Categoría

Onderwijs lessenserie Negen x Grunberg

Revisión del 21:41 12 sep 2019 de Marianne (discusión | contribs.)
(difs.) ← Revisión anterior | Revisión actual (difs.) | Revisión siguiente → (difs.)

Plantilla:Laatjezien medium













Arnon Grunberg, initiatiefnemer van de Stichting Hermann & Hannelore Grünberg wil met de trainingen van Grunberg Academie deelnemers plezier in het lezen (terug)geven. Lees- Laat Je Zien* zet in op het creëren van enthousiasme voor een leven lang lezen en groeien. In de benadering van de Grunberg Academie staat de eigen ervaring hierbij centraal.

Een belangrijk aspect van literaire ontwikkeling is vaardigheid in communicatie, zowel verbaal als non-verbaal. Communiceren en lezen is spelen, om Shakespeare te citeren: ‘All the world’s a stage, and all the men and women merely players.’

Deze lessenserie biedt docenten een houvast om deelnemers betekenisvol literatuuronderwijs te geven door te beginnen bij de eigen ervaring en creativiteit van de leerling.

U vindt negen voorbeeldlessen gebaseerd op het werk van Arnon Grunberg waarin vanuit de eigen ervaring toegang tot, begrip van en plezier in literatuur de hoofdrol spelen. Wat kan een geschreven tekst voor je betekenen? Hoe kan literatuur je versterken? Op basis van de aangeboden voorbeeldlessen kan de docent naar eigen inzicht variëren en teksten van andere schrijvers aanbieden. De structuur blijft en de inhoud past zich aan.

Namens de Grunberg Academie veel leesplezier.


De lessen hebben een ‘vaste’ opbouw die ruimte biedt aan taal, kennisoverdracht, vrije expressie, kennisverwerking en beweging. De negen lessen in deze bundel zijn ontwikkeld aan de hand van negen columns uit Thuis ben je, de verzamelde columns van Arnon Grunberg als Hotelmens, uitgegeven door De Correspondent in mei 2017. Uit iedere column is een thema gekozen. Vervolgens is er bij ieder thema een roman van Arnon gekozen en een taalkundige verwerkingsvorm; interview - dialoog - fabel - tijdlijn - essay/betoog - gedicht - brief - toneelscène - column.

De leerlingen kunnen na verloop van tijd gebaseerd op de werkstructuur van de methodologie Laat Je Zien ook eigen lessen maken en met elkaar beleven. De docent wordt dan een in te roepen specialist en begeleid op afstand het proces.

De volgorde van de onderwerpen zorgt voor een rustig en overwogen proces bij de leerlingen en versterken de veiligheid in de klas. Er zijn negen lessen; inkorten kan maar het van belang om de lessen zo samen te stellen dat de kracht van het proces gewaarborgd blijft.

Onderbreken van het proces is mogelijk nadat de tekst in het klad is geschreven.
Zo kan de docent beslissen op een andere tijdstip verder te gaan met de les.
Tekstgebruik: vrouwelijk vorm voor docent, mannelijke vorm voor deelnemers.



Introductie en Doel.

Esta categoría no contiene ninguna página o archivo.