Tangaslip O: verschil tussen versies

 
(14 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 3: Regel 3:
  
 
<div class="row">
 
<div class="row">
<div class="small-2 columns">
+
<div class="small-6 large-offset-2 columns">
{{Wit}}
 
</div>
 
<div class="row">
 
<div class="small-6 columns">
 
  
 
<h3>'''Opmaat'''</h3>
 
<h3>'''Opmaat'''</h3>
<h4>'''Waar je ''bereid'' bent om te sterven'''</h4>
+
<h4>'''Les: Waar mensen verwachten dat je in ''tangaslip'' de deur opendoet'''</h4>
 +
 
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h5>'''Ruimte en materiaal'''</h5>
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt. Anders worden er clipboards gebruikt.
 
<br>
 
<br>
<h5>De ruimte</h5>
 
Stoelen staan in een kring en iedereen zit. Buiten de kring staan eventueel tafels om te schrijven of er worden clip-borden gebruikt.
 
 
<br>
 
<br>
 +
Bij de eerste les begint de docent met het uitleggen van de opbouw van de les(en). Maak een flipover of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten erop. Neem deze kort door.
 +
  </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
<h4>'''Energieke Dynamiek'''</h4>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5>
+
<h4>'''Energieke activiteit'''</h4>
'''''Gericht luisteren en observeren I'''''<br>
+
<h5>'''Gericht luisteren en observeren I - vastleggen van geluiden'''</h5>
Stap 1: De docent deelt de groep in twee. De ene helft gaat luisteren naar geluiden in
+
<h5>Duur: ± 10 minuten - Hele groep</h5>
de ruimte en de andere helft observeert degenen die luisteren. De instructie voor
+
  <div class="mw-collapsible-content">
degenen die luisteren is dat ze met hun arm aangeven uit welke richting het geluid
+
Stap 1: de trainer splitst de groep in tweeën. De ene helft luistert naar geluiden in de ruimte en de andere helft observeert degenen die luisteren.  
komt dat ze horen. Dit doen ze twee minuten en de laatste minuut met de ogen dicht.
+
Degenen die luisteren moeten met hun arm aangeven uit welke richting het geluid komt. Dit doen ze twee minuten, waarvan de laatste met ogen dicht. Terwijl de luisteraars dit doen, observeren de observators. Daarna vraagt de trainer wat de luisteraars hebben ervaren en wat de observators zagen. Vervolgens worden de rollen omgedraaid. Mocht er meer tijd en ruimte beschikbaar zijn: herhaal deze oefening dan buiten.<br>
De instructie voor degenen die observeren is dat ze kijken naar de anderen. Daarna
+
Stap 2: (mits er meer tijd voor handen is) alle deelnemers krijgen een wit papier en een potlood. Geef alle deelnemers de instructie zich terug te trekken op een plek naar keuze, buiten of binnen, waar ze registeren wat ze horen. Deze registratie kan zijn met woorden, tekens, beelden; iedere deelnemer kiest zijn eigen vorm. Na een tijdje de groep bijeen roepen en de ervaringen na bespreken.  
vraagt de docent wat de luisteraars hebben ervaren en wat de observeerders hebben
 
kunnen zien. Vervolgens draaien de rollen om.
 
Mocht er meer tijd beschikbaar zijn en ruimte: herhaal deze oefening dan buiten.
 
Stap 2: (als er meer tijd voorhanden is) geef alle deelnemers de instructie zich terug
 
te trekken op een plek naar keuze buiten of binnen waar ze gaan registreren wat ze
 
horen. De registratie kan zijn met woorden, tekens, beeld etc. Hoe je maar wilt.
 
Nabespreken.
 
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
''Bewust horen en ervaren, onderscheid maken, selecteren, rust, hertalen van geluid,
+
''Effect van de activiteit: dingen bewust horen en ervaren, onderscheid maken, selecteren, rust ervaren, het hertalen van geluid en puzzelend denken.''
puzzelend denken.''
+
  </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h4>'''Alternatief Energieke Dynamiek'''</h4>
+
<h5>'''Alternatieve energieke oefening'''</h5>
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5>
+
<h5>'''''Spinal Flush''''' </h5>
 +
<h5>Duur: ± 10 minuten - Hele groep</h5>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
'''''Spinal Flush'''''
+
Deze oefening kun je alleen samen met iemand anders doen. De docent deelt de deelnemers op in teams van twee. Nummer een leunt met zijn handen tegen de muur. Nummer twee masseert met zijn duimen vanaf de nek langs beide kanten van de ruggengraat tot aan het stuitje de rug van nummer een. Dit herhaalt nummer twee drie keer. Aan het einde veegt hij met zijn handen langs dezelfde weg van boven naar beneden over de ruggengraat heen. Daarna wisselen ze van rol en doen ze nog een keer hetzelfde.
Deze oefening kun je alleen samen met iemand doen. De docent organiseert de leerlingen in teams van twee. Nummer een
 
leunt met zijn handen tegen de muur. Nummer twee masseert met zijn duimen vanaf
 
de nek langs beide kanten van de ruggengraat tot aan het stuitje de rug van nummer
 
een. Dit herhaalt nummer twee drie keer. Aan het einde veegt zij met zijn handen
 
langs dezelfde weg van boven naar beneden over de ruggengraat heen.
 
Daarna wisselen en hetzelfde nog een keer doen.
 
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
''Stimuleert samenwerking, kalmeert irritaties en vermindert opgebouwde stress.''
+
''Het effect van de oefening: het stimuleren van de samenwerking, het kalmeren van irritaties en het verminderen van opgebouwde stress.''
 
     </div>
 
     </div>
 
</div>
 
</div>
 
<br>
 
<br>
<h4>'''Dynamiek passend bij het onderwerp'''</h4>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h5>Duur ± 40 minuten / de hele groep</h5>
+
<h4>'''Activiteit passend bij het thema'''</h4>
'''''Gericht luisteren en observeren II'''''<br>
+
<h5>'''''Gericht luisteren en observeren II'''''</h5>
De docent maakt tweetallen. De nummers 1 gaan de nummers 2 leiden tijdens een
+
<h5>Duur: ± 40 minuten – Hele groep</h5>
wandeling van 15 minuten.
+
  <div class="mw-collapsible-content">
De nummers 2 hebben hun ogen gesloten tijdens de wandeling.
+
De docent maakt tweetallen. De nummers één gaan de nummers twee leiden tijdens een wandeling van een kwartier. De nummers twee hebben hun ogen gesloten tijdens de wandeling. De nummers een houden hun partner lichtjes vast bij de arm, maar ondersteunen hen wel indien nodig. De duo’s besluiten onderling aan welke kant de begeleider het best kan lopen. Ze kunnen ook eerst beide kanten uitproberen. Nummer een leidt nummer twee langs de geluiden om hen heen. Nummer een richt zich tijdens de wandeling op de geluiden. De duo’s spreken niet met elkaar. Als je wilt dat degene die je begeleidt nauwkeurig luistert, kun je dat aangeven met: ‘zoom in’ en als je wilt dat het luisteren breder wordt, ‘zoom uit’. Maar niets zeggen en rustig begeleiden kan ook heel goed. Na het kwartier draaien de rollen om. Vervolgens bespreken de deelnemers eerst hun ervaringen in hun tweetal en daarna worden de ervaringen besproken in de groep.
De nummers 1 houden hun partner licht vast, ondersteunen hen wel indien nodig, bij
 
de arm Bepaal in je tweetal welke kant het beste aanvoelt. Dit kan nummer 1 doen
 
door even naast nummer 2 te gaan staan eerst links, dan rechts en te vragen welke
 
kant beter voelt. Dit kan nummer 1 herhalen zodat nummer 2 de tijd krijgt om het te
 
ervaren en te kiezen.
 
Nu gaat nummer 1 nummer 2 leiden langs geluiden om hen heen. Je spreekt niet met
 
elkaar. Als je wilt dat degene die je begeleidt nauwkeurig luistert kun je dat aangeven
 
met: zoom in, en als je wilt dat het luisteren breder wordt, zoom out. Maar niets
 
zeggen en rustig begeleiden kan heel goed. Daarna draaien de rollen om.
 
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
''Vertrouwen in elkaar, verantwoordelijkheid nemen, creativiteit, concentratie,
+
''Effect van de activiteit: vertrouwen in elkaar vergroten, evenals de verantwoordelijkheid nemen, creativiteit stimuleren, concentratie verhogen,
luisteren aanscherpen, selectie oefenen, nauwkeurig, ervaren van andere zintuigen.''
+
luisteren aanscherpen, selectie oefenen, nauwkeurig zijn en het ervaren van andere zintuigen.''
 
<br>
 
<br>
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
+
<br>
<h4>'''Alternatief Dynamiek passend bij het onderwerp'''</h4>
+
''Het effect van de activiteit: vertrouwen in elkaar, verantwoordelijkheid nemen, creativiteit, concentratie, luisteren aanscherpen, selectie oefenen, nauwkeurig, ervaren van andere zintuigen.''
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5>
+
  </div>
 +
</div>
 +
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h5>'''Alternatief spel passend bij het thema'''</h5>
 +
<h5>'''''De ballon'''''</h5>
 +
<h5>Duur: ± 10 minuten - Hele groep</h5>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
'''''De ballon'''''<br>
+
De docent begeleidt de deelnemers in het langzaam oprichten van het
De begeleider gaat de deelnemers begeleiden in het langzaam groter maken van het
+
lichaam (en de stem) en gebruikt daarbij een ballon als visualisatie.  
lichaam (en stem). De begeleider gebruikt daarbij als visualisatie een ballon. Een
+
Een deelnemer blaast de ballon langzaam op terwijl de docent op de grond ligt en naarmate de ballon groeit omhoog komt. Na deze demonstratie blaast de docent de ballon op en ‘groeien’ de deelnemers mee. Deze dynamiek wordt een aantal keer door de groep uitgevoerd. De docent kan de ballon langzaam of snel leeg laten lopen zodat de deelnemers weer op de grond liggen.
deelnemer blaast de ballon langzaam op en de begeleider begint liggend op de grond
+
<br>
en wordt steeds groter. Deze dynamiek wordt een aantal keer door de groep
+
Als variatie bij deze speldynamiek kunnen de deelnemers de beweging met hun stem extra kracht geven. Bijvoorbeeld een blazend geluid, een piepend geluid of ieder ander geluid waar de deelnemers voor kiest om de beweging mee te ondersteunen.
uitgevoerd. De begeleider kan de ballon langzaam of snel leeg laten lopen zodat de
 
deelnemers weer op de grond liggen.
 
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
''Een deelnemer traint hierbij zijn motorische vaardigheden, zoals balans, bewustzijn
+
''Effect van de speldynamiek: het trainen van de motorische vaardigheden (balans), maar ook het bewustzijn van hoe lichaamsdelen samen en los van elkaar kunnen bewegen om zo de zelfcontrole van het lichaam te trainen. ''
van de verschillende bewegingsmogelijkheden van de afzonderlijke lichaamsdelen en
 
isolatie van lichaamsdelen (zelfcontrole van het lichaam). Als variatie kunnen zij hun
 
stem erbij gebruiken.''
 
 
     </div>
 
     </div>
 
</div>
 
</div>
 
<br>
 
<br>
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met het drieluik.
+
Na aandacht voor bewegen, plezier hebben en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring – het drieluik.
 
<br>
 
<br>
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
  
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Tangaslip Les 4]]
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Tangaslip Les 4]]
 +
[[Categorie:Sjabloon]]

Huidige versie van 20 nov 2020 om 17:20

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaar9G2 v2.jpeg

Opmaat

Les: Waar mensen verwachten dat je in tangaslip de deur opendoet

Ruimte en materiaal

Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt. Anders worden er clipboards gebruikt.

Bij de eerste les begint de docent met het uitleggen van de opbouw van de les(en). Maak een flipover of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten erop. Neem deze kort door.


Energieke activiteit

Gericht luisteren en observeren I - vastleggen van geluiden
Duur: ± 10 minuten - Hele groep

Stap 1: de trainer splitst de groep in tweeën. De ene helft luistert naar geluiden in de ruimte en de andere helft observeert degenen die luisteren. Degenen die luisteren moeten met hun arm aangeven uit welke richting het geluid komt. Dit doen ze twee minuten, waarvan de laatste met ogen dicht. Terwijl de luisteraars dit doen, observeren de observators. Daarna vraagt de trainer wat de luisteraars hebben ervaren en wat de observators zagen. Vervolgens worden de rollen omgedraaid. Mocht er meer tijd en ruimte beschikbaar zijn: herhaal deze oefening dan buiten.
Stap 2: (mits er meer tijd voor handen is) alle deelnemers krijgen een wit papier en een potlood. Geef alle deelnemers de instructie zich terug te trekken op een plek naar keuze, buiten of binnen, waar ze registeren wat ze horen. Deze registratie kan zijn met woorden, tekens, beelden; iedere deelnemer kiest zijn eigen vorm. Na een tijdje de groep bijeen roepen en de ervaringen na bespreken.

Effect van de activiteit: dingen bewust horen en ervaren, onderscheid maken, selecteren, rust ervaren, het hertalen van geluid en puzzelend denken.


Alternatieve energieke oefening
Spinal Flush
Duur: ± 10 minuten - Hele groep

Deze oefening kun je alleen samen met iemand anders doen. De docent deelt de deelnemers op in teams van twee. Nummer een leunt met zijn handen tegen de muur. Nummer twee masseert met zijn duimen vanaf de nek langs beide kanten van de ruggengraat tot aan het stuitje de rug van nummer een. Dit herhaalt nummer twee drie keer. Aan het einde veegt hij met zijn handen langs dezelfde weg van boven naar beneden over de ruggengraat heen. Daarna wisselen ze van rol en doen ze nog een keer hetzelfde.

Het effect van de oefening: het stimuleren van de samenwerking, het kalmeren van irritaties en het verminderen van opgebouwde stress.


Activiteit passend bij het thema

Gericht luisteren en observeren II
Duur: ± 40 minuten – Hele groep

De docent maakt tweetallen. De nummers één gaan de nummers twee leiden tijdens een wandeling van een kwartier. De nummers twee hebben hun ogen gesloten tijdens de wandeling. De nummers een houden hun partner lichtjes vast bij de arm, maar ondersteunen hen wel indien nodig. De duo’s besluiten onderling aan welke kant de begeleider het best kan lopen. Ze kunnen ook eerst beide kanten uitproberen. Nummer een leidt nummer twee langs de geluiden om hen heen. Nummer een richt zich tijdens de wandeling op de geluiden. De duo’s spreken niet met elkaar. Als je wilt dat degene die je begeleidt nauwkeurig luistert, kun je dat aangeven met: ‘zoom in’ en als je wilt dat het luisteren breder wordt, ‘zoom uit’. Maar niets zeggen en rustig begeleiden kan ook heel goed. Na het kwartier draaien de rollen om. Vervolgens bespreken de deelnemers eerst hun ervaringen in hun tweetal en daarna worden de ervaringen besproken in de groep.

Effect van de activiteit: vertrouwen in elkaar vergroten, evenals de verantwoordelijkheid nemen, creativiteit stimuleren, concentratie verhogen, luisteren aanscherpen, selectie oefenen, nauwkeurig zijn en het ervaren van andere zintuigen.

Het effect van de activiteit: vertrouwen in elkaar, verantwoordelijkheid nemen, creativiteit, concentratie, luisteren aanscherpen, selectie oefenen, nauwkeurig, ervaren van andere zintuigen.


Alternatief spel passend bij het thema
De ballon
Duur: ± 10 minuten - Hele groep

De docent begeleidt de deelnemers in het langzaam oprichten van het lichaam (en de stem) en gebruikt daarbij een ballon als visualisatie. Een deelnemer blaast de ballon langzaam op terwijl de docent op de grond ligt en naarmate de ballon groeit omhoog komt. Na deze demonstratie blaast de docent de ballon op en ‘groeien’ de deelnemers mee. Deze dynamiek wordt een aantal keer door de groep uitgevoerd. De docent kan de ballon langzaam of snel leeg laten lopen zodat de deelnemers weer op de grond liggen.
Als variatie bij deze speldynamiek kunnen de deelnemers de beweging met hun stem extra kracht geven. Bijvoorbeeld een blazend geluid, een piepend geluid of ieder ander geluid waar de deelnemers voor kiest om de beweging mee te ondersteunen.

Effect van de speldynamiek: het trainen van de motorische vaardigheden (balans), maar ook het bewustzijn van hoe lichaamsdelen samen en los van elkaar kunnen bewegen om zo de zelfcontrole van het lichaam te trainen.


Na aandacht voor bewegen, plezier hebben en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring – het drieluik.