Verlangen Stap 1-1 Eigen Ervaring
Stap 1-1 Eigen Ervaring
Introductie van het thema
Stoelen in de kring iedereen zit
Negen X Grunberg Les 2 Verlangen
Voorlezen
Error: la imagen no es válida o no existe.
Docent start met eigen ervaring en bepaalt de focus
(Duur ±10 minuten, met voorlezen column 20 minuten / de hele groep)
Degene die vertelt wordt niet onderbroken. Vragen kunnen na het vertellen worden gesteld. Zie ook veiligheid.
Instructie bij optie 1:
De docent vertelt over een keer dat ze iemand na lange tijd weer zag en dat ze ontdekte dat haar oude gevoelens voor die persoon nog bestaan... Of juist niet. ... (voorbereid*)– verduidelijkingsvragen worden gesteld – daarna stelt zij de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat ze iemand na lange tijd weer tegen kwamen en hoe dat ging, of ze oude gevoelens weer opnieuw voelden...
Als voorbereiding ontleend de docent uit de column de invalshoek en zoekt een eigen ervaring die hierbij aansluit. Deze eigen ervaring houdt je klein (qua sfeer gemiddeld) en je kiest bewust welke details je wel en niet vertelt. De vorm die je kiest voor je eigen ervaring in combinatie met de column zijn het voorbeeld(model) dat een leidraad biedt voor de deelnemers).
Door met Stap 1-2 schrijven van de tekst.
Of eenvoudiger alternatief optie 2 uit de lessenserie Beter Verwoorden:
De docent vertelt over een keer dat zij/hij iets heeft meegemaakt met een vriend of vriendin.(voorbereid*) – vragen worden gesteld – daarna stelt zij de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat ze mee hebben gemaakt met een vriend of vriendin en hoe dat ging.
Verbreden of toespitsen
Om het onderwerp te verbreden of toe te spitsen kun je tussendoor extra vragen toevoegen.
Bijvoorbeeld bij optie 1: voor diegenen die niet hebben ervaren dat ze iemand na lange tijd weer zagen en dat ze ontdekten dat oude gevoelens voor die persoon nog bestaan... Of juist niet. ... . Soms verlies je iemand uit het oog en op een dag kom je die weer tegen. Je maakt weer contact ... hoe gaat dat?
Bijvoorbeeld bij optie 2: voor diegenen die geen herinnering hebben aan een gebeurtenis die ze met een vriend of vriendin hebben beleeft, bijvoorbeeld over een keer dat ze met iemand die ze kennen iets hebben beleeft? Wat en hoe ging dat? Waar waren jullie? Hoe zag het er daar uit? Wat werd er gezegd? En door wie? etc.
Variatie
De volgorde omdraaien. Starten met een eigen ervaring daarna de column voorlezen en vervolgens de verbindingsvraag stellen. Minder duidelijk misschien maar het is een vorm om de column meer te laten leiden.
Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie Negen x Grunberg
Plantilla:Leesserie