Zelf lessen maken: verschil tussen versies

Regel 384: Regel 384:
 
<br>
 
<br>
 
In de voorbeeldlessen van de voorbeeldserie van 9 x Grunberg zijn in iedere les verschillende presentatie momenten: ''Tussendoor presenteren'' en ''Slotpresentatie''.  De presentatie tussendoor biedt de deelnemers de gelegenheid om kennis uit onderzoek te presenteren en te delen. De docent geeft de deelnemers telkens meer verantwoordelijkheid voor deze presentatie momenten.  
 
In de voorbeeldlessen van de voorbeeldserie van 9 x Grunberg zijn in iedere les verschillende presentatie momenten: ''Tussendoor presenteren'' en ''Slotpresentatie''.  De presentatie tussendoor biedt de deelnemers de gelegenheid om kennis uit onderzoek te presenteren en te delen. De docent geeft de deelnemers telkens meer verantwoordelijkheid voor deze presentatie momenten.  
</div>
+
 
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h5>'''''Het voorbeeld'''''</h5>
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
Tot nu toe is er gekozen voor:<br>
 +
Thema '''Zintuiglijke beleving'''<br>
 +
Onderwerp voor eigen ervaring:'''Fruit'''<br>
 +
'''Fysieke oefeningen'''<br>
 +
Theorie: '''Dichtkunst'''<br>
 +
<br>
 +
<h5>'''Tussentijds presenteren'''</h5>
 +
Elfje met beat of klank, body drum.
 +
Duur ± 15 minuten / de hele groep
 +
De deelnemers zitten in de kring en twee aan twee presenteren ze hun elfje met begeleiding. Na iedere presentatie is er een kort applaus en dan snel door. Het is belangrijk het ritme erin te houden.
 +
<br>
 +
<h5>'''Slotpresentatie'''</h5>
 +
De deelnemers presenteren de gedichten die ze hebben geschreven. Dit kan met muziek zijn of beeld. Ze kunnen dit individueel doen maar ook in teams. Als ze in teams werken kan de een presenteren en de ander de techniek doen.
 +
<br>
 +
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 +
* De docent zorgt ervoor dat er een plek is om even te gaan staan als tweetal om te presenteren.
 +
* Voor de deelnemers: voordragen met rust en goed verstaanbaar. Neem je tijd en ontvang je applaus.
 +
<br>
 +
<br>
 +
    </div>
 +
</div>
 +
    </div>
 
</div>
 
</div>
 +
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h5>'''Het belang van samen evalueren'''</h5>
+
<h5>'''Het belang van samen evalueren en reflecteren'''</h5>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
Aan het einde van een les besteed je altijd aandacht aan hoe de deelnemers de les hebben ervaren. Wat nemen ze mee?<br>
 
Aan het einde van een les besteed je altijd aandacht aan hoe de deelnemers de les hebben ervaren. Wat nemen ze mee?<br>

Versie van 2 nov 2020 16:30

naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarMakenDelennaarbiedt veiligheid en basis voor ontwikkelen...in je gereedschapskist ...is relevant ...is uitwisselen, herkennen en inleven ...zeg ik wat ik bedoel?naarnaarnaarWIKI DOEN 2k.jpeg

Zelf lessen maken met Laat Je Zien


Leuk dat u nieuwsgierig bent naar het maken van lessen met de methodologie Laat Je Zien. Als u de onderstaande vragen van het begin tot het einde doorloopt dan kunt u een eigen les maken aan de hand van de methode Laat Je Zien.

Als u naar aanleiding van de uitleg vragen hebt, neem dan contact met ons op via de mail: . Uw vragen zijn voor ons belangrijk en interessant. Zo leren we steeds meer.

De lesstructuur van Laat Je Zien

De lessen doorlopen een cyclus die consequent de volgende onderdelen omvat:

Structuur Drieluik.png



Opbouw van een les aan de hand van de lesstructuur: een overzicht

Welke vragen vormen de leidraad voor uw keuzes?


Hoe kunt u ieder onderdeel vormgeven?
Welke keuzes kunt u maken?

Via onderstaande vragen wordt hier uitgelegd hoe u een les met Laat Je Zien vormgeeft. De les begint altijd met fysieke oefeningen maar het bedenken van een les begint bijna altijd met een thema. Heel soms kan een eigen ervaring het begin zijn voor het creëren van een les. De uitleg beperkt zich tot de rode draad van zoals genoeg in de bovenstaande lesstructuur. Bij iedere vraag staat een deel van het uitgewerkte voorbeeld.

Hoe begint u? Door een thema te kiezen.
Welk onderwerp kiest u voor uw eigen ervaring?
Welk doel van het lescurriculum, theorie, is passend voor de deelnemers?
Welke fysieke activiteiten -oefening of spel- kiest u?
Hoe nodigt u de deelnemers uit ook te vertellen?
Hoe kunt u de ervaringen met het thema verbinden?
Waar kunt u op letten bij het aanvullen van kennis?
Hoe koppelt u kennis aan een praktische toepassing?
Presenteren
Het belang van samen evalueren en reflecteren