Diferencia entre revisiones de «Veiligheid»

Línea 7: Línea 7:
 
<h3>'''Veiligheid'''</h3>
 
<h3>'''Veiligheid'''</h3>
 
<br>
 
<br>
* Stress, verveling, verwarring, lage motivatie, and angst kunnen ieder apart en in combinatie verergert het leren belemmeren (Christianson, 1992).
+
Vanuit haar/zijn rol als voorbeeld draagt de docent in belangrijke mate zelf bij aan de veiligheid
De volgorde van de onderwerpen zorgt voor een proces met rust en ruimte bij de deelnemers en
+
in de groep. Om de veiligheid in de groep tijdens de stappen te waarborgen loopt de docent rond en
dat versterkt de veiligheid in de groep. Het is belangrijk rekening te houden met de keuze van  
+
is zij/hij beschikbaar om waar nodig het proces te faciliteren.
het onderwerp in verband met de intimiteit; de docent draagt
+
De docent is er op gericht om stress, verveling, verwarring, lage motivatie en angst bij leerlingen te vermijden.  
verantwoordelijkheid voor een goede afstemming op het niveau van de deelnemers.<br>
+
De docent ontwikkelt alertheid over sociale processen en ziet interacties tussen deelnemers ontstaan voordat ze in negatieve vorm de ruimte krijgen.
Het is hiertoe noodzakelijk vooraf een aantal regels af te spreken met de groep waarvan de deelnemers het nut inzien. Bij één-op- één
+
<br>
begeleiding gelden deze regels ook.
+
<br>
 +
Het is belangrijk rekening te houden met de keuze van het onderwerp in verband met de intimiteit; de docent draagt
 +
verantwoordelijkheid voor een goede afstemming op het niveau, de mogelijkheden, van de deelnemers.
 +
<br>
 +
<br>
 +
Waar houdt de docent rekening mee?
 +
<br>
 +
* Niveau van intimiteit; bewust zijn over hoe dichtbij onderwerpen kunnen liggen bij de persoonlijke intimiteit van de deelnemers. Het is anders om te spreken over een ervaring met fruit dan over een ervaring met grenzen.
 +
* Het is hiertoe noodzakelijk vooraf een aantal regels af te spreken met de groep waarvan de deelnemers het nut inzien. Bij één-op- één begeleiding gelden deze regels ook.  
 +
* Structuur in de lesruimte afgestemd op de deelnemers. Gebruik pictogrammen als dat verhelderend is voor de deelnemers (een beetje zoals reminder in de bioscoop, ‘mobiele telefoons op stil’).
 +
 
 
<br>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
Línea 22: Línea 32:
 
2. Elke deelnemer mag vragen stellen over datgene waarover hij meer wil weten of wat hem
 
2. Elke deelnemer mag vragen stellen over datgene waarover hij meer wil weten of wat hem
 
nog niet duidelijk is.<br>
 
nog niet duidelijk is.<br>
3. Commentaar is nooit toegestaan.<br>
+
3. Commentaar is nooit toegestaan. Commentaar zijn opmerkingen en (be)oordelen.<br>
 
4. Dat wat in de groep of één-op-één gedeeld wordt blijft in de groep en wordt niet naar
 
4. Dat wat in de groep of één-op-één gedeeld wordt blijft in de groep en wordt niet naar
 
buiten gebracht.
 
buiten gebracht.
Línea 28: Línea 38:
 
</div>
 
</div>
 
<br>
 
<br>
Vanuit haar/zijn rol als voorbeeld draagt de docent zelf bij aan de veiligheid
+
 
in de groep. Om de veiligheid in de groep tijdens de stappen te waarborgen loopt de docent rond en
 
is zij/hij beschikbaar om waar nodig het proces te faciliteren.
 
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Gebruik pictogrammen als dat verhelderend is voor de deelnemers (een beetje zoals reminder in de
+
Stress, verveling, verwarring, lage motivatie en angst kunnen ieder apart en in combinatie verergert het leren belemmeren (Christianson, 1992).
bioscoop, ‘mobiele telefoons op stil’).
+
 
  
 
     </div>
 
     </div>

Revisión del 13:32 18 ago 2020

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaar9 x Grunberg leskeuze.jpeg

Veiligheid


Vanuit haar/zijn rol als voorbeeld draagt de docent in belangrijke mate zelf bij aan de veiligheid in de groep. Om de veiligheid in de groep tijdens de stappen te waarborgen loopt de docent rond en is zij/hij beschikbaar om waar nodig het proces te faciliteren. De docent is er op gericht om stress, verveling, verwarring, lage motivatie en angst bij leerlingen te vermijden. De docent ontwikkelt alertheid over sociale processen en ziet interacties tussen deelnemers ontstaan voordat ze in negatieve vorm de ruimte krijgen.

Het is belangrijk rekening te houden met de keuze van het onderwerp in verband met de intimiteit; de docent draagt verantwoordelijkheid voor een goede afstemming op het niveau, de mogelijkheden, van de deelnemers.

Waar houdt de docent rekening mee?

  • Niveau van intimiteit; bewust zijn over hoe dichtbij onderwerpen kunnen liggen bij de persoonlijke intimiteit van de deelnemers. Het is anders om te spreken over een ervaring met fruit dan over een ervaring met grenzen.
  • Het is hiertoe noodzakelijk vooraf een aantal regels af te spreken met de groep waarvan de deelnemers het nut inzien. Bij één-op- één begeleiding gelden deze regels ook.
  • Structuur in de lesruimte afgestemd op de deelnemers. Gebruik pictogrammen als dat verhelderend is voor de deelnemers (een beetje zoals reminder in de bioscoop, ‘mobiele telefoons op stil’).


Regels van omgang

1. Deelnemers onderbreken elkaar niet tijdens het vertellen en stellen hun vragen als de verteller is uitgesproken.
2. Elke deelnemer mag vragen stellen over datgene waarover hij meer wil weten of wat hem nog niet duidelijk is.
3. Commentaar is nooit toegestaan. Commentaar zijn opmerkingen en (be)oordelen.
4. Dat wat in de groep of één-op-één gedeeld wordt blijft in de groep en wordt niet naar buiten gebracht.




Stress, verveling, verwarring, lage motivatie en angst kunnen ieder apart en in combinatie verergert het leren belemmeren (Christianson, 1992).


Categorie:Sjabloon