Samenbrengen T: verschil tussen versies

(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{kopweg}} {{Drieluik Tanga}} <h3>Samenbrengen</h3> <br> De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassi...')
 
 
(11 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 2: Regel 2:
 
{{Drieluik Tanga}}
 
{{Drieluik Tanga}}
  
<h3>Samenbrengen</h3>
+
<div class="row">
<br>
+
<div class="small-6 large-offset-3 columns">
De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Intieme Vrienden is de keuze gemaakt om naast de roman ''Onze Oom'' aandacht te besteden aan '''de tijdlijn'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk, een eigen selectie kan gemaakt worden.
+
 
<br>
+
<h3>'''Samenbrengen'''</h3>
 +
<h4>'''Les: Waar mensen verwachten dat je in ''tangaslip'' de deur opendoet'''</h4>
 
<br>
 
<br>
De tekst van de eigen ervaring dient als opmaat voor het schrijven van een nieuwe tekst. Die dan wel een voortzetting is van het verhaal, een andere literaire vorm kan krijgen of juist een meer beschouwende tekst wordt. Een optie voor verdiepen is het laten zien van een documentaire of film passend bij het thema.
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk.
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
Er zijn verschillende opdrachten mogelijk om de verbinding tussen al deze componenten te versterken. De docent kan een eigen selectie maken.  
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
<h4>Eigen ervaring langs de lijn (Duur ± 20-30 minuten)</h4>
+
De tekst van de eigen ervaring dient als opmaat voor het schrijven van een nieuwe tekst. Die dan wel een voortzetting is van het verhaal, een andere literaire vorm kan krijgen of juist een meer beschouwende tekst wordt. Een optie voor verdiepen is het laten zien van een documentaire of film passend bij het thema.
<h5>Instructie deel 1</h5>
+
    </div>
De deelnemers maken een tijdlijn van gebeurtenissen voor en na de ervaring die ze hebben beschreven. Wat maakten ze voor de
+
</div>
beschreven ervaring mee en wat daarna?
 
 
<br>
 
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
In de les Tangaslip is de keuze gemaakt om naast de roman ''Onze Oom'' aandacht te besteden aan '''de tijdlijn'''.
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
Deze stijlvorm gekoppeld aan de eigen ervaring kan de deelnemers een aanzet geven om hun verhaal uit te breiden.
 +
    </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
 
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
+
<h4>'''Eigen ervaring langs de lijn - I'''</h4>
Opdracht 5 (20 a 30 minuten): De deelnemers lezen hun eigen verhaal en bekijken aan de
+
<h5>Duur: 10 á 20 minuten - Individueel</h5>
hand van de elementen uit hun tijdlijn hoe ze een ervaring voor en een ervaring daarna
+
    <div class="mw-collapsible-content">
kunnen knopen aan de eerste gekozen ervaring.
+
De deelnemers maken een tijdlijn van de gebeurtenissen die ze voor en na de ervaring die ze hebben beschreven plaatsvonden. Zo krijgen ze een beeld over situatie voor en na de beschreven eigen ervaring.
Als je klaar bent met het opschrijven van de ervaringen ervoor en erna kun je kijken hoe je
+
    </div>
de drie nu nog op zichzelf staande ervaringen aan elkaar schrijft. Hoe wil je de volgorde
+
</div>
hebben? Wat voor een tussenstukken zijn er nodig om alles tot een langer verhaal te
 
smeden?
 
 
<br>
 
<br>
<h5>Huiswerk (Duur ± 1 week thuis)</h5>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
* Iedere deelnemer schrijft op basis van de besproken kenmerken van de fabel en de ingrediënten uit haar/zijn eigen ervaring een fabel. Een week nadien digitaal inleveren.
+
<h4>'''Eigen ervaring langs de lijn - II'''</h4>
 +
<h5>Duur: 10 á 20 minuten - Individueel</h5>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
De deelnemers lezen hun eigen verhaal door. Ze bekijken aan de hand van hun tijdlijn hoe ze een andere ervaring ervoor en daarna kunnen verbinden aan de eerdere gekozen ervaring.
 +
    </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
<h5>Voorbereiden</h5>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
* Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.
+
<h4>'''Eigen ervaring langs de lijn - III'''</h4>
 +
<h5>Duur: 10 á 20 minuten - Individueel</h5>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
Als de deelnemers klaar zijn met het opschrijven van hun ervaring ervoor en erna, kunnen ze kijken hoe ze die drie nu nog opzichzelfstaande ervaringen aan elkaar schrijven. Daarvoor moeten ze denken aan welke volgorde ze willen vasthouden en wat voor tussenstukken er nodig zijn om er een geheel van te maken.  
 
