LAAT JE ZIEN
Revisión del 21:20 23 sep 2019 de Marianne (discusión | contribs.) (Marianne heeft de pagina ORDENING EN VEILIGHEID hernoemd naar LAAT JE ZIEN zonder een doorverwijzing achter te laten)
Veiligheid
De volgorde van de onderwerpen zorgt voor een proces met rust en ruimte bij de deelnemers en
dat versterkt de veiligheid in de klas. De lessenserie inkorten kan, maar het is daarbij belangrijk
rekening te houden met de keuze van het onderwerp in verband met de intimiteit; de docent draagt
verantwoordelijkheid voor een goede afstemming op het niveau van de deelnemers.
Het is hiertoe noodzakelijk vooraf een aantal regels afspreken met de groep. Bij één-op- één
begeleiding gelden deze regels ook.
1. Deelnemers onderbreken elkaar niet tijdens het vertellen en stellen hun vragen als de
verteller is uitgesproken.
2. Elke deelnemer mag vragen stellen over datgene waarover hij meer wil weten of wat hem
nog niet duidelijk is.
3. Commentaar is nooit toegestaan.
4. Dat wat in de groep of één-op- één gedeeld wordt blijft in de groep en wordt niet naar
buiten gebracht.
De docent kan ervoor kiezen pictogrammen te gebruiken om de regels actief in herinnering te
houden bij de deelnemers. Vanuit haar/zijn rol als voorbeeld draagt de docent zelf bij aan de veiligheid
in de groep. Om de veiligheid in de groep tijdens de stappen te waarborgen loopt de docent rond en
is zij/hij beschikbaar om waar nodig het proces te faciliteren.
<section end=instructies1>
Voorbereiding
Ruimte
Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Zo kunnen alle deelnemers elkaar goed zien en horen. Daarachter staan tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt.
Regels van omgang
De docent bespreekt de regels voor het samenwerken:
1. Geen commentaar leveren,
2. Niet onderbreken als iemand een verhaal vertelt.
Deze regels zijn belangrijk voor het creëren van een veilig klimaat. Er kan ook gewerkt worden met pictogrammen.
De positie van de docent en van alle deelnemers is gelijkwaardig tijdens het proces maar de hoofdregie is en blijft bij de docent. De docent faciliteert en deelt meer en meer de regie met de deelnemers naarmate de groep gevorderd is.