Veiligheid

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaar9 x Grunberg leskeuze.jpeg

Veiligheid


Vanuit haar/zijn rol als voorbeeld draagt de docent in belangrijke mate zelf bij aan de veiligheid in de groep. Om de veiligheid in de groep tijdens de stappen te waarborgen loopt de docent rond en is zij/hij beschikbaar om waar nodig het proces te faciliteren. De docent is er op gericht om stress, verveling, verwarring, lage motivatie en angst bij leerlingen te vermijden. De docent ontwikkelt alertheid over sociale processen en ziet interacties tussen deelnemers ontstaan voordat ze in negatieve vorm de ruimte krijgen.

Het is belangrijk rekening te houden met de keuze van het onderwerp in verband met de intimiteit; de docent draagt verantwoordelijkheid voor een goede afstemming op het niveau, de mogelijkheden, van de deelnemers.

Waar houdt de docent rekening mee?

  • Niveau van intimiteit; bewust zijn over hoe dichtbij onderwerpen kunnen liggen bij de persoonlijke intimiteit van de deelnemers. Het is anders om te spreken over een ervaring met fruit dan over een ervaring met grenzen.
  • Het is hiertoe noodzakelijk vooraf een aantal regels af te spreken met de groep waarvan de deelnemers het nut inzien. Bij één-op- één begeleiding gelden deze regels ook.
  • Structuur in de lesruimte afgestemd op de deelnemers. Gebruik pictogrammen als dat verhelderend is voor de deelnemers (een beetje zoals reminder in de bioscoop, ‘mobiele telefoons op stil’).


Regels van omgang

1. Deelnemers onderbreken elkaar niet tijdens het vertellen en stellen hun vragen als de verteller is uitgesproken.
2. Elke deelnemer mag vragen stellen over datgene waarover hij meer wil weten of wat hem nog niet duidelijk is.
3. Commentaar is nooit toegestaan. Commentaar zijn opmerkingen en (be)oordelen.
4. Dat wat in de groep of één-op-één gedeeld wordt blijft in de groep en wordt niet naar buiten gebracht.




Stress, verveling, verwarring, lage motivatie en angst kunnen ieder apart en in combinatie verergert het leren belemmeren (Christianson, 1992).


Categorie:Sjabloon