<br>
 
<br>
<h4>II Fabel - Geef je dier de hoofdrol (Duur ± 60 minuten)</h4>
+
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
De tekst van de eigen ervaring diende als opmaat voor het
+
* Drieluik-antwoordblad: voorbereiden indeling rechterzijde. Als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.
schrijven van een nieuwe tekst, nu een fabel. “Geef het dier uit je eigen ervaring een rol.” De deelnemers hebben deze fabels ingeleverd bij de docent. Taalkundig kan de docent een extra les inlassen om aandacht te besteden aan een tekstbespreking, zie onder redigeren.  
+
    </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
<h5>Voorbereiden</h5>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
* Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.
+
<h5>'''Huiswerk'''</h5>
 +
<h5>Duur: ± 1 week thuis – Individueel of teams</h5>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
* De deelnemers maken thuis een beeldpresentatie van de herschreven eigen ervaring, die gebaseerd is op de gemaakte tijdlijn. Dat kunnen ze individueel doen of in een team. Als de opdracht in een team wordt uitgewerkt, dan kiest het team een van de verhalen uit en gaat daarmee aan de slag.
 +
    </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
<h5>Afsluiten</h5>
+
<h4>'''Beeld maken'''</h4>
* Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie.
+
Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie bij de eigen ervaring. De instructies hiervoor staan bij ''Beeld'' in het menu.  
* De docent maakt een afspraak met de deelnemers over een presentatie. Deze kan alleen in klas verband plaatsvinden of iets groter met ouders of openbaar bij bijvoorbeeld een OBA.
 
  
 +
    </div>
 +
</div>
  
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 +
 +
[[Categorie:Sjabloon]]

Huidige versie van 28 okt 2020 om 21:11

naar Les TangaslipnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Tangaslip 1.1.jpeg

Samenbrengen

Les: Waar mensen verwachten dat je in tangaslip de deur opendoet


De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk.

Er zijn verschillende opdrachten mogelijk om de verbinding tussen al deze componenten te versterken. De docent kan een eigen selectie maken.

De tekst van de eigen ervaring dient als opmaat voor het schrijven van een nieuwe tekst. Die dan wel een voortzetting is van het verhaal, een andere literaire vorm kan krijgen of juist een meer beschouwende tekst wordt. Een optie voor verdiepen is het laten zien van een documentaire of film passend bij het thema.


In de les Tangaslip is de keuze gemaakt om naast de roman Onze Oom aandacht te besteden aan de tijdlijn.

Deze stijlvorm gekoppeld aan de eigen ervaring kan de deelnemers een aanzet geven om hun verhaal uit te breiden.


Eigen ervaring langs de lijn - I

Duur: 10 á 20 minuten - Individueel

De deelnemers maken een tijdlijn van de gebeurtenissen die ze voor en na de ervaring die ze hebben beschreven plaatsvonden. Zo krijgen ze een beeld over situatie voor en na de beschreven eigen ervaring.


Eigen ervaring langs de lijn - II

Duur: 10 á 20 minuten - Individueel

De deelnemers lezen hun eigen verhaal door. Ze bekijken aan de hand van hun tijdlijn hoe ze een andere ervaring ervoor en daarna kunnen verbinden aan de eerdere gekozen ervaring.


Eigen ervaring langs de lijn - III

Duur: 10 á 20 minuten - Individueel

Als de deelnemers klaar zijn met het opschrijven van hun ervaring ervoor en erna, kunnen ze kijken hoe ze die drie nu nog opzichzelfstaande ervaringen aan elkaar schrijven. Daarvoor moeten ze denken aan welke volgorde ze willen vasthouden en wat voor tussenstukken er nodig zijn om er een geheel van te maken.

Voorbereiden
  • Drieluik-antwoordblad: voorbereiden indeling rechterzijde. Als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.


Huiswerk
Duur: ± 1 week thuis – Individueel of teams
  • De deelnemers maken thuis een beeldpresentatie van de herschreven eigen ervaring, die gebaseerd is op de gemaakte tijdlijn. Dat kunnen ze individueel doen of in een team. Als de opdracht in een team wordt uitgewerkt, dan kiest het team een van de verhalen uit en gaat daarmee aan de slag.


Beeld maken

Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie bij de eigen ervaring. De instructies hiervoor staan bij Beeld in het menu.