Tangaslip O: verschil tussen versies

Regel 11: Regel 11:
 
<h5>'''Ruimte en materiaal'''</h5>
 
<h5>'''Ruimte en materiaal'''</h5>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clip-borden gebruikt.  
+
Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt. Anders worden er clipboards gebruikt.  
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Als het de eerste bijeenkomst is, start de docent met het uitleggen van de opbouw van de bijeenkomst(en). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten en neem deze heel kort door.
+
Bij de eerste les begint de docent met het uitleggen van de opbouw van de les(en). Maak een flipover of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten erop. Neem deze kort door.
 
   </div>
 
   </div>
 
</div>
 
</div>
 
<br>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h4>'''Energieke Dynamiek'''</h4>
+
<h4>'''Energieke activiteit'''</h4>
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5>  
+
<h5>'''Gericht luisteren en observeren I - vastleggen van geluiden'''</h5>
 +
<h5>Duur: ± 10 minuten - Hele groep</h5>  
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
'''''Gericht luisteren en observeren I'''''<br>
+
Stap 1: de trainer splitst de groep in tweeën. De ene helft luistert naar geluiden in de ruimte en de andere helft observeert degenen die luisteren.  
Stap 1: De docent deelt de groep in twee. De ene helft gaat luisteren naar geluiden in
+
Degenen die luisteren moeten met hun arm aangeven uit welke richting het geluid komt. Dit doen ze twee minuten, waarvan de laatste met ogen dicht. Terwijl de luisteraars dit doen, observeren de observators. Daarna vraagt de trainer wat de luisteraars hebben ervaren en wat de observators zagen. Vervolgens worden de rollen omgedraaid. Mocht er meer tijd en ruimte beschikbaar zijn: herhaal deze oefening dan buiten.<br>
de ruimte en de andere helft observeert degenen die luisteren. De instructie voor
+
Stap 2: (mits er meer tijd voor handen is) alle deelnemers krijgen een wit papier en een potlood. Geef alle deelnemers de instructie zich terug te trekken op een plek naar keuze, buiten of binnen, waar ze registeren wat ze horen. Deze registratie kan zijn met woorden, tekens, beelden; iedere deelnemer kiest zijn eigen vorm. Na een tijdje de groep bijeen roepen en de ervaringen na bespreken.  
degenen die luisteren is dat ze met hun arm aangeven uit welke richting het geluid
 
komt dat ze horen. Dit doen ze twee minuten en de laatste minuut met de ogen dicht.
 
De instructie voor degenen die observeren is dat ze kijken naar de anderen. Daarna
 
vraagt de docent wat de luisteraars hebben ervaren en wat de observeerders hebben
 
kunnen zien. Vervolgens draaien de rollen om.
 
Mocht er meer tijd beschikbaar zijn en ruimte: herhaal deze oefening dan buiten.
 
Stap 2: (als er meer tijd voorhanden is) geef alle deelnemers de instructie zich terug
 
te trekken op een plek naar keuze buiten of binnen waar ze gaan registreren wat ze
 
horen. De registratie kan zijn met woorden, tekens, beeld etc. Hoe je maar wilt.
 
Nabespreken.
 
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
''De dynamiek beïnvloedt: bewust horen en ervaren, onderscheid maken, selecteren, rust, hertalen van geluid,
+
''Effect van de activiteit: dingen bewust horen en ervaren, onderscheid maken, selecteren, rust ervaren, het hertalen van geluid en puzzelend denken.''
puzzelend denken.''
 
 
   </div>
 
   </div>
 
</div>
 
</div>
 
<br>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h5>'''Alternatief Energieke Dynamiek'''</h5>
+
<h5>'''Alternatief energieke activiteit'''</h5>
 
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5>
 
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">

Versie van 26 okt 2020 14:41

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaar9G2 v2.jpeg

Opmaat

Les - Waar mensen verwachten dat je in tangaslip de deur opendoet

Ruimte en materiaal

Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt. Anders worden er clipboards gebruikt.

Bij de eerste les begint de docent met het uitleggen van de opbouw van de les(en). Maak een flipover of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten erop. Neem deze kort door.


Energieke activiteit

Gericht luisteren en observeren I - vastleggen van geluiden
Duur: ± 10 minuten - Hele groep

Stap 1: de trainer splitst de groep in tweeën. De ene helft luistert naar geluiden in de ruimte en de andere helft observeert degenen die luisteren. Degenen die luisteren moeten met hun arm aangeven uit welke richting het geluid komt. Dit doen ze twee minuten, waarvan de laatste met ogen dicht. Terwijl de luisteraars dit doen, observeren de observators. Daarna vraagt de trainer wat de luisteraars hebben ervaren en wat de observators zagen. Vervolgens worden de rollen omgedraaid. Mocht er meer tijd en ruimte beschikbaar zijn: herhaal deze oefening dan buiten.
Stap 2: (mits er meer tijd voor handen is) alle deelnemers krijgen een wit papier en een potlood. Geef alle deelnemers de instructie zich terug te trekken op een plek naar keuze, buiten of binnen, waar ze registeren wat ze horen. Deze registratie kan zijn met woorden, tekens, beelden; iedere deelnemer kiest zijn eigen vorm. Na een tijdje de groep bijeen roepen en de ervaringen na bespreken.

Effect van de activiteit: dingen bewust horen en ervaren, onderscheid maken, selecteren, rust ervaren, het hertalen van geluid en puzzelend denken.


Alternatief energieke activiteit
Duur ± 10 minuten / de hele groep

Spinal Flush Deze oefening kun je alleen samen met iemand doen. De docent organiseert de leerlingen in teams van twee. Nummer een leunt met zijn handen tegen de muur. Nummer twee masseert met zijn duimen vanaf de nek langs beide kanten van de ruggengraat tot aan het stuitje de rug van nummer een. Dit herhaalt nummer twee drie keer. Aan het einde veegt zij met zijn handen langs dezelfde weg van boven naar beneden over de ruggengraat heen. Daarna wisselen en hetzelfde nog een keer doen.

Stimuleert samenwerking, kalmeert irritaties en vermindert opgebouwde stress.


Dynamiek passend bij het onderwerp

Duur ± 40 minuten / de hele groep

Gericht luisteren en observeren II
De docent maakt tweetallen. De nummers 1 gaan de nummers 2 leiden tijdens een wandeling van 15 minuten. De nummers 2 hebben hun ogen gesloten tijdens de wandeling. De nummers 1 houden hun partner licht vast, ondersteunen hen wel indien nodig, bij de arm Bepaal in je tweetal welke kant het beste aanvoelt. Dit kan nummer 1 doen door even naast nummer 2 te gaan staan eerst links, dan rechts en te vragen welke kant beter voelt. Dit kan nummer 1 herhalen zodat nummer 2 de tijd krijgt om het te ervaren en te kiezen. Nu gaat nummer 1 nummer 2 leiden langs geluiden om hen heen. Je spreekt niet met elkaar. Als je wilt dat degene die je begeleidt nauwkeurig luistert kun je dat aangeven met: zoom in, en als je wilt dat het luisteren breder wordt, zoom out. Maar niets zeggen en rustig begeleiden kan heel goed. Daarna draaien de rollen om.

De dynamiek beïnvloedt: vertrouwen in elkaar, verantwoordelijkheid nemen, creativiteit, concentratie, luisteren aanscherpen, selectie oefenen, nauwkeurig, ervaren van andere zintuigen.


Alternatief Dynamiek passend bij het onderwerp
Duur ± 10 minuten / de hele groep

De ballon
De begeleider gaat de deelnemers begeleiden in het langzaam groter maken van het lichaam (en stem). De begeleider gebruikt daarbij als visualisatie een ballon. Een deelnemer blaast de ballon langzaam op en de begeleider begint liggend op de grond en wordt steeds groter. Deze dynamiek wordt een aantal keer door de groep uitgevoerd. De begeleider kan de ballon langzaam of snel leeg laten lopen zodat de deelnemers weer op de grond liggen.

De dynamiek beïnvloedt: een deelnemer traint hierbij zijn motorische vaardigheden, zoals balans, bewustzijn van de verschillende bewegingsmogelijkheden van de afzonderlijke lichaamsdelen en isolatie van lichaamsdelen (zelfcontrole van het lichaam). Als variatie kunnen zij hun stem erbij gebruiken.


Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met het drieluik.