Opmaat BV3: verschil tussen versies

Regel 3: Regel 3:
  
 
<div class="row">
 
<div class="row">
<div class="small-2 columns">
+
<div class="small-6 large-offset-1 columns">
{{Wit}}
+
<h3>'''Beter Verwoorden 3  Prettige plek'''</h3>
    </div>
+
<h3>'''Opmaat'''</h3>
<div class="row">
 
<div class="small-6 columns">
 
 
 
<h3>'''Opmaat - Les 3 - Prettige Plek'''</h3>
 
 
<br>
 
<br>
 
<h5>'''Vooraf'''</h5>
 
<h5>'''Vooraf'''</h5>
Regel 17: Regel 13:
 
<br>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h4>'''Energieke Dynamiek'''</h4>  
+
<h4>'''Energieke oefening of Spel'''</h4>  
<h5>Duur ± 5 minuten / de hele groep</h5>
+
<h5>'''Duur: ± 5 minuten /Hele groep'''</h5>
 
<h5>'''''5 minuten routine Donna Eden'''''</h5>
 
<h5>'''''5 minuten routine Donna Eden'''''</h5>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
De deelnemers staan in de kring. In een snel tempo met de klok mee, startend bij de docent, zegt iedereen met één woord hoe hij/zij zich voelt. Bijvoorbeeld: ontspannen, moe, vrolijk, lui etc. Daarna volgen de oefeningen. De docent doet elke oefening voor en iedereen volgt. Aan het einde vraagt de docent weer aan iedere deelnemer met één woord, hoe die zich voelt.
+
De deelnemers staan in de kring. In een hoog tempo met de klok mee, startend bij de docent, beschrijft iedereen in één woord hoe hij/zij zich voelt. Bijvoorbeeld: ontspannen, moe, vrolijk, lui et cetera. Daarna volgen de oefeningen van de [[5 minuten|5 minuten routine]]. De docent doet elke oefening voor en iedereen volgt. Aan het einde vraagt de docent weer aan iedere deelnemer om in één woord te beschrijven hoe die zich voelt.
 
<h5>'''Ter afsluiting'''</h5>
 
<h5>'''Ter afsluiting'''</h5>
Afsluitend doet de docent een laatste oefening: hij/zij legt beide handen plat met de handpalm op de rug. Ter hoogte van de zwevende ribben aan de voorkant trek je een denkbeeldige lijn naar achteren, dat is de plek om de handen neer te leggen. Beide handen vormen een V met de vingertoppen naar elkaar. De docent zegt tegen de deelnemers dat ze rustig inademen door de neus en uit door de mond. Zo blijf je een minuut staan.
+
Afsluitend doet de docent een laatste oefening: hij/zij doet voor hoe iedereen zijn beide handen plat met de handpalm op de rug moet leggen; ter hoogte van de zwevende ribben aan de voorkant een denkbeeldige lijn naar achteren trekken, dat is de plek om de handen neer te leggen. Beide handen vormen een V met de vingertoppen naar elkaar. De docent zegt tegen de deelnemers dat ze rustig moeten inademen door de neus en uitademen door de mond, ongeveer een minuut lang.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
''Energie, fysieke alertheid, concentratie, gezamenlijke kwetsbaarheid, groepsdynamica en ontspanning/ plezier''
+
''Effect van de oefening: Energie, fysieke alertheid, concentratie, gezamenlijke kwetsbaarheid, groepsdynamica en ontspanning/ plezier''
 
     </div>
 
     </div>
 
</div>
 
</div>
 
<br>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h4>'''Dynamiek passend bij het onderwerp'''</h4>
+
<h4>'''Fysieke activiteit passend bij het onderwerp'''</h4>
 
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5>
 
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5>
 
<h5>'''''Masseren'''''</h5>
 
<h5>'''''Masseren'''''</h5>

Versie van 18 nov 2020 12:11

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarBV3.jpeg

Beter Verwoorden 3 Prettige plek

Opmaat


Vooraf
Duur: ± 2 minuten/ Hele groep

De deelnemers zitten in een kring. Op het bord of de flip-over staat de structuur van de les. De docent kan die ook nog even bespreken.

Energieke oefening of Spel

Duur: ± 5 minuten /Hele groep
5 minuten routine Donna Eden

De deelnemers staan in de kring. In een hoog tempo met de klok mee, startend bij de docent, beschrijft iedereen in één woord hoe hij/zij zich voelt. Bijvoorbeeld: ontspannen, moe, vrolijk, lui et cetera. Daarna volgen de oefeningen van de 5 minuten routine. De docent doet elke oefening voor en iedereen volgt. Aan het einde vraagt de docent weer aan iedere deelnemer om in één woord te beschrijven hoe die zich voelt.

Ter afsluiting

Afsluitend doet de docent een laatste oefening: hij/zij doet voor hoe iedereen zijn beide handen plat met de handpalm op de rug moet leggen; ter hoogte van de zwevende ribben aan de voorkant een denkbeeldige lijn naar achteren trekken, dat is de plek om de handen neer te leggen. Beide handen vormen een V met de vingertoppen naar elkaar. De docent zegt tegen de deelnemers dat ze rustig moeten inademen door de neus en uitademen door de mond, ongeveer een minuut lang.

Effect van de oefening: Energie, fysieke alertheid, concentratie, gezamenlijke kwetsbaarheid, groepsdynamica en ontspanning/ plezier


Fysieke activiteit passend bij het onderwerp

Duur ± 10 minuten / de hele groep
Masseren

De deelnemers staan nog in de kring en wrijven in hun handen. Ze laten hun handen na een tijdje los van elkaar komen, alsof er een bal tussen hun handen zit die steeds groter wordt. De handen bewegen zich langzaam uiteen, vervolgens komen de handen weer naar elkaar toe en wordt de ‘bal’ kleiner. Zo kunnen ze even spelen met de energie die tussen hun handen zit.

De docent verdeelt de deelnemers in tweetallen: nr. 1 en nr. 2. De nummers 1 zitten op de stoel en de nummers 2 staan achter hun nummer 1. De overgebleven stoelen moeten even naar achter worden geschoven. De nummers 1 leggen hun handen ontspannen op hun knieën. De deelnemer achter de stoel plaatst zijn handen op de schouders van zijn partner en beweegt ze langzaam en licht. Daarna gaan ze kloppen langs de ruggenwervel, op de schouder, op de bovenarm en onderarm. Heel zachtjes tikken ze met de toppen van hun vingers op de kruin en op het voorhoofd. Daarna draaien de rollen om. Dit geeft de docent aan door een geluid te laten klinken.

Gezamenlijke kwetsbaarheid, nabijheid, afstemmen en ontspanning/ plezier

Voorbereiden
  • Belletjes, of ander instrument dat geluid maakt.