I Sociale vaardigheden

Revisión del 01:00 24 ago 2020 de Marianne (discusión | contribs.) (Nieuwe pagina aangemaakt met '{{Kopweg}} <div class="row"> <div class="small-7 large-offset-2 columns"> {{Inspiratie klein}} <h3>'''Sociale vaardigheden en persoonlijke ontwikkeling'''</h3> <br>...')
(difs.) ← Revisión anterior | Revisión actual (difs.) | Revisión siguiente → (difs.)
Inspiratie.jpeg

Sociale vaardigheden en persoonlijke ontwikkeling


Sociale vaardigheden zijn onmisbaar voor iedereen in een samenleving. Deze vaardigheden kunnen de deelnemers ontwikkelen doordat er telkens een gelegenheid wordt gecreëerd in de les waarbij er bewuste aandacht is en ruimte voor deze vaardigheden. De noodzaak tot communiceren valt niet te ontkennen. Het leren uitwisselen van je ervaringen, gedachten en ideeën helpen bij het oefenen van de sociale vaardigheden. Een aantal belangrijke vaardigheden die juist ook de relaties van mensen onderling beïnvloeden zijn: luisteren, humor, vertellen en kunnen meevoelen met anderen. Daarom is er in Laat Je zien veel ruimte voor de deelnemers om hiermee te oefenen. Samen oefenen maakt dat de deelnemers zich zelf en elkaar meer en meer leren kennen en vertrouwen.

In het proefschrift van Gravesteijn (2010) wordt het belang dat de Nederlandse samenleving hecht aan het ontwikkelen van sociale vaardigheden benoemt: "Terwijl in de kerndoelen van 1993 de vakgebieden nog centraal stonden, werden deze eind jaren negentig aangevuld met vakoverstijgende gebieden. Deze vakoverstijgende gebieden richtten zich op de sociaal-emotionele en maatschappelijke ontwikkeling van kinderen (zie www.slo.nl; Letschert, 20092). Voorbeelden daarvan zijn: stimuleren van sociaal gedrag, zelfstandigheidsontwikkeling, verbeteren van werkhouding, ontwikkeling van het zelfbeeld en kunnen beheersen van gedragsimpulsen (zie www. slo.nl). Voor de uitvoering van de kerndoelen met betrekking tot de vakoverstijgende gebieden werden geen richtlijnen aangeleverd. Onduidelijk bleef daarmee op welke wijze vorderingen op deze gebieden zouden moeten worden gemeten. Het gevolg hiervan was dat de implementatie van het aanleren van sociale en emotionele vaardigheden geheel aan het onderwijs zelf overgelaten werd. Scholen kregen de mogelijkheid dit op ad-hoc basis te doen. Ze konden ook het initiatief nemen om dit op systematische wijze in te voeren bijvoorbeeld in de vorm van lesprogramma’s." Met Laat Je Zien is het mogelijk om vanuit ieder vakgebied verbinding aan te gaan met andere vakgebieden en zo een vakoverstijgend lesaanbod te maken dat tegelijkertijd ruimte geeft aan de ontwikkeling van levensvaardigheden waaronder sociale vaardigheden.

Gravesteijn, J.C. (2010) Programma’s voor Levensvaardigheden op school - Achtergronden, ontwikkeling en evaluatie van onderwijs in sociale en emotionele vaardigheden, Publisher: Utrecht University.