Verlangen VO: verschil tussen versies

 
(13 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{{kopweg}}
+
{{Bepaalgebruiker}}{{Kopweg}}
{{Drieluik Verlangen}}
+
{{#ifingroup:Demo|{{Demo Drieluik Verlangen}}|{{Drieluik Verlangen}}}}
<h3>Vragenstellen en ordenen</h3>
+
 
<br>
+
<div class="row">
De docent maakt tweetallen. Bij het maken van teams daarna kan de docent ervoor kiezen de niveau's de mengen. De overweging is dat de verschillen in gesprek overbrugbaar moeten zijn in de teams. In principe werken de deelnemers samen en is het overbruggen van lees- en begripsniveau mits niet te uiteenlopend een mooie oefening in sociale vaardigheden.
+
<div class="small-6 large-offset-3 columns">
<br>
+
 
<br>
+
<h3>'''Vragen stellen en ordenen'''</h3>
<h4>Kennis activeren door vragen (Duur ±10 tot 15 minuten)</h4>
+
<h4>'''Les: Waar je ''verlangen'' nog niet is uitgedoofd'''</h4>
De docent vraagt de deelnemers in hun teams vragen te formuleren over de tekst die ze hebben gelezen. Iedere vraag is valide, ieder team formuleert twee vragen en schrijven ze op twee lossen kaartjes. Ook sturen de leerlingen hun vraag via hun telefoon of tablet in op het Digibord. Alle vragen worden verzamelt in een 'hoge hoed', een at random trekking. Vervolgens trekt iedere deelnemer een vraag terug en gaan de deelnemers in hun tweetal in overleg de vragen beantwoorden.
 
<br>
 
<br>
 
De docent gaat de vragen onderbrengen in een schema en kan nu ook andere vragen toevoegen die hij/zij aan de orde wil laten komen.
 
De keuze voor het schema (woordspin bijvoorbeeld) maakt de docent in eerste instantie. Later kunnen ook de deelnemers voorstellen hoe ze gegevens in een schema willen onderbrengen in overleg met de docent. ''Uit de vragen blijkt hoe de leerlingen de tekst gelezen hebben. Waar gaat hun belangstelling naar uit? Wat begrijpen ze al wel en waar is het nog niet helemaal duidelijk?''  
 
<br>
 
<br>
 
<h5>Extra (Duur ±10 tot 15 minuten)</h5>
 
De rubrieken waarin de docent kiest te ordenen bepaald welke aspecten van de gelezen roman aandacht krijgen. In deze les hebben de deelnemers de roman Figuranten gelezen of misschien Huid en Haar. Vanuit het aspect ''verlangen'' kunnen de deelnemers voor ieder karakter of een gekozen karakter aangeven wat het verlangen van dit karakter is in de roman of het gelezen fragment. Dit schrijft iedere deelnemers op een blaadje. De docent maakt een rondje in de klas en vraagt iedere deelnemer voor te lezen wat zij/hij heeft opgeschoven. Juist de diversiteit aan antwoorden laat zien hoe verschillend er gelezen kan worden of dat er juist ook punten zijn van overeenstemming.
 
<br>
 
 
<br>
 
<br>
<h5>Voorbereiden</h5>
+
{{Kennis}}
* papier A6 formaat
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h4>'''Extra'''</h4>
 +
<h5>Duur: 10 à 15 minuten</h5>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
De rubrieken die docent kiest om te ordenen, bepalen welke aspecten van de gelezen roman aandacht krijgen. In deze les hebben de deelnemers de roman Figuranten gelezen of misschien Huid en haar. Vanuit het aspect ‘verlangen’ kunnen de deelnemers voor ieder karakter of een gekozen karakter aangeven wat het verlangen van dit karakter is in de roman of het gelezen fragment. Dit schrijft iedere deelnemers op een blaadje. De docent maakt een rondje in de klas en vraagt iedere deelnemer voor te lezen wat die heeft opgeschreven. Juist de diversiteit aan antwoorden laat zien hoe verschillend er gelezen kan worden of dat er juist ook punten zijn van overeenstemming.
 
<br>
 
<br>
<br>  
+
  </div>
<h5>Huiswerk</h5>
+
</div>
De docent biedt de deelnemers extra informatie over de dialoog (of laat dit opzoeken, werkvorm die wordt gekozen is afhankelijk van het niveau van de deelnemers).<br>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
Afhankelijk van de verdiepingsfocus kan de docent een gerichte thuisopdracht geven afhankelijk van het niveau.<br>
+
<h4>'''Huiswerk'''</h4>
* Soms is het goed te starten bij de focus alleen. De docent vraagt de deelnemers om op zoek te gaan naar een dialoog. Het mag van alles zijn.
+
    <div class="mw-collapsible-content">
* Of de docent vraagt de deelnemers opzoek naar een dialoog in de gelezen tekst, roman.
+
De docent biedt de deelnemers extra informatie over de dialoog of laat hen dit opzoeken – de werkvorm die wordt gekozen is afhankelijk van het niveau van de deelnemers.<br>
 +
Afhankelijk van de verdiepingsfocus kan de docent een gerichte thuisopdracht geven afhankelijk van het niveau.
 +
* Soms is het goed te starten bij slechts de focus. De docent vraagt de deelnemers om op zoek te gaan naar een dialoog. Het mag van alles zijn;
 +
* Of de docent vraagt de deelnemers een dialoog in de gelezen tekst uit te zoeken;
 +
* Bij een moeilijkere opdracht vraagt de docent de deelnemers uit de gelezen roman drie verschillende dialogen te selecteren die hen aanspreken. Ze schrijven kort op wat hen opvalt aan de drie dialogen: Hoe zijn ze opgebouwd? Hoe dragen de dialogen bij aan de tekst? Deze analyse nemen ze mee naar de les.
 +
  </div>
 +
</div>
 +
    </div>
 +
</div>
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
  
