Plantilla

BVopenles

Desarrollo personal

¿Quién soy yo? ¿Quién quiero ser? ¿Qué muestro de mi?


Cada lección tiene un tema y está cuidadosamente construida. Los temas fueron escogidos de tal manera que los participantes se muestran un poco más de sí mismos en cada lección sucesiva. En la primera lección los participantes trabajan en torno al tema Fruta, en temas posteriores como Familia, Amistad y Ser Visto, se muestran más y más de sí mismos. Cuanto más se profundiza en las lecciones, más introspección. Al final, la serie de lecciones trabaja en el tema de las fronteras. Muchos participantes tienen dificultades con eso.
¿Dónde está mi límite? ¿Qué quiero mostrar a mis compañeros? Se hacen estas preguntas en cada lección, porque siempre eligen lo que quieren presentar. En última instancia, los participantes trabajan hacia una presentación en la que realmente se muestran y han elegido conscientemente lo que muestran. La gradualidad es importante para el desarrollo de los participantes.

La estructura de las 12 lecciones de la serie de lecciones
Mejores términos - Sé Visible

Preparación
Opmaat
• Energieke dynamiek;
• Fysieke dynamiek passend bij het onderwerp;
Eigen ervaring deel I
• Vertellen;
• Lijstje maken en kiezen;
• Twee aan twee (vertellen, gericht luisteren en gericht vragen stellen);
• Tekst in klad schrijven;
Verdiepen
• Dichten en muziek;
• Toneel;
Presenteren
• Presenteren (verhaal voorlezen a.d.h.v. beeld, verhaal op muziek, verhaal als toneel);
Eigen ervaring deel II
• Tussentijds voorlezen in tweetallen;
• Tekst in net schrijven;
• Beeld maken;
• Boekje.

Tot aan de tekst in het klad schrijven zijn de stappen allemaal gericht om de eigen ervaring die de deelnemer gaat vertellen te verrijken. Er zijn vier stappen die niet van elkaar gescheiden kunnen worden: vertelkring, lijstje maken en kiezen, twee aan twee vertellen en tekst in het klad schrijven. Na de tekst in het klad kan gevarieerd worden in de structuur. De variatie die de docent aanbrengt zal afhankelijk zijn van de presentatievorm die zij/hij toepasselijk vindt voor haar/zijn deelnemers.

Tijdpad

Iedere les duurt ongeveer 120 minuten en kan worden verdeeld over twee of drie lesdelen.
Tot aan de tekst 'in het klad' schrijven zijn de stappen allemaal gericht om de eigen ervaring die de deelnemer gaat vertellen te verrijken. De vier activiteiten - vertellen, lijstje maken en kiezen, twee aan twee vertellen en tekst 'in het klad' schrijven (totaal ±30 minuten) - uitvoeren zonder onderbreking. Nadat de deelnemers hun tekst hebben geschreven kan de docent de andere activiteiten qua planning inpassen aan de geldende weekplanning. De variatie die de docent aanbrengt zal mede afhankelijk zijn van de presentatievorm die zij/hij toepasselijk vindt voor haar/zijn deelnemers.

Er kan worden geëxperimenteerd met thuisopdrachten aangepast aan het niveau van de deelnemers. Zo kunnen de illustraties eventueel zelfstandig worden gemaakt. Dan is het belangrijk hier tijdens de eerstvolgende bijeenkomst voldoende aandacht aan te besteden. Laat bijvoorbeeld de deelnemer(s) hun verhaal en afbeelding delen.

Belang van de volgorde van de lessen?

De volgorde van de onderwerpen zorgt voor een proces met rust en ruimte bij de deelnemers en dat versterkt de veiligheid in de groep. De opbouw is zo dat er gestart wordt met het wakker maken van de zintuigen, de basis voor bewust gaan waarnemen en ervaren. Daarna komen er nog elf andere onderwerpen aanbod waarbij de ervaringen intiemer worden en zelfbewuster.
Als er geen ruimte is voor 13 bijeenkomsten dan kan de serie worden ingekort. Het is wel belangrijk rekening te houden met de volgorde van de onderwerpen in verband met de intimiteit; de docent draagt verantwoordelijkheid voor een goede afstemming op het niveau van de deelnemers.

Bijvoorbeeld: Kies uit de eerste vier lessen er een of twee vervolgens uit de daarop volgende vier lessen nog een of twee en daarna uit de laatste vier lessen er nog een of twee. Zo zijn er dan drie of zes lessen.