Dagdroom VO

Vragen stellen en ordenen
Waar de dood een dagdroom is
De docent maakt tweetallen. Bij het maken van teams daarna kan de docent ervoor kiezen de niveau's de mengen. De overweging is dat de verschillen in gesprek overbrugbaar moeten zijn in de teams. In principe werken de deelnemers samen en is het overbruggen van lees- en begripsniveau mits niet te uiteenlopend een mooie oefening in sociale vaardigheden.
Voorbereiden
- Deelnemers worden opgedeeld in teams.
- Groot vel/ white board.
- Markers in verschillende kleuren.
Motivatie
Het is een bewuste keuze om de deelnemers zoveel mogelijk te laten oefenen met vragen stellen. Vragen stellen is onderdeel van onderzoeken. Je kunt onderzoek doen door jezelf vragen stellen, anderen vragen te stellen, opzoek te gaan naar antwoorden op vragen. Kennis en ervaringen zoeken zodat je inzicht krijgt in de thema’s waar de vragen over gaan. Dit is een proces aanzetten in de deelnemers waarbij ontwikkeling en groei samengaan met willen weten en kennis vergroten.
Extra
Duur ± 20 minuten
Individueel: De docent laat de deelnemers nadenken over wat een column is. Wat is het doel van een column? Als je in een krant kijkt hoeveel columns vind je dan op een willekeurige dag? Welke vormen bestaan er van de column? Schrijf dit op. Het is een soort brainstorm. Wat weet je? Wat kun je je erbij voorstellen?
Tweetallen: De deelnemers gaan vervolgens twee aan twee zitten en vergelijken hun associaties en gedachten over het onderwerp column en komen tot een beschrijving.
Huiswerk
Naar aanleiding van de gekozen focus biedt de docent de deelnemers extra informatie (of laat dit opzoeken, werkvorm die wordt gekozen is afhankelijk van het niveau van de deelnemers). Afhankelijk van de verdiepingsfocus kan de docent een gerichte thuisopdracht geven afhankelijk van het niveau. De docent vraagt de deelnemers een column te zoeken van de auteur die hen aanspreekt en die mee te brengen.
Voorbereiden
- De docent maakt een lijst van aandachtspunten waar de deelnemers op kunnen letten.