Laat Je Zien: Lijstje en Kiezen


Instructies lijstje maken en kiezen
(duur: ±5 minuten)


De Leerlingen maken na de vertelkring associatief een lijstje van drie verschillende ervaringen die ze zich herinneren bij het onderwerp uit de vertelkring. De docent herhaalt de verbindingsvraag om alle leerlingen nog een keer te focussen.
Het gaat om drie of twee ervaringen die ze zich helder en goed herinneren. Daar maken ze een lijstje van met één woord als aanduiding (1:2:3). Het lijstje is privé. Ze kiezen de ervaring waarbij ze zich comfortabel voelen om hem te delen met de groep en die ze zich nog goed met details herinneren.
Dit is belangrijk voor de veiligheidsbeleving van de leerlingen. Zo delen de leerlingen niet de eerste de beste herinnering zonder zich bewust te zijn van of ze die wel willen delen in de groep.
Nu geeft de docent aan dat de leerlingen de ervaring omcirkelen die ze gaan delen. De docent vraagt en kijkt even of iedereen een ervaring heeft gekozen en omcirkelt.

Voorbeeld

Thema: vertellen over een keer dat je te laat was of dat iemand anders te laat was.
Docent vertelt:
Ik zit aan de telefoon. Daniël staat onder de douche. Ik hoor hem zingen en praten. Hij speelt met zijn gogo’s en laat het water over zich heen spoelen. Na een tijdje zeg ik: ‘Ik hoor niets meer.’ Ik hang op en ga kijken. Daar zie ik hem zitten. Het water stroomt en hij slaapt. Ik doe de douche uit en pak een handdoek. Daniël wordt wakker als ik hem oppak. Hij laat zich wentelen in de warme handdoek en ik neem hem op schoot. ‘Ik was in slaap gevallen? Toch?’

Lijstje van de docent voor het vertellen over de douche en Daniël was:

  1. Platte band
  2. Douche
  3. Ziekenhuis


De keuze voor het vertellen was nummer twee.

Plantilla:Leesserie

Categorie:Werkvormen Methodologie Laat Je Zien