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Verlangen Les 2]]
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Verlangen Les 2]]
 +
[[Categorie:Sjabloon]]

Huidige versie van 29 okt 2020 om 16:50

naar les verlangennaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Verlangen 1.1.jpeg

Vragen stellen en ordenen

Les: Waar je verlangen nog niet is uitgedoofd


De docent maakt eerst tweetallen. De docent kan bij het maken van de duo’s ervoor kiezen de niveaus te mengen. Houd er wel rekening mee dat de verschillen in gesprekniveaus overbrugbaar moeten zijn. In principe werken de deelnemers samen en is het overbruggen van lees- en begripsniveau – mits niet te uiteenlopend – een mooie oefening in sociale vaardigheden.

Kennis activeren door vragen te stellen

Duur: 10 à 15 minuten – Tweetallen en hele groep

De deelnemers moeten in hun tweetallen vragen formuleren over de tekst die ze hebben gelezen: activeringsvragen. Iedere vraag is valide. Elk duo formuleert twee vragen en schrijft ze op twee losse kaartjes. Ook sturen de deelnemers hun vragen in via hun telefoon of tablet, zodat ze op het Digibord verschijnen. Alle vragen worden verzameld in een ‘hoge hoed’, waaruit de deelnemers willekeurig een kaartje trekken. Zo krijgt iedere deelnemer een vraag terug en gaan de deelnemers in hun tweetal overleggen over de antwoorden.

De docent brengt de vragen onder in een schema en kan hier ook andere vragen aan toevoegen die hij/zij wil behandelen. In eerste instantie kiest de docent het schema, bijvoorbeeld een woordspin. Later kunnen ook de deelnemers zelf een schema kiezen in overleg met de docent.

Uit de vragen blijkt hoe de deelnemers de tekst gelezen hebben: Waar gaat hun belangstelling naar uit? Wat begrijpen ze al wel en wat is nog onduidelijk?

Het ordenen van kennis

Duur: ± 15 tot 20 minuten minuten - Tweetallen en hele groep

Nadat de deelnemers de tijd hebben gehad om de antwoorden op de gekregen vragen te formuleren, worden deze klassikaal besproken. Ieder tweetal presenteert zijn antwoorden. Uit ieder antwoord worden de aspecten gehaald die aansluiten bij de onderdelen die de docent wil behandelen. Het ordenen van de type vragen geeft de deelnemers inzicht in de verschillende aspecten die een rol kunnen spelen: zowel biografische, historische als maatschappelijke kennis, stijl, tijd en de psychologie van de personages. De docent kan er voor kiezen om ieder aspect een kleur te geven, een kleurcode.

Op deze manier wordt de gelezen tekst besproken. Daarnaast komen de onderdelen waar de docent de focus op wil leggen aan bod.

Voorbereiden
  • Deelnemers worden opgedeeld in teams;
  • Groot wit vel/ whiteboard;
  • Markers in verschillende kleuren.


Motivatie

Het is een bewuste keuze om de deelnemers zoveel mogelijk te laten oefenen met vragen stellen. Vragen stellen is onderdeel van onderzoeken. Je kunt onderzoek doen door jezelf of anderen vragen te stellen en door op zoek te gaan naar antwoorden. Kennis en ervaring zorgen voor inzicht in de thema’s waar de vragen over gaan. De deelnemers ontwikkelen zich door meer te willen weten en groeien door hun kennis te vergroten.

Extra

Duur: 10 à 15 minuten

De rubrieken die docent kiest om te ordenen, bepalen welke aspecten van de gelezen roman aandacht krijgen. In deze les hebben de deelnemers de roman Figuranten gelezen of misschien Huid en haar. Vanuit het aspect ‘verlangen’ kunnen de deelnemers voor ieder karakter of een gekozen karakter aangeven wat het verlangen van dit karakter is in de roman of het gelezen fragment. Dit schrijft iedere deelnemers op een blaadje. De docent maakt een rondje in de klas en vraagt iedere deelnemer voor te lezen wat die heeft opgeschreven. Juist de diversiteit aan antwoorden laat zien hoe verschillend er gelezen kan worden of dat er juist ook punten zijn van overeenstemming.

Huiswerk

De docent biedt de deelnemers extra informatie over de dialoog of laat hen dit opzoeken – de werkvorm die wordt gekozen is afhankelijk van het niveau van de deelnemers.
Afhankelijk van de verdiepingsfocus kan de docent een gerichte thuisopdracht geven afhankelijk van het niveau.

  • Soms is het goed te starten bij slechts de focus. De docent vraagt de deelnemers om op zoek te gaan naar een dialoog. Het mag van alles zijn;
  • Of de docent vraagt de deelnemers een dialoog in de gelezen tekst uit te zoeken;
  • Bij een moeilijkere opdracht vraagt de docent de deelnemers uit de gelezen roman drie verschillende dialogen te selecteren die hen aanspreken. Ze schrijven kort op wat hen opvalt aan de drie dialogen: Hoe zijn ze opgebouwd? Hoe dragen de dialogen bij aan de tekst? Deze analyse nemen ze mee naar de les.