Tangaslip O: verschil tussen versies

 
(3 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 6: Regel 6:
  
 
<h3>'''Opmaat'''</h3>
 
<h3>'''Opmaat'''</h3>
<h4>'''Les - Waar mensen verwachten dat je in ''tangaslip'' de deur opendoet'''</h4>
+
<h4>'''Les: Waar mensen verwachten dat je in ''tangaslip'' de deur opendoet'''</h4>
  
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
Regel 34: Regel 34:
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h5>'''Alternatieve energieke oefening'''</h5>
 
<h5>'''Alternatieve energieke oefening'''</h5>
<h5>Duur ± 10 minuten - Hele groep</h5>
+
<h5>'''''Spinal Flush''''' </h5>
 +
<h5>Duur: ± 10 minuten - Hele groep</h5>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
'''''Spinal Flush'''''
 
 
Deze oefening kun je alleen samen met iemand anders doen. De docent deelt de deelnemers op in teams van twee. Nummer een leunt met zijn handen tegen de muur. Nummer twee masseert met zijn duimen vanaf de nek langs beide kanten van de ruggengraat tot aan het stuitje de rug van nummer een. Dit herhaalt nummer twee drie keer. Aan het einde veegt hij met zijn handen langs dezelfde weg van boven naar beneden over de ruggengraat heen. Daarna wisselen ze van rol en doen ze nog een keer hetzelfde.
 
Deze oefening kun je alleen samen met iemand anders doen. De docent deelt de deelnemers op in teams van twee. Nummer een leunt met zijn handen tegen de muur. Nummer twee masseert met zijn duimen vanaf de nek langs beide kanten van de ruggengraat tot aan het stuitje de rug van nummer een. Dit herhaalt nummer twee drie keer. Aan het einde veegt hij met zijn handen langs dezelfde weg van boven naar beneden over de ruggengraat heen. Daarna wisselen ze van rol en doen ze nog een keer hetzelfde.
 
<br>
 
<br>
Regel 46: Regel 46:
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h4>'''Activiteit passend bij het thema'''</h4>
 
<h4>'''Activiteit passend bij het thema'''</h4>
<h5>Duur ± 40 minuten / de hele groep</h5>
+
<h5>'''''Gericht luisteren en observeren II'''''</h5>
 +
<h5>Duur: ± 40 minuten – Hele groep</h5>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
'''''Gericht luisteren en observeren II'''''<br>
+
De docent maakt tweetallen. De nummers één gaan de nummers twee leiden tijdens een wandeling van een kwartier. De nummers twee hebben hun ogen gesloten tijdens de wandeling. De nummers een houden hun partner lichtjes vast bij de arm, maar ondersteunen hen wel indien nodig. De duo’s besluiten onderling aan welke kant de begeleider het best kan lopen. Ze kunnen ook eerst beide kanten uitproberen. Nummer een leidt nummer twee langs de geluiden om hen heen. Nummer een richt zich tijdens de wandeling op de geluiden. De duo’s spreken niet met elkaar. Als je wilt dat degene die je begeleidt nauwkeurig luistert, kun je dat aangeven met: ‘zoom in’ en als je wilt dat het luisteren breder wordt, ‘zoom uit’. Maar niets zeggen en rustig begeleiden kan ook heel goed. Na het kwartier draaien de rollen om. Vervolgens bespreken de deelnemers eerst hun ervaringen in hun tweetal en daarna worden de ervaringen besproken in de groep.
De docent maakt tweetallen. De nummers een gaan de nummers twee leiden tijdens een wandeling van een kwartier. De nummers twee hebben hun ogen gesloten tijdens de wandeling. De nummers een houden hun partner lichtjes vast bij de arm, maar ondersteunen hen wel indien nodig. De duo’s besluiten onderling aan welke kant de begeleider het best kan lopen. Ze kunnen ook eerst beide kanten uitproberen. Nummer een leidt nummer twee langs de geluiden om hen heen. Nummer een richt zich tijdens de wandeling op de geluiden. De duo’s spreken niet met elkaar. Als je wilt dat degene die je begeleidt nauwkeurig luistert, kun je dat aangeven met: ‘zoom in’ en als je wilt dat het luisteren breder wordt, ‘zoom uit’. Maar niets zeggen en rustig begeleiden kan ook heel goed. Na het kwartier draaien de rollen om. Vervolgens bespreken de deelnemers eerst hun ervaringen in hun tweetal en daarna worden de ervaringen besproken in de groep.
 
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Regel 62: Regel 62:
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h5>'''Alternatief spel passend bij het thema'''</h5>
 
<h5>'''Alternatief spel passend bij het thema'''</h5>
 +
<h5>'''''De ballon'''''</h5>
 
<h5>Duur: ± 10 minuten - Hele groep</h5>
 
<h5>Duur: ± 10 minuten - Hele groep</h5>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
'''''De ballon'''''<br>
 
 
De docent begeleidt de deelnemers in het langzaam oprichten van het
 
De docent begeleidt de deelnemers in het langzaam oprichten van het
 
lichaam (en de stem) en gebruikt daarbij een ballon als visualisatie.  
 
lichaam (en de stem) en gebruikt daarbij een ballon als visualisatie.  
Regel 76: Regel 76:
 
</div>
 
</div>
 
<br>
 
<br>
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met het drieluik.
+
Na aandacht voor bewegen, plezier hebben en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring – het drieluik.
 
<br>
 
<br>
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}

Huidige versie van 20 nov 2020 om 17:20

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaar9G2 v2.jpeg

Opmaat

Les: Waar mensen verwachten dat je in tangaslip de deur opendoet

Ruimte en materiaal

Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt. Anders worden er clipboards gebruikt.

Bij de eerste les begint de docent met het uitleggen van de opbouw van de les(en). Maak een flipover of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten erop. Neem deze kort door.


Energieke activiteit

Gericht luisteren en observeren I - vastleggen van geluiden
Duur: ± 10 minuten - Hele groep

Stap 1: de trainer splitst de groep in tweeën. De ene helft luistert naar geluiden in de ruimte en de andere helft observeert degenen die luisteren. Degenen die luisteren moeten met hun arm aangeven uit welke richting het geluid komt. Dit doen ze twee minuten, waarvan de laatste met ogen dicht. Terwijl de luisteraars dit doen, observeren de observators. Daarna vraagt de trainer wat de luisteraars hebben ervaren en wat de observators zagen. Vervolgens worden de rollen omgedraaid. Mocht er meer tijd en ruimte beschikbaar zijn: herhaal deze oefening dan buiten.
Stap 2: (mits er meer tijd voor handen is) alle deelnemers krijgen een wit papier en een potlood. Geef alle deelnemers de instructie zich terug te trekken op een plek naar keuze, buiten of binnen, waar ze registeren wat ze horen. Deze registratie kan zijn met woorden, tekens, beelden; iedere deelnemer kiest zijn eigen vorm. Na een tijdje de groep bijeen roepen en de ervaringen na bespreken.

Effect van de activiteit: dingen bewust horen en ervaren, onderscheid maken, selecteren, rust ervaren, het hertalen van geluid en puzzelend denken.


Alternatieve energieke oefening
Spinal Flush
Duur: ± 10 minuten - Hele groep

Deze oefening kun je alleen samen met iemand anders doen. De docent deelt de deelnemers op in teams van twee. Nummer een leunt met zijn handen tegen de muur. Nummer twee masseert met zijn duimen vanaf de nek langs beide kanten van de ruggengraat tot aan het stuitje de rug van nummer een. Dit herhaalt nummer twee drie keer. Aan het einde veegt hij met zijn handen langs dezelfde weg van boven naar beneden over de ruggengraat heen. Daarna wisselen ze van rol en doen ze nog een keer hetzelfde.

Het effect van de oefening: het stimuleren van de samenwerking, het kalmeren van irritaties en het verminderen van opgebouwde stress.


Activiteit passend bij het thema

Gericht luisteren en observeren II
Duur: ± 40 minuten – Hele groep

De docent maakt tweetallen. De nummers één gaan de nummers twee leiden tijdens een wandeling van een kwartier. De nummers twee hebben hun ogen gesloten tijdens de wandeling. De nummers een houden hun partner lichtjes vast bij de arm, maar ondersteunen hen wel indien nodig. De duo’s besluiten onderling aan welke kant de begeleider het best kan lopen. Ze kunnen ook eerst beide kanten uitproberen. Nummer een leidt nummer twee langs de geluiden om hen heen. Nummer een richt zich tijdens de wandeling op de geluiden. De duo’s spreken niet met elkaar. Als je wilt dat degene die je begeleidt nauwkeurig luistert, kun je dat aangeven met: ‘zoom in’ en als je wilt dat het luisteren breder wordt, ‘zoom uit’. Maar niets zeggen en rustig begeleiden kan ook heel goed. Na het kwartier draaien de rollen om. Vervolgens bespreken de deelnemers eerst hun ervaringen in hun tweetal en daarna worden de ervaringen besproken in de groep.

Effect van de activiteit: vertrouwen in elkaar vergroten, evenals de verantwoordelijkheid nemen, creativiteit stimuleren, concentratie verhogen, luisteren aanscherpen, selectie oefenen, nauwkeurig zijn en het ervaren van andere zintuigen.

Het effect van de activiteit: vertrouwen in elkaar, verantwoordelijkheid nemen, creativiteit, concentratie, luisteren aanscherpen, selectie oefenen, nauwkeurig, ervaren van andere zintuigen.


Alternatief spel passend bij het thema
De ballon
Duur: ± 10 minuten - Hele groep

De docent begeleidt de deelnemers in het langzaam oprichten van het lichaam (en de stem) en gebruikt daarbij een ballon als visualisatie. Een deelnemer blaast de ballon langzaam op terwijl de docent op de grond ligt en naarmate de ballon groeit omhoog komt. Na deze demonstratie blaast de docent de ballon op en ‘groeien’ de deelnemers mee. Deze dynamiek wordt een aantal keer door de groep uitgevoerd. De docent kan de ballon langzaam of snel leeg laten lopen zodat de deelnemers weer op de grond liggen.
Als variatie bij deze speldynamiek kunnen de deelnemers de beweging met hun stem extra kracht geven. Bijvoorbeeld een blazend geluid, een piepend geluid of ieder ander geluid waar de deelnemers voor kiest om de beweging mee te ondersteunen.

Effect van de speldynamiek: het trainen van de motorische vaardigheden (balans), maar ook het bewustzijn van hoe lichaamsdelen samen en los van elkaar kunnen bewegen om zo de zelfcontrole van het lichaam te trainen.


Na aandacht voor bewegen, plezier hebben en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring – het drieluik.