Tangaslip VO

Vragen stellen en ordenen
Waar mensen verwachten dat je in tangaslip de deur opendoet
De docent maakt tweetallen. Bij het maken van teams daarna kan de docent ervoor kiezen de niveau's de mengen. De overweging is dat de verschillen in gesprek overbrugbaar moeten zijn in de teams. In principe werken de deelnemers samen en is het overbruggen van lees- en begripsniveau mits niet te uiteenlopend een mooie oefening in sociale vaardigheden.
Voorbereiden
- Deelnemers worden opgedeeld in teams.
- Groot vel/ white board.
- Markers in verschillende kleuren.
Motivatie
Het is een bewuste keuze om de deelnemers zoveel mogelijk te laten oefenen met vragen stellen. Vragen stellen is onderdeel van onderzoeken. Je kunt onderzoek doen door jezelf vragen stellen, anderen vragen te stellen, opzoek te gaan naar antwoorden op vragen. Kennis en ervaringen zoeken zodat je inzicht krijgt in de thema’s waar de vragen over gaan. Dit is een proces aanzetten in de deelnemers waarbij ontwikkeling en groei samengaan met willen weten en kennis vergroten.
Tijdlijn
Duur ± 60 minuten / Individueel
De docent laat de deelnemers nadenken over wat een tijdlijn is. Hoe zet je een tijdlijn op? Wat is het doel van een tijdlijn?
In tweetallen: Naar aanleiding van de informatie die toegankelijk is gemaakt door de vragen van de docent en de deelnemers en het ordenen gaan de deelnemers aan de slag met het maken van een tijdlijn over de ontwikkeling van de roman.
De tijdlijnen worden door de teams gepresenteerd aan de groep. Dit biedt de docent de gelegenheid te checken of de informatie goed is aangekomen en eventueel aan te vullen.
Huiswerk
Naar aanleiding van de gekozen focus biedt de docent de deelnemers extra informatie (of laat dit opzoeken, werkvorm die wordt gekozen is afhankelijk van het niveau van de deelnemers). Afhankelijk van de verdiepingsfocus kan de docent een gerichte thuisopdracht geven afhankelijk van het niveau.
De deelnemers krijgen een week de tijd en maken een tijdlijn van henzelf, een jaar terugkijkend. De opdracht sturen ze in.