Verdiepen GK: verschil tussen versies

(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{kopweg}} {{Drieluik Intieme Vrienden}} <h3>Onderzoeken en Verdiepen</h3> <br> In de les Intieme Vrienden is de keuze gemaakt om naast de roman ''de Asielzoeker''...')
 
 
(9 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
 
{{kopweg}}
 
{{kopweg}}
{{Drieluik Intieme Vrienden}}
+
{{Drieluik Gelukszoekers}}
<h3>Onderzoeken en Verdiepen</h3>
+
 
 +
<div class="row">
 +
<div class="small-6 large-offset-3 columns">
 +
 
 +
<h3>'''Onderzoeken - verdiepen'''</h3>
 +
<h4>'''Les: Waar ''gelukszoekers'' jou zoeken'''</h4>
 
<br>
 
<br>
In de les Intieme Vrienden is de keuze gemaakt om naast de roman ''de Asielzoeker'' aandacht te besteden aan '''de fabel'''. De opdracht die hier staat kan de docent natuurlijk ook op een andere manier vormgeven. Het is belangrijk dat de deelnemers de gelegenheid krijgen om na te denken over de fabel en het ontstaan van deze stijlvorm.
+
In de les Gelukszoekers is de keuze gemaakt om naast de roman ''Moedervlekken'' aandacht te besteden aan '''de toneelscène'''. De opdracht die hier staat kan de docent natuurlijk ook op een andere manier vormgeven. Het is belangrijk dat de deelnemers de gelegenheid krijgen om na te denken over de toneelscène en het ontstaan van deze stijlvorm.
 
<br>
 
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h4>'''Van toneelscène tot opvoering'''</h4>
 +
<h5>Duur: ± 45 minuten – Teams</h5>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
<h5>'''Instructie'''</h5>
 +
Naar aanleiding van de informatie die toegankelijk is gemaakt door het ordenen van de vragen van de docent en de deelnemers gaan de deelnemers aan de slag met het maken van een toneelscène gebaseerd op een van hun eigen ervaringen. Ze kunnen deze uitbreiden door er een eigen ervaring bij te bedenken of door een ervaring van een deelnemer uit hun groepje eraan vast te knopen.
 +
Herschrijf je eigen ervaring tot een toneelscène. Denk aan een begin, een midden (de handeling) en een einde. Welke personen heb je in je gebeurtenis? Welke interactie vindt er plaats? En tussen welke personen? Wat voor een gesprekken heb je nodig om de gebeurtenis over te brengen? De deelnemers werken in groepjes. Ze kiezen een van de toneelscènes uit om uit te werken als sketch in een kwartier.
 
<br>
 
<br>
<h4> De fabel (Duur ± 30 minuten)</h4>
+
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
Iedere deelnemer leest zijn eigen fabel en kan middels kleuren in de tekst aangeven in welke mate de fabel voldoet aan de kenmerken uit het overzicht. Hoe zit het met de fabel die ik uit koos? Dit doen de deelnemers eerst even voor zichzelf daarna gaan ze in een tweetal bespreken wat hun is opgevallen. Zijn er verschillen, overeenkomsten? Dit schrijven de deelnemers puntsgewijs op.
+
* De deelnemers hebben een zelfgekozen toneelscène bij zich;
 +
* De docent brengt een toneelscène mee waarin een verleiding tot een compromis sluiten centraal staat;
 +
* De docent bereidt voor een overzicht van kenmerken waaraan een toneelscène moet voldoen om een toneelscène te mogen heten;
 +
* Kaartjes om zinnen op te schrijven of in digitale vorm;
 +
* Kleurpotloden of stiften;
 +
* De docent neemt een besluit over de indeling van de linkerzijde van het drieluik-antwoordblad. Waar gaan de deelnemers hun informatie neerzetten?
 +
    </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h4>'''Intermezzo'''</h4>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
Aan het einde van deze opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen – het intermezzo.<br>
 +
Het kan een korte herhaling zijn van een van de oefeningen uit de opmaat of een ademhalingsoefening. Suggesties hiervoor staan bij ''Fysieke activiteit''.
 
<br>
 
<br>
<h5>Voorbereiden</h5>
 
* De deelnemers hebben een zelf gekozen fabel bij zich
 
* De docent brengt een fabel mee waarin een dier dat een rol heeft in de roman de Asielzoeker een rol speelt.
 
* De docent bereidt voor een overzicht van kenmerken waaraan een fabel moet voldoen om een fabel te mogen heten.
 
* Kaartjes om zinnen op te schrijven. Of in digitale vorm.
 
* Kleurpotloden of stiften
 
* De docent neemt een besluit over de indeling van de linkerzijde van het drieluik-antwoordblad. Waar gaan de deelnemers hun informatie neerzetten.
 
 
<br>
 
<br>
<h5>Afsluiten</h5>
+
''Het doel is de deelnemers na een meer cognitieve inspanning te ontspannen.''
Aan het einde van de opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen, het intermezzo. Suggesties hiervoor staan bij ''Fysieke activiteit''.
+
    </div>
 +
</div>
 +
    </div>
 +
</div>
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
  
 
+
[[Categorie:Sjabloon]]
De deelnemers krijgen een week de tijd en maken een toneelscène. De opdracht sturen ze in.
 
Opdracht 3 (60 minuten): Herschrijf je eigen ervaring tot een toneelscène (± 30
 
minuten). Denk aan een begin, een midden (de handeling) en een einde.
 
Welke personen heb je in je gebeurtenis?
 
Welke interactie vindt er plaats? En tussen welke personen?
 
Wat voor een gesprekken heb je nodig om de gebeurtenis over te brengen?
 
De deelnemers werken in groepjes. Ze kiezen een van de toneelscènes uit om uit te werken
 
als sketch (±15 minuten). Presenteren van de sketches (±15 minuten).
 
In tweetallen: Naar aanleiding van de informatie die toegankelijk is gemaakt door de vragen van de docent en de deelnemers en het ordenen gaan de deelnemers aan de slag met het maken van een toneelscène gebaseerd op een van hun verhalen.
 

Huidige versie van 11 nov 2020 om 21:58


naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Gelukszoekers 1.1.jpeg

Onderzoeken - verdiepen

Les: Waar gelukszoekers jou zoeken


In de les Gelukszoekers is de keuze gemaakt om naast de roman Moedervlekken aandacht te besteden aan de toneelscène. De opdracht die hier staat kan de docent natuurlijk ook op een andere manier vormgeven. Het is belangrijk dat de deelnemers de gelegenheid krijgen om na te denken over de toneelscène en het ontstaan van deze stijlvorm.

Van toneelscène tot opvoering

Duur: ± 45 minuten – Teams
Instructie

Naar aanleiding van de informatie die toegankelijk is gemaakt door het ordenen van de vragen van de docent en de deelnemers gaan de deelnemers aan de slag met het maken van een toneelscène gebaseerd op een van hun eigen ervaringen. Ze kunnen deze uitbreiden door er een eigen ervaring bij te bedenken of door een ervaring van een deelnemer uit hun groepje eraan vast te knopen. Herschrijf je eigen ervaring tot een toneelscène. Denk aan een begin, een midden (de handeling) en een einde. Welke personen heb je in je gebeurtenis? Welke interactie vindt er plaats? En tussen welke personen? Wat voor een gesprekken heb je nodig om de gebeurtenis over te brengen? De deelnemers werken in groepjes. Ze kiezen een van de toneelscènes uit om uit te werken als sketch in een kwartier.

Voorbereiden
  • De deelnemers hebben een zelfgekozen toneelscène bij zich;
  • De docent brengt een toneelscène mee waarin een verleiding tot een compromis sluiten centraal staat;
  • De docent bereidt voor een overzicht van kenmerken waaraan een toneelscène moet voldoen om een toneelscène te mogen heten;
  • Kaartjes om zinnen op te schrijven of in digitale vorm;
  • Kleurpotloden of stiften;
  • De docent neemt een besluit over de indeling van de linkerzijde van het drieluik-antwoordblad. Waar gaan de deelnemers hun informatie neerzetten?


Intermezzo

Aan het einde van deze opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen – het intermezzo.
Het kan een korte herhaling zijn van een van de oefeningen uit de opmaat of een ademhalingsoefening. Suggesties hiervoor staan bij Fysieke activiteit.

Het doel is de deelnemers na een meer cognitieve inspanning te ontspannen.