Verlangen S: verschil tussen versies

 
Regel 12: Regel 12:
 
     <div class="mw-collapsible-content">
 
     <div class="mw-collapsible-content">
 
In de les ‘verlangen’ is de keuze gemaakt om naast de roman ''Figuranten'' of ''Huid en Haar'' aandacht te besteden aan '''de dialoog'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken.
 
In de les ‘verlangen’ is de keuze gemaakt om naast de roman ''Figuranten'' of ''Huid en Haar'' aandacht te besteden aan '''de dialoog'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken.
<br>
 
<br>
 
De tekst van de eigen ervaring dient als opmaat voor het schrijven van een nieuwe tekst. Die dan wel een voortzetting is van het verhaal, een andere literaire vorm kan krijgen of juist een meer beschouwende tekst wordt. Een optie voor verdiepen is het laten zien van een documentaire of film passend bij het thema.
 
 
     </div>
 
     </div>
 
</div>
 
</div>
 
<br>
 
 
<br>
 
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h4>'''De dialoog en de eigen ervaring I'''</h4>
 
<h4>'''De dialoog en de eigen ervaring I'''</h4>
<h5>Duur ± 20 minuten / Individueel</h5>
+
<h5>Duur: ± 20 minuten Individueel</h5>
De docent heeft zijn eigen ervaring omgezet in de vorm van een dialoog. Hij/zij schrijft deze als voorbeeld op het bord.
+
    <div class="mw-collapsible-content">
De docent geeft aan dat iedereen zijn tekst leest en nagaat welke personen erin voorkomen.
+
De docent heeft zijn eigen ervaring omgezet in de vorm van een dialoog. Hij/zij schrijft deze als voorbeeld op het bord. De docent geeft aan dat iedereen zijn tekst leest en nagaat welke personen erin voorkomen. Deze personen schrijft de deelnemer op. Daarna gaat de deelnemer aan de hand van zijn eigen ervaring na welke gesprekken er hebben plaatsgevonden. Hij kiest er eentje uit en schrijft die op.
Deze personen schrijft de deelnemer op. Daarna gaat de deelnemer aan de hand van zijn eigen ervaring na welke gesprekken er hebben plaatsgevonden. Zij kiest er eentje uit en schrijft die op.<br>
+
Nu deelt de docent de deelnemers in tweetallen op. Ze lezen in hun tweetal hun dialogen. Eerst leest deelnemer een voor aan deelnemer twee. Deelnemer twee luistert aandachtig en geeft feedback. Daarna draaien ze de rollen om. Vervolgens nemen beide deelnemers tijd om met de feedback hun dialoog aan te passen. Daarna lezen ze hem nog een keer in hun team aan elkaar voor. Ze kiezen er een uit.
Nu deelt de docent de deelnemers in tweetallen op. De deelnemers lezen in hun tweetal hun dialogen. Eerst lees deelnemer 1 voor aan deelnemer 2. Deelnemer 2 luistert aandachtig en geeft feedback. Daarna draaien de rollen om. Vervolgens nemen beide deelnemers tijd om met de feedback hun dialoog aan te passen. Daarna lezen ze hem nog een keer in hun team aan elkaar voor. Ze kiezen er een uit.
 
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<h5>'''Extra'''</h5>
 
<h5>'''Extra'''</h5>
<h5>Duur ± 20 minuten / Teams</h5>
+
<h5>Duur: ± 20 minuten Teams</h5>
Als er extra tijd is kan de docent de deelnemers in hun teams de gekozen dialoog laten bewerken. Ze kunnen samen de dialoog uitbreiden door erbij te verzinnen. Ook kan de docent ervoor kiezen om het kiezen uit de vorige opdracht uit te stellen en de opdracht voor het uitbreiden van de dialoog individueel te laten uitwerken. Waarna de deelnemers de dialoog in hun team delen en er dan pas een uitkiezen. De gekozen dialoog kan het team voorbereiden om op te voeren.
+
Als er extra tijd is, kan de docent de deelnemers in hun teams de gekozen dialoog laten bewerken. Ze kunnen samen de dialoog uitbreiden door erbij te verzinnen. Ook kan de docent besluiten om het samen kiezen van een dialoog uit te stellen en eerst individueel de dialoog uit te breiden. Daarna delen de deelnemers pas de dialoog in hun team en kiezen er een uit. De gekozen dialoog kan het team voorbereiden om op te voeren.
<br>
 
<br>
 
<h4>'''De dialoog en de eigen ervaring II'''</h4>
 
<h5>Duur ± 20 minuten / Individueel of tweetallen</h5> 
 
De deelnemers lezen hun eigen verhaal en bekijken aan de hand van de
 
besproken elementen uit de gekozen focus (dialoog) hun tekst. Kan ook zijn dat ze teksten uitwisselen en de tekst van een teamgenoot bekijken. Ze geven aan welke elementen al terug te herkennen zijn en welke ze misschien kunnen toevoegen bij het verder uitwerken van deze begintekst. Zo kunnen ze de eerste eigen ervaring uitwerken met een dialoog.<br>
 
Denk aan de opbouw (begin - midden - eind). De dialogen in teams opvoeren.
 
<br>
 
 
<br>
 
<br>
 
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
* Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.
+
* Drieluik antwoordblad: voorbereiden indeling rechterzijde. Als er onvoldoende ruimte is, een extra blad aanhechten;
 
* Blaadjes om de dialogen op te schrijven.
 
* Blaadjes om de dialogen op te schrijven.
<br>
 
<h5>'''Afsluiten'''</h5>
 
* Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie.
 
* De docent maakt een afspraak met de deelnemers over een presentatie. Deze kan alleen in klas verband plaatsvinden of iets groter met ouders of openbaar bij bijvoorbeeld via een radiostation.
 
 
 
     </div>
 
     </div>
 
</div>
 
</div>
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
 
 
 
 
 
 
 
<br>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
In de les Tangaslip is de keuze gemaakt om naast de roman ''Onze Oom'' aandacht te besteden aan '''de tijdlijn'''.
+
<h4>'''De dialoog en de eigen ervaring II'''</h4>
 +
<h5>Duur: 20 minuten - Individueel of tweetallen</h5>
 
     <div class="mw-collapsible-content">
 
     <div class="mw-collapsible-content">
Deze stijlvorm gekoppeld aan de eigen ervaring kan de deelnemers een aanzet geven om hun verhaal uit te breiden.
+
De deelnemers lezen hun eigen verhaal en bekijken aan de hand van de besproken dialoogelementen hun tekst. Het kan ook zo zijn dat ze teksten uitwisselen en de tekst van een teamgenoot bekijken. Ze geven aan welke elementen al terug te herkennen zijn en welke ze misschien kunnen toevoegen bij het verder uitwerken van deze begintekst. Zo kunnen ze de eerdere eigen ervaring uitwerken met een dialoog. Denk hierbij aan de opbouw: begin – midden – eind). De dialogen kunnen ze in teams opvoeren.
    </div>
 
</div>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h4>'''Eigen ervaring langs de lijn - I'''</h4>
 
<h5>Duur: 10 á 20 minuten - Individueel</h5>
 
    <div class="mw-collapsible-content">
 
De deelnemers maken een tijdlijn van de gebeurtenissen die ze voor en na de ervaring die ze hebben beschreven plaatsvonden. Zo krijgen ze een beeld over situatie voor en na de beschreven eigen ervaring.
 
    </div>
 
</div>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h4>'''Eigen ervaring langs de lijn - II'''</h4>
 
<h5>Duur: 10 á 20 minuten - Individueel</h5>
 
    <div class="mw-collapsible-content">
 
De deelnemers lezen hun eigen verhaal door. Ze bekijken aan de hand van hun tijdlijn hoe ze een andere ervaring ervoor en daarna kunnen verbinden aan de eerdere gekozen ervaring.
 
    </div>
 
</div>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h4>'''Eigen ervaring langs de lijn - III'''</h4>
 
<h5>Duur: 10 á 20 minuten - Individueel</h5>
 
    <div class="mw-collapsible-content">
 
Als de deelnemers klaar zijn met het opschrijven van hun ervaring ervoor en erna, kunnen ze kijken hoe ze die drie nu nog opzichzelfstaande ervaringen aan elkaar schrijven. Daarvoor moeten ze denken aan welke volgorde ze willen vasthouden en wat voor tussenstukken er nodig zijn om er een geheel van te maken.  
 
 
<br>
 
<br>
 
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
* Drieluik-antwoordblad: voorbereiden indeling rechterzijde. Als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.
+
* Drieluik antwoordblad: voorbereiden indeling rechterzijde. Als er onvoldoende ruimte is, een extra blad aanhechten;
    </div>
+
* Blaadjes om de dialogen op te schrijven.
</div>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h5>'''Huiswerk'''</h5>
 
<h5>Duur: ± 1 week thuis – Individueel of teams</h5>
 
    <div class="mw-collapsible-content">
 
* De deelnemers maken thuis een beeldpresentatie van de herschreven eigen ervaring, die gebaseerd is op de gemaakte tijdlijn. Dat kunnen ze individueel doen of in een team. Als de opdracht in een team wordt uitgewerkt, dan kiest het team een van de verhalen uit en gaat daarmee aan de slag.
 
 
     </div>
 
     </div>
 
</div>
 
</div>
Regel 105: Regel 50:
 
     </div>
 
     </div>
 
</div>
 
</div>
 +
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
  
 
[[Categorie:Sjabloon]]
 
[[Categorie:Sjabloon]]

Huidige versie van 29 okt 2020 om 21:16

naar les verlangennaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Verlangen 1.1.jpeg

Samenbrengen

Les: Waar je verlangen nog niet is uitgedoofd


De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk.

In de les ‘verlangen’ is de keuze gemaakt om naast de roman Figuranten of Huid en Haar aandacht te besteden aan de dialoog. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken.


De dialoog en de eigen ervaring I

Duur: ± 20 minuten – Individueel

De docent heeft zijn eigen ervaring omgezet in de vorm van een dialoog. Hij/zij schrijft deze als voorbeeld op het bord. De docent geeft aan dat iedereen zijn tekst leest en nagaat welke personen erin voorkomen. Deze personen schrijft de deelnemer op. Daarna gaat de deelnemer aan de hand van zijn eigen ervaring na welke gesprekken er hebben plaatsgevonden. Hij kiest er eentje uit en schrijft die op. Nu deelt de docent de deelnemers in tweetallen op. Ze lezen in hun tweetal hun dialogen. Eerst leest deelnemer een voor aan deelnemer twee. Deelnemer twee luistert aandachtig en geeft feedback. Daarna draaien ze de rollen om. Vervolgens nemen beide deelnemers tijd om met de feedback hun dialoog aan te passen. Daarna lezen ze hem nog een keer in hun team aan elkaar voor. Ze kiezen er een uit.

Extra
Duur: ± 20 minuten – Teams

Als er extra tijd is, kan de docent de deelnemers in hun teams de gekozen dialoog laten bewerken. Ze kunnen samen de dialoog uitbreiden door erbij te verzinnen. Ook kan de docent besluiten om het samen kiezen van een dialoog uit te stellen en eerst individueel de dialoog uit te breiden. Daarna delen de deelnemers pas de dialoog in hun team en kiezen er een uit. De gekozen dialoog kan het team voorbereiden om op te voeren.

Voorbereiden
  • Drieluik antwoordblad: voorbereiden indeling rechterzijde. Als er onvoldoende ruimte is, een extra blad aanhechten;
  • Blaadjes om de dialogen op te schrijven.


De dialoog en de eigen ervaring II

Duur: 20 minuten - Individueel of tweetallen

De deelnemers lezen hun eigen verhaal en bekijken aan de hand van de besproken dialoogelementen hun tekst. Het kan ook zo zijn dat ze teksten uitwisselen en de tekst van een teamgenoot bekijken. Ze geven aan welke elementen al terug te herkennen zijn en welke ze misschien kunnen toevoegen bij het verder uitwerken van deze begintekst. Zo kunnen ze de eerdere eigen ervaring uitwerken met een dialoog. Denk hierbij aan de opbouw: begin – midden – eind). De dialogen kunnen ze in teams opvoeren.

Voorbereiden
  • Drieluik antwoordblad: voorbereiden indeling rechterzijde. Als er onvoldoende ruimte is, een extra blad aanhechten;
  • Blaadjes om de dialogen op te schrijven.


Beeld maken

Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie bij de eigen ervaring. De instructies hiervoor staan bij Beeld in het menu.