I Montessori

Inspiratie.jpeg


Leren tastbaar maken


Als een van de eerste pedagogen begreep en experimenteerde Maria Montessori met het leren via verschillende zintuigen. Veel materialen waarmee gewerkt wordt zijn tastbaar en ondersteunen begrip via ordening. Het leren zichtbar en tastbaar maken en zo ook toegankelijker om te kunnen praten over wat je ziet, voelt, denkt en waarneemt.

Een paar voorbeelden zijn letters van schuurpapier op zeer gladde ondergrond. Zo kun je de beweging van het schrijven van de letter oefenen. Je sluit je ogen en voelt de letter. Door de gesloten ogen komt er een andere concentratie terwijl je de letter voelt. De docent kan ook experimenteren met woorden leggen van letters die dan in schroefschrift gevoeld een woord vormen. Hoofdletters en kleine letters voelen is een spel en tegelijkertijd een leerervaring.

Zo bestaan er ook rekenstokken, kleurkaarten en veel andere les materialen.

Een praktijk voorbeeld:
Een jongen met een aangeboren alcohol deficiëntie kon niet leren schrijven noch lezen. Via het spel van de gevoelde letters, terwijl hij zijn favoriete muziek zong met een standvastig ritme, lukte het hem uiteindelijk in ieder geval zijn eigen naam te schrijven. Het gaf hem een groot gevoel waarmee hij weer verder kon in zijn ontwikkeling. In dit voorbeeld komt duidelijk naar voren hoe beweging, ritme en leren zinvol gecombineerd de ontwikkeling goed kunnen ondersteunen dit is het eerste van de acht hoofd uitgangspunten van Maria Montessorie, Movement and Cognition.

  1. Movement and Cognition - Beweging en Cognitie
  2. Choice - Keuze
  3. Interest - Interesse
  4. Extrinsic Rewards are Avoided - Beloning en straf van buitenaf worden vermeden
  5. Learning with and from Peers - Leren met en van leeftijdsgenoten
  6. Learning in Context - Leren in een context
  7. Teacher Ways and Child Ways
  8. Order in Environment and Mind

Een korte uitleg van ieder uitgangspunt staat op de website van Indiana Montessori Academy.