WAT IS 9 X GRUNBERG
Welkom bij de lessenserie Negen X Grunberg
uit de module Lees-Laat Je Zien
Het doel van Lees-Laat Je Zien is leerkrachten, docenten en begeleiders een instrument te geven om leerlingen meer te betrekken bij het literatuuronderwijs door een structuur aan te bieden waar literatuur en eigen ervaring van de deelnemers samenkomen. Op zo’n manier dat de deelnemers de ervaring krijgen dat ze zich nauwkeurig kunnen uitdrukken en dat ze plezier krijgen in verhalen uit de literatuur. Wat kan een geschreven tekst voor je betekenen? Hoe kan literatuur je versterken?
Wat bereiken de deelnemers?
- Inzicht in literatuur opent en verruimt; het ervaren van werelden en levens van anderen biedt de gelegenheid onverwachte kanten van jezelf te leren kennen.
- Begrip door het delen van ervaringen. De koppeling met literatuur zorgt voor verbinding in een bredere context. Dit maakt reflectie en evaluatie toegankelijker.
- Meer inlevingsvermogen in teksten. Kijk op opbouw en formulering; spelen met woorden en betekenissen.
- Kennis maken met andere werelden: aandacht en bewustzijn versterken, meer besef over wat ze willen en hoe ze dat kunnen bereiken.
- De algemene doelen van Laat Je Zien.
Op basis van de aangeboden voorbeeldlessen gericht op het werk van Arnon Grunberg kan de docent naar eigen inzicht variëren. Telkens kan één of een aantal lessen worden ontworpen door het oeuvre van een auteur of een genre als uitgangspunt te nemen. Deze lessen kunnen worden gedeeld met collega's op deze wiki.
Via de onderstaande afbeelding van de drieluik-werkstructuur van Laat Je Zien kunt u naar de lessen uit deze serie.
De structuur blijft, de inhoud past zich aan.
Door op de knoppen met de begrippen te klikken komt u bij de uitleg van het waarom, de theorie van Laat Je Zien.
De knoppen Docent-D lichten toe hoe.
Onder de knoppen Leerling-L staan de opdrachten.
De lessen doorlopen een cyclus die consequent de opeenvolgende stappen uit Laat Je Zien omvat:
Opmaat Fysieke Oefeningen
Stap 1: Eigen Ervaring delen - Kern: vertellen - luisteren - vragen stellen - schrijven
Stap 2: Kennis inventariseren, ordenen, aanvullen en uitbreiden. Motiveren voor (zelf)onderzoek en willen weten.
Intermezzo - fysieke oefening
Stap 3: Samenbrengen van Eigen Ervaring en Kennis - Integreren, toepassen en presenteren
Beslissen - Uitvoeren: Ervaren in de praktijk, het dagelijks leven
Reflectie & Evaluatie: Na verloop van tijd terug komen op en stil staan bij eerdere thema's en de toepassingen in de praktijk
Op een natuurlijke manier komen zo nieuwe thema's, onderwerpen, naar voren en kan een volgende cyclus starten.