Verlangen Stap 1-2 Tekst Schrijven
Stap 1-2 Instructie Tekst Schrijven (Duur ± 30 minuten)
Negen X Grunberg Les 2 Verlangen
1. Lijstje maken en kiezen (Duur ± 5 minuten)
De docent vraagt de leerlingen om zich verschillende keren te herinneren dat: "je iemand na lange tijd weer ziet en dat je ontdekt dat je oude gevoelens voor die persoon nog bestaan. Of juist niet. …"
Op het blaadje noteren de leerlingen de verschillende ervaringen die ze hebben gehad, ongeveer drie maar twee is ook goed. In uiterste geval voldoet een ook maar dan kan de leerling niet kiezen.
Dit lijstje is strikt persoonlijk en is bedoeld om de leerlingen een van de herinnerde gebeurtenissen te laten kiezen om mee aan de slag te gaan.
De instructie bij het kiezen is: Kies nu een van de gebeurtenissen uit die je je hebt herinnerd, waar je je comfortabel bij voelt om die te delen en die je je nog goed herinnert. Dit is belangrijk voor de veiligheidsbeleving van de leerlingen. Zo delen de leerlingen niet de eerste de beste herinnering zonder zich bewust te zijn van of ze die wel willen delen in de groep.
Nu geeft de docent aan dat de leerlingen de ervaring omcirkelen die ze gaan delen. De docent vraagt en kijkt even of iedereen een ervaring heeft gekozen en omcirkelt.
Voorbereiden
- Elke deelnemer een A6-je (zonder lijntjes).
- Eén zwarte pen per deelnemer.
Twee aan twee vertellen (Duur ± 5 minuten)
De deelnemers vertellen twee aan twee hun ervaring. De luisteraar stelt vragen.
A) ter verduidelijking, wat was nog niet helder
B) doorvragen over iets wat je nog meer wilt weten en
C) minimaal 1 vraag over zintuiglijke waarneming.
Text in het klad schrijven (Duur ± 5 minuten)
De deelnemers schrijven hun verhaal zoals ze het hebben verteld. Je gaat na of je de dingen die je extra hebt verteld naar aanleiding van de vragen van je gesprekspartner in je verhaal kunt opnemen. Nu heb je een eerste versie van je tekst.
Voorbereiden
- Iedere deelnemer krijgt een A5’je (zonder lijntjes).
Tussentijds voorlezen en redigeren in teams (Duur ± 10 minuten)
Twee aan twee lezen de deelnemers elkaars tekst voor. De schrijver kan zo aandachtig luisteren en ervaren of zijn tekst qua ritme, zinsbouw en inhoud klopt. De lezer oefent zijn lezen (uitspraak, verstaanbaarheid en ritme).
Daarna draaien de rollen om. Zo heeft iedereen zijn tekst gehoord, een voorbereiding op het redigeren.
Nu krijgt iedere schrijver de kans om aanpassingen te doen in haar/zijn tekst. Vervolgens wisselen ze hun teksten weer uit. Nu lezen ze ieder de tekst van hun teamgenoot en onderstrepen de woorden of zinsstructuren waar ze vragen over hebben. Daarna gaan de deelnemers in hun team kijken naar de vragen die er zijn. Ze kijken of ze samen tot oplossingen kunnen komen met behulp van woordenboeken en grammaticaregels.
Ze kunnen ook de docent benaderen met vragen. De docent schrijft antwoorden over spelling op het bord waardoor een klassikaal woordenboek ontstaat.
Als de groep meer gevorderd is kun je een ‘editing bureau’ opzetten. Een groep deelnemers checkt de verhalen op spelfouten, interpunctie en zinsbouw. Ze verbeteren de tekst niet, maar onderstrepen de woorden waar iets mee is. Elke week rouleert deze groep zodat iedereen aan bod komt.
De docent kan ook kiezen voor een klassikale behandeling van een tekst.
Text in het net schrijven (Duur ± 5 minuten)
De teksten in het klad worden door de deelnemers overgenomen in het net op de speciaal daarvoor bestemde drieluik antwoordblad dat iedere deelnemer heeft voor het werk in het net.
Voorbereiden
- Papier (Voorbereid naar uiteindelijke presentatie vorm.)
- Drieluik antwoordblad middendeel.