Diferencia entre revisiones de «I Spel - Toneel»
Línea 4: | Línea 4: | ||
<div class="small-7 large-offset-2 columns"> | <div class="small-7 large-offset-2 columns"> | ||
{{Inspiratie klein}} | {{Inspiratie klein}} | ||
− | <h3>Spel en Toneel de educatieve bijdrage</h3> | + | <h3>'''Spel en Toneel, de educatieve bijdrage'''</h3> |
<br> | <br> | ||
Gebruik van theater- en/of speloefeningen in de bijeenkomsten heeft diverse effecten op de deelnemers: het werkt ontspannend, er wordt gelachen, gevoelens van empathie kunnen worden ervaren en groeien, creativiteit wordt aangewakkerd en het versterkt het denken. | Gebruik van theater- en/of speloefeningen in de bijeenkomsten heeft diverse effecten op de deelnemers: het werkt ontspannend, er wordt gelachen, gevoelens van empathie kunnen worden ervaren en groeien, creativiteit wordt aangewakkerd en het versterkt het denken. |
Revisión del 17:37 9 mar 2020
Spel en Toneel, de educatieve bijdrage
Gebruik van theater- en/of speloefeningen in de bijeenkomsten heeft diverse effecten op de deelnemers: het werkt ontspannend, er wordt gelachen, gevoelens van empathie kunnen worden ervaren en groeien, creativiteit wordt aangewakkerd en het versterkt het denken.
In ontspanning kom je los van zelfkritiek en kritiek op anderen, waardoor de flow van creativiteit de ruimte krijgt. Dit is onder andere geïnspireerd op de onderzoeken naar creativiteit en flow van Csikszentmihayli (1996) en werkvormen uit de art therapy en muziektherapie gericht op de verschillende vormen van aandacht/ focus. In spel- en toneelscènes kun je je meer vrijheid veroorloven dan in andere situaties. Je kunt gedrag uitproberen. Dit werkt persoonsvormend.
Meer weten over hoe spel en leren verbonden zijn? Peter Gray schreef een artikel, What Exactly Is Play, and Why Is It Such a Powerful Vehicle for Learning? (2017).
In deze video in het engels wordt uitleg gegeven over het toepassen van rollenspel in het onderwijs. Er wordt wel gevraagd om lid te worden.