Vragen en ordenen G

Revisión del 17:48 4 sep 2020 de Marianne (discusión | contribs.)
(difs.) ← Revisión anterior | Revisión actual (difs.) | Revisión siguiente → (difs.)


naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Gelukszoekers 1.1.jpeg

Vragen stellen en ordenen

Waar gelukszoekers jou zoeken

De docent maakt tweetallen. Bij het maken van teams daarna kan de docent ervoor kiezen de niveau's de mengen. De overweging is dat de verschillen in gesprek overbrugbaar moeten zijn in de teams. In principe werken de deelnemers samen en is het overbruggen van lees- en begripsniveau mits niet te uiteenlopend een mooie oefening in sociale vaardigheden.

Kennis activeren door vragen

Duur ± 10 tot 15 minuten minuten / de hele groep - teams

De docent vraagt de deelnemers in hun teams vragen te formuleren over de tekst die ze hebben gelezen, activeringsvragen. Iedere vraag is valide, ieder team formuleert twee vragen en schrijft ze op twee losse kaartjes. Ook sturen de deelnemers hun vraag via hun telefoon of tablet in op het Digibord. Alle vragen worden verzamelt in een 'hoge hoed', een at random trekking. Vervolgens trekt iedere deelnemer een vraag terug en gaan de deelnemers in hun tweetal in overleg de vragen beantwoorden.

De docent gaat de vragen onderbrengen in een schema en kan nu ook andere vragen toevoegen die hij/zij aan de orde wil laten komen. De keuze voor het schema (woordspin bijvoorbeeld) maakt de docent in eerste instantie. Later kunnen ook de deelnemers voorstellen hoe ze gegevens in een schema willen onderbrengen in overleg met de docent. Uit de vragen blijkt hoe de deelnemers de tekst gelezen hebben. Waar gaat hun belangstelling naar uit? Wat begrijpen ze al wel en waar is het nog niet helemaal duidelijk?

Ordenen van kennis

Duur ± 15 tot 20 minuten minuten / de hele groep - teams

Als de deelnemers tijd hebben gehad om antwoorden te formuleren op de vragen worden deze klassikaal besproken. Ieder tweetal presenteert zijn antwoorden. Uit ieder antwoord worden de aspecten gehaald die passen bij de rubrieken die de docent aan bod wil laten komen. De geordende manier van onderbrengen van type vragen ontwikkelt bij de deelnemers een gevoel van de verschillende aspecten die een rol kunnen spelen; biografische kennis, historische kennis, psychologische factoren van de karakters, maatschappelijke kennis, stijl en tijd. De docent kan er voor kiezen om ieder aspect een kleur te geven, kleurcode.
Op deze manier wordt de gelezen tekst besproken en komt de focus die de docent wil leggen aan bod.


Voorbereiden
  • Deelnemers worden opgedeeld in teams.
  • Groot vel/ white board.
  • Markers in verschillende kleuren.


Motivatie

Het is een bewuste keuze om de deelnemers zoveel mogelijk te laten oefenen met vragen stellen. Vragen stellen is onderdeel van onderzoeken. Je kunt onderzoek doen door jezelf vragen stellen, anderen vragen te stellen, opzoek te gaan naar antwoorden op vragen. Kennis en ervaringen zoeken zodat je inzicht krijgt in de thema’s waar de vragen over gaan. Dit is een proces aanzetten in de deelnemers waarbij ontwikkeling en groei samengaan met willen weten en kennis vergroten.

Toneelscène

Duur ± 20 minuten / Individueel en tweetallen

Individueel: De docent laat de deelnemers nadenken over wat een toneelscène is. Hoe zet je een toneelscène op? Wat is het doel van een toneelscène? Schrijf dit op. Het is een soort brainstorm. Wat weet je? Wat kun je je erbij voorstellen?
Tweetallen: De deelnemers gaan vervolgens twee aan twee zitten en vergelijken hun associaties en gedachten over het onderwerp toneelscène en komen tot een beschrijving.

Huiswerk

Naar aanleiding van de gekozen focus biedt de docent de deelnemers extra informatie (of laat dit opzoeken, werkvorm die wordt gekozen is afhankelijk van het niveau van de deelnemers). Afhankelijk van de verdiepingsfocus kan de docent een gerichte thuisopdracht geven afhankelijk van het niveau.

Voorbereiden
  • De docent kan een toneelstuk bezoek als extra voorbereiden. Maar ook kan de docent toneelregistraties van bijvoorbeeld The Future of Sex door Wunderbaum laten zien gemaakt in samenwerking met Arnon Grunberg. Een toneelregistratie Rail Gourmet van Wunderbaum geeft ook een aantal scènes.


Categorie:Sjabloon