Verlangen S: verschil tussen versies

(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{kopweg}} {{Drieluik Verlangen}} <h3>Samenbrengen</h3> <br> De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toep...')
 
 
(9 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{{kopweg}}
+
{{Bepaalgebruiker}}{{Kopweg}}
{{Drieluik Verlangen}}
+
{{#ifingroup:Demo|{{Demo Drieluik Verlangen}}|{{Drieluik Verlangen}}}}
  
<h3>Samenbrengen</h3>
+
<div class="row">
 +
<div class="small-6 large-offset-3 columns">
 +
 
 +
<h3>'''Samenbrengen'''</h3>
 +
<h4>'''Les: Waar je ''verlangen'' nog niet is uitgedoofd'''</h4>
 
<br>
 
<br>
De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Verlangen is de keuze gemaakt om naast de roman ''Figuranten'' aandacht te besteden aan '''de dialoog'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk, een eigen selectie kan gemaakt worden.  
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk.  
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
In de les ‘verlangen’ is de keuze gemaakt om naast de roman ''Figuranten'' of ''Huid en Haar'' aandacht te besteden aan '''de dialoog'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken.
 +
    </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
<br>  
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h4>Oefenen van interview en inleven in een karakter uit het boek. (Duur ±1 week thuis en op school)</h4>
+
<h4>'''De dialoog en de eigen ervaring I'''</h4>
De deelnemers kiezen een van de karakters van de roman uit om een kort
+
<h5>Duur: ± 20 minuten – Individueel</h5>
interview mee te maken. Ze werken in tweetallen. Iedere deelnemer bereidt zelf een aantal
+
    <div class="mw-collapsible-content">
interview vragen voor. In het tweetal start een als interviewer en de ander is het karakter
+
De docent heeft zijn eigen ervaring omgezet in de vorm van een dialoog. Hij/zij schrijft deze als voorbeeld op het bord. De docent geeft aan dat iedereen zijn tekst leest en nagaat welke personen erin voorkomen. Deze personen schrijft de deelnemer op. Daarna gaat de deelnemer aan de hand van zijn eigen ervaring na welke gesprekken er hebben plaatsgevonden. Hij kiest er eentje uit en schrijft die op.
uit het boek waar de vragen voor zijn voorbereid. Vanuit dat karakter beantwoordt de
+
Nu deelt de docent de deelnemers in tweetallen op. Ze lezen in hun tweetal hun dialogen. Eerst leest deelnemer een voor aan deelnemer twee. Deelnemer twee luistert aandachtig en geeft feedback. Daarna draaien ze de rollen om. Vervolgens nemen beide deelnemers tijd om met de feedback hun dialoog aan te passen. Daarna lezen ze hem nog een keer in hun team aan elkaar voor. Ze kiezen er een uit.
deelnemer de vragen.
 
 
<br>
 
<br>
<h4>Extra bij interview met romankarakter (Duur ±1 week thuis en op school)</h4>
 
Met de telefoon nemen ze het interview op om later dit uit te werken tot een clip en te presenteren.
 
 
<br>
 
<br>
 +
<h5>'''Extra'''</h5>
 +
<h5>Duur: ± 20 minuten – Teams</h5>
 +
Als er extra tijd is, kan de docent de deelnemers in hun teams de gekozen dialoog laten bewerken. Ze kunnen samen de dialoog uitbreiden door erbij te verzinnen. Ook kan de docent besluiten om het samen kiezen van een dialoog uit te stellen en eerst individueel de dialoog uit te breiden. Daarna delen de deelnemers pas de dialoog in hun team en kiezen er een uit. De gekozen dialoog kan het team voorbereiden om op te voeren.
 
<br>
 
<br>
<h5>Voorbereiden</h5>
+
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
* Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.
+
* Drieluik antwoordblad: voorbereiden indeling rechterzijde. Als er onvoldoende ruimte is, een extra blad aanhechten;
 +
* Blaadjes om de dialogen op te schrijven.
 +
    </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
<h5>Afsluiten</h5>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
* Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie.
+
<h4>'''De dialoog en de eigen ervaring II'''</h4>
* De docent maakt een afspraak met de deelnemers over een presentatie. Deze kan alleen in klas verband plaatsvinden of iets groter met ouders of openbaar bij bijvoorbeeld een OBA.
+
<h5>Duur: 20 minuten - Individueel of tweetallen</h5>
<br>
+
    <div class="mw-collapsible-content">
<h4>Interview met je eigen hoofdpersoon (Duur ±30 Minuten)</h4>
+
De deelnemers lezen hun eigen verhaal en bekijken aan de hand van de besproken dialoogelementen hun tekst. Het kan ook zo zijn dat ze teksten uitwisselen en de tekst van een teamgenoot bekijken. Ze geven aan welke elementen al terug te herkennen zijn en welke ze misschien kunnen toevoegen bij het verder uitwerken van deze begintekst. Zo kunnen ze de eerdere eigen ervaring uitwerken met een dialoog. Denk hierbij aan de opbouw: begin – midden – eind). De dialogen kunnen ze in teams opvoeren.
De deelnemers gaan uit van de eigen ervaring waarmee deze les is gestart. De ervaring over een keer dat ze verrast werrden door hun eigen lichaam of dat ze betrokken waren bij een situatie waarin iemand anders werd verrast door zijn/haar lichaam. Ze stellen zich op als
 
reporter en gaan vragen voorbereiden aan de hoofdpersoon het verhaal. De deelnemers werken in tweetallen. De docent kan kiezen voor een van twee varianten voor de opdracht van het interview:<br>
 
# In het interview blijft de deelnemer zijn/haar eigen hoofdpersoon waarover ze geschreven hebben. De teamgenoot bevraagd als reporter zijn teamgenoot over de ervaring waar die teamgenoot zelf bij betrokken is geweest.<br>
 
# Bij het interview wisselen de teamgenoten van verhaal, de ervaring van teamgenoot 1 wordt het verhaal van teamgenoot 2 en omgekeerd. Degene die de reporter is interviewt degene die zich inleeft in het verhaal van degene die hem interviewt. De antwoorden worden zo meer fictie. Het perspectief verandert. De deelnemers leven zich in elkaars situatie in. Ze geven antwoord zoals ze zich het karakter uit de ervaring kunnen voorstellen.
 
<br>
 
<br>
 
<h5>Voorbereiden</h5>
 
* Blaadjes om de interviews op te schrijven, het kan ook zijn dat ze het interview opnemen en later uitwerken. De docent kan dit bepalen afhankelijk van de prioriteiten die zij/hij wil leggen.
 
<br>
 
<h5>Huiswerk</h5>
 
* De docent vraagt de deelnemers het interview dat ze hebben gedaan thuis uit te werken en vorm te geven. Het kan zijn dat de docent aangeeft dat ze het vormgeven als het interview dat ze eerder mee hebben gebracht. Dit wordt de invulling van de rechterzijde van het drieluik-antwoordblad.
 
 
<br>
 
<br>
 +
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 +
* Drieluik antwoordblad: voorbereiden indeling rechterzijde. Als er onvoldoende ruimte is, een extra blad aanhechten;
 +
* Blaadjes om de dialogen op te schrijven.
 +
    </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
 +
<h4>'''Beeld maken'''</h4>
 +
Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie bij de eigen ervaring. De instructies hiervoor staan bij ''Beeld'' in het menu.
 +
 +
    </div>
 +
</div>
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 +
 +
[[Categorie:Sjabloon]]

Huidige versie van 29 okt 2020 om 21:16

naar les verlangennaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Verlangen 1.1.jpeg

Samenbrengen

Les: Waar je verlangen nog niet is uitgedoofd


De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk.

In de les ‘verlangen’ is de keuze gemaakt om naast de roman Figuranten of Huid en Haar aandacht te besteden aan de dialoog. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken.


De dialoog en de eigen ervaring I

Duur: ± 20 minuten – Individueel

De docent heeft zijn eigen ervaring omgezet in de vorm van een dialoog. Hij/zij schrijft deze als voorbeeld op het bord. De docent geeft aan dat iedereen zijn tekst leest en nagaat welke personen erin voorkomen. Deze personen schrijft de deelnemer op. Daarna gaat de deelnemer aan de hand van zijn eigen ervaring na welke gesprekken er hebben plaatsgevonden. Hij kiest er eentje uit en schrijft die op. Nu deelt de docent de deelnemers in tweetallen op. Ze lezen in hun tweetal hun dialogen. Eerst leest deelnemer een voor aan deelnemer twee. Deelnemer twee luistert aandachtig en geeft feedback. Daarna draaien ze de rollen om. Vervolgens nemen beide deelnemers tijd om met de feedback hun dialoog aan te passen. Daarna lezen ze hem nog een keer in hun team aan elkaar voor. Ze kiezen er een uit.

Extra
Duur: ± 20 minuten – Teams

Als er extra tijd is, kan de docent de deelnemers in hun teams de gekozen dialoog laten bewerken. Ze kunnen samen de dialoog uitbreiden door erbij te verzinnen. Ook kan de docent besluiten om het samen kiezen van een dialoog uit te stellen en eerst individueel de dialoog uit te breiden. Daarna delen de deelnemers pas de dialoog in hun team en kiezen er een uit. De gekozen dialoog kan het team voorbereiden om op te voeren.

Voorbereiden
  • Drieluik antwoordblad: voorbereiden indeling rechterzijde. Als er onvoldoende ruimte is, een extra blad aanhechten;
  • Blaadjes om de dialogen op te schrijven.


De dialoog en de eigen ervaring II

Duur: 20 minuten - Individueel of tweetallen

De deelnemers lezen hun eigen verhaal en bekijken aan de hand van de besproken dialoogelementen hun tekst. Het kan ook zo zijn dat ze teksten uitwisselen en de tekst van een teamgenoot bekijken. Ze geven aan welke elementen al terug te herkennen zijn en welke ze misschien kunnen toevoegen bij het verder uitwerken van deze begintekst. Zo kunnen ze de eerdere eigen ervaring uitwerken met een dialoog. Denk hierbij aan de opbouw: begin – midden – eind). De dialogen kunnen ze in teams opvoeren.

Voorbereiden
  • Drieluik antwoordblad: voorbereiden indeling rechterzijde. Als er onvoldoende ruimte is, een extra blad aanhechten;
  • Blaadjes om de dialogen op te schrijven.


Beeld maken

Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie bij de eigen ervaring. De instructies hiervoor staan bij Beeld in het menu.