruimte'''</h5> |
+ | <h5>Duur ± 2 minuten / de hele groep</h5> | ||
+ | De stoelen staan in een kring. Iedereen zit. Op het bord / flip-over staat de structuur van de les. De docent kan dit ook nog even bespreken. | ||
<br> | <br> | ||
− | <h4>Energieke Dynamiek | + | <br> |
− | ''5 minuten routine Donna Eden''<br> | + | <h4>'''Energieke Dynamiek'''</h4> |
+ | <h5>Duur ± 5 minuten / de hele groep</h5> | ||
+ | '''''5 minuten routine Donna Eden'''''<br> | ||
De deelnemers staan in de kring. In een snel tempo met de klok mee, startend bij de docent, zegt iedereen met één woord hoe hij/zij zich voelt. Bijvoorbeeld: ontspannen, moe, vrolijk, lui etc. Daarna volgen de oefeningen. De docent doet elke oefening voor en iedereen volgt. Aan het einde vraagt de docent weer aan iedere deelnemer met één woord, hoe die zich voelt. | De deelnemers staan in de kring. In een snel tempo met de klok mee, startend bij de docent, zegt iedereen met één woord hoe hij/zij zich voelt. Bijvoorbeeld: ontspannen, moe, vrolijk, lui etc. Daarna volgen de oefeningen. De docent doet elke oefening voor en iedereen volgt. Aan het einde vraagt de docent weer aan iedere deelnemer met één woord, hoe die zich voelt. | ||
− | <h5>Ter afsluiting</h5> | + | <h5>'''Ter afsluiting'''</h5> |
Afsluitend doet de docent een laatste oefening: hij/zij legt beide handen plat met de handpalm op de rug. Ter hoogte van de zwevende ribben aan de voorkant trek je een denkbeeldige lijn naar achteren, dat is de plek om de handen neer te leggen. Beide handen vormen een V met de vingertoppen naar elkaar. De docent zegt tegen de deelnemers dat ze rustig inademen door de neus en uit door de mond. Zo blijf je een minuut staan. | Afsluitend doet de docent een laatste oefening: hij/zij legt beide handen plat met de handpalm op de rug. Ter hoogte van de zwevende ribben aan de voorkant trek je een denkbeeldige lijn naar achteren, dat is de plek om de handen neer te leggen. Beide handen vormen een V met de vingertoppen naar elkaar. De docent zegt tegen de deelnemers dat ze rustig inademen door de neus en uit door de mond. Zo blijf je een minuut staan. | ||
<br> | <br> | ||
Línea 16: | Línea 27: | ||
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | <h4>Dynamiek passend bij het onderwerp | + | <h4>'''Dynamiek passend bij het onderwerp'''</h4> |
− | ''Masseren''<br> | + | <h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5> |
+ | '''''Masseren'''''<br> | ||
De deelnemers staan nog in de kring en wrijven in hun handen. Ze laten hun handen na een tijdje los van elkaar komen, alsof er een bal tussen hun handen zit die steeds groter wordt. De handen bewegen zich langzaam uiteen, vervolgens komen de handen weer naar elkaar toe en wordt de ‘bal’ kleiner. Zo kunnen ze even spelen met de energie die tussen hun handen zit. | De deelnemers staan nog in de kring en wrijven in hun handen. Ze laten hun handen na een tijdje los van elkaar komen, alsof er een bal tussen hun handen zit die steeds groter wordt. De handen bewegen zich langzaam uiteen, vervolgens komen de handen weer naar elkaar toe en wordt de ‘bal’ kleiner. Zo kunnen ze even spelen met de energie die tussen hun handen zit. | ||
<br> | <br> | ||
Línea 25: | Línea 37: | ||
<br> | <br> | ||
''Gezamenlijke kwetsbaarheid, nabijheid, afstemmen en ontspanning/ plezier''<br> | ''Gezamenlijke kwetsbaarheid, nabijheid, afstemmen en ontspanning/ plezier''<br> | ||
− | <h5>Voorbereiden</h5> | + | <h5>'''Voorbereiden'''</h5> |
* Belletjes, of ander instrument dat geluid maakt. | * Belletjes, of ander instrument dat geluid maakt. | ||
− | < | + | </div> |
− | < | + | </div> |
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=Beter Verwoorden|Les={{BASEPAGENAME}}}} | {{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=Beter Verwoorden|Les={{BASEPAGENAME}}}} |
Revisión del 18:38 17 dic 2019
Opmaat - Les 3 Prettige Plek
De ruimte
Duur ± 2 minuten / de hele groep
De stoelen staan in een kring. Iedereen zit. Op het bord / flip-over staat de structuur van de les. De docent kan dit ook nog even bespreken.
Energieke Dynamiek
Duur ± 5 minuten / de hele groep
5 minuten routine Donna Eden
De deelnemers staan in de kring. In een snel tempo met de klok mee, startend bij de docent, zegt iedereen met één woord hoe hij/zij zich voelt. Bijvoorbeeld: ontspannen, moe, vrolijk, lui etc. Daarna volgen de oefeningen. De docent doet elke oefening voor en iedereen volgt. Aan het einde vraagt de docent weer aan iedere deelnemer met één woord, hoe die zich voelt.
Ter afsluiting
Afsluitend doet de docent een laatste oefening: hij/zij legt beide handen plat met de handpalm op de rug. Ter hoogte van de zwevende ribben aan de voorkant trek je een denkbeeldige lijn naar achteren, dat is de plek om de handen neer te leggen. Beide handen vormen een V met de vingertoppen naar elkaar. De docent zegt tegen de deelnemers dat ze rustig inademen door de neus en uit door de mond. Zo blijf je een minuut staan.
Energie, fysieke alertheid, concentratie, gezamenlijke kwetsbaarheid, groepsdynamica en ontspanning/ plezier
Dynamiek passend bij het onderwerp
Duur ± 10 minuten / de hele groep
Masseren
De deelnemers staan nog in de kring en wrijven in hun handen. Ze laten hun handen na een tijdje los van elkaar komen, alsof er een bal tussen hun handen zit die steeds groter wordt. De handen bewegen zich langzaam uiteen, vervolgens komen de handen weer naar elkaar toe en wordt de ‘bal’ kleiner. Zo kunnen ze even spelen met de energie die tussen hun handen zit.
De docent verdeelt de deelnemers in tweetallen: nr. 1 en nr. 2. De nummers 1 zitten op de stoel en de nummers 2 staan achter hun nummer 1. De overgebleven stoelen moeten even naar achter worden geschoven. De nummers 1 leggen hun handen ontspannen op hun knieën. De deelnemer achter de stoel plaatst zijn handen op de schouders van zijn partner en beweegt ze langzaam en licht. Daarna gaan ze kloppen langs de ruggenwervel, op de schouder, op de bovenarm en onderarm. Heel zachtjes tikken ze met de toppen van hun vingers op de kruin en op het voorhoofd. Daarna draaien de rollen om. Dit geeft de docent aan door een geluid te laten klinken.
Gezamenlijke kwetsbaarheid, nabijheid, afstemmen en ontspanning/ plezier
Voorbereiden
- Belletjes, of ander instrument dat geluid maakt.