Laat Je Zien: Stap 2 Kenniskant
Drieluik Stap 2
Kennis - Vragen & Verdiepen
Bij Stap 2 de kenniskant van het drieluik gaat het om:
- lezen, waarnemen, woorden geven aan dat wat je hebt gelezen of waargenomen;
- vragen stellen, beantwoorden en ervaren dat vragen tot vragen kunnen leiden;
- naar aanleiding van de vragen meer onderzoek doen;
- bronnen leren vinden en beoordelen op geloofwaardigheid van de informatie en kennis die ze aanbieden;
- leren gebruiken van de bronnen en de informatie die ze aanbieden leren ordenen en verwoorden, passend bij de opdracht;
- kennis opnemen van de docent en andere bronnen over het thema dat de docent met de leerlingen wil uitwerken;
- schrijfopdrachten - voorwerk voor Stap 3: samenbrengen, praktijk en presenteren.
Dit gebeurt in twee etappes met beide verschillende werkvormen:
2.A Vragen
- Analyseren van de eigen ervaringen in relatie tot het thema dat de docent wil gaan belichten.
- Kennis activering door het stellen van vragen; bestaande kennis inventariseren.
- Ordenen van gegevens in een schema of woordspin.
2.B Verdiepen
- De docent vult bestaande kennis aan.
- Opdrachten richten zich op het verzamelen van nieuwe data, het formuleren van een onderzoeksvraag en op het doen van onderzoek.
- Presentatie van gevonden informatie, delen.
Het doel van deze stappen
- bewustzijn creëeren bij de docent en de leerlingen over de kennis die al in huis is en bij wie;
- de leerlingen stimuleren om te erkennen welke kennis ze nog kunnen ontwikkelen;
- de docent inzicht geven in de verschillende leerprocessen bij de leerlingen zodat daar rekening mee kan worden gehouden;
- zelfstandigheid ontwikkelen bij de leerlingen in het stellen van vragen, onderzoeken, uitwisselen en presenteren van informatie;
- openheid en samenwerking tussen iedereen, leerlingen en docent aanmoedigen.
Plantilla:Leesserie
Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de serie Beter Verwoorden
Plantilla:BV0