EE To: verschil tussen versies
Regel 46: | Regel 46: | ||
* Eén zwarte pen per deelnemer. | * Eén zwarte pen per deelnemer. | ||
<br> | <br> | ||
− | |||
{{Tekst}} | {{Tekst}} | ||
</div> | </div> |
Versie van 31 dec 2020 12:55
Kennis - Eigen Ervaring - Actie
Inzicht in je loopbaan-oriëntaties
Vooraf
Stoelen staