Voorbereiden BV

Revisión del 15:42 2 feb 2020 de Marianne (discusión | contribs.)
(difs.) ← Revisión anterior | Revisión actual (difs.) | Revisión siguiente → (difs.)
naarir air air air air air air air air air air air air air aBeter Verwoorden leskeuze spaans.jpeg

Voorbereiden


De docent neemt de volgende stappen als voorbereiding:

  1. Kies een thema. Het kan zijn dat de docent dit thema heeft afgeleid uit gesprekken in de klas of dat het thema is ontstaan tijdens een eerdere les. Ook kan de docent het thema kiezen gebaseerd op een zelf gekozen tekst of de theorie die in de planning behandeld gaat worden.
  2. Kies fysieke oefeningen, waarvan één als opwarmer en de ander passend bij het thema.
  3. Kies een eigen ervaring die verwantschap heeft met het thema. Bereid deze voor.
  4. Kies een creatieve oefening waarmee de deelnemers hun ervaring kunnen illustreren en zichzelf laten zien.
  5. Kies of en zo ja welke opdracht de deelnemers krijgen als huiswerk ter voorbereiding. Bijvoorbeeld een tekst om te lezen, een situatie om te bezoeken en beschrijven, een of meer vragen opstellen naar aanleiding van het onderwerp. Maak een keuze uit bijvoorbeeld een tekst, roman, gedicht, essay of kort verhaal om te lezen dat in een later stadium op een natuurlijke manier kan aansluiten bij een verwerkingsvorm.
  6. Maak een herinneringslijst/poster (eventueel met pictogrammen) voor de afspraken die gemaakt zijn over het omgaan met elkaar.
  7. Kies een extra taak voor de deelnemers die klaar zijn en even moeten wachten zodat ze anderen niet gaan afleiden.
  8. Kijk op welke manier je teams wilt vormen. Wie werkt met wie samen? De docent kan dit verschillende manieren beïnvloeden.
  9. Organiseer de ruimte; kunnen de deelnemers in een kring zitten? Is er ruimte om te bewegen, schrijven, clipboards of tafels?
  10. Alle benodigde materialen voor de dynamieken, het maken van het beeld en de opdrachten. Bij de lesplannen staan de materialen vermeldt.


Boekje voorbereiden

Een boekje wordt makkelijker gelezen dan een stapel losse teksten. Het maken van een boekje is een individueel proces. Aan het begin van de lessenserie krijgt iedere deelnemer een blanco boekje met 12 pagina’s met verschillende opmaak. Elke les heeft een eigen pagina met een basale structuur die vaststaat. Ook zit er in elk boekje een plastic mapje waar de teksten in klad bewaard kunnen worden. De kaft van het boekje is van wit karton. Bij aanvang van de lessenserie zetten de deelnemers met grote letters hun naam op het boekje. Ook kan de docent er voor kiezen de deelnemers de kaft uitgebreider vorm te laten geven. Afhankelijk van de deelnemersgroep kan de docent ervoor kiezen het papieren boekje om te zetten in een digitale versie (o.a. Prezi, website of andere digitale vormen).

Belang van een boekje maken

Doel van het boekje is dat je het kan delen met anderen en trots bent op het resultaat. Ook biedt het boekje de mogelijkheid om in de loop van de tijd terug te blikken en kan de deelnemer zich bewust worden van zijn eigen ontwikkeling.

Hoe ziet de structuur van de lessen er uit?

Categorie:Sjabloon