Opmaat O: verschil tussen versies

Regel 28: Regel 28:
 
<br>
 
<br>
 
''Effect van het spel: verbinding, alertheid, humor, spel en ontspanning.''
 
''Effect van het spel: verbinding, alertheid, humor, spel en ontspanning.''
  </div>
 
</div>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h5>'''Voorbereiding'''</h5>
 
  <div class="mw-collapsible-content">
 
* Clipboards indien daarvoor gekozen wordt;
 
* Een bal;
 
* Belletjes of een ander instrument dat geluid maakt;
 
* Bord of flip-over.
 
 
   </div>
 
   </div>
 
</div>
 
</div>
Regel 57: Regel 47:
 
<br>
 
<br>
 
''Effect van de dynamiek: ontspanning en verlagen van stress''
 
''Effect van de dynamiek: ontspanning en verlagen van stress''
 +
<br>
 +
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h5>'''Voorbereiding'''</h5>
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
* Clipboards indien daarvoor gekozen wordt;
 +
* Een bal;
 +
* Belletjes of een ander instrument dat geluid maakt;
 +
* Bord of flip-over.
 +
  </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>

Versie van 30 dec 2020 00:14

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarT2.jpeg

Opmaat

De ontdekkingstocht - denken over succes


Ruimte en materiaal
Duur: ± 2 minuten / Hele groep

De stoelen staan in een kring. Iedereen zit.
Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clipboards gebruikt.
Op het digibord / flip-over staan de de tijdsplanning en activiteiten. De trainer start met het uitleggen van de opbouw van de bijeenkomst.


Energieke oefening of Spel

Associatief balspel
Duur: ± 5 minuten / Hele groep
Instructie

De deelnemers en de trainer staan in een cirkel. Er is een bal. De trainer start met het woord 'carrière' en gooit de bal naar een van de andere deelnemers, die vangt de bal en gooit hem gelijk naar een andere deelnemer, waarbij hij het eerste woord roept dat in hem opkomt. Een derde speler vangt de bal, roept weer een woord en speelt door. Het is de bedoeling zo snel mogelijk te spelen, zodat er vaart en humor in het spel komen.

Effect van het spel: verbinding, alertheid, humor, spel en ontspanning.

Dynamiek passend bij het onderwerp

Vierkantje ademenen
Duur: ± 5-10 minuten / Hele groep
Instructie

Het ademen in een vierkant

  • tel van 1 tot 5: adem geleidelijk tijdens het tellen in
  • tel van 1 tot 5: houd je adem tijdens het tellen vast
  • tel van 1 tot 5: adem geleidelijk uit tijdens het tellen
  • tel van 1 tot 5: wacht 5 tellen zonder adem te halen.

Vervolgens start je het ‘vierkant’ weer door in te ademen.
De trainer kan ook eerst van 1 tot 3 tellen in plaats van 1 tot 5 als het moeilijk is voor de deelnemers.
Ook kan de trainer het tellen langer maken naarmate de deelnemers meer getraind zijn, bijvoorbeeld van 1 tot 6 of 7.


Effect van de dynamiek: ontspanning en verlagen van stress

Voorbereiding
  • Clipboards indien daarvoor gekozen wordt;
  • Een bal;
  • Belletjes of een ander instrument dat geluid maakt;
  • Bord of flip-over.



Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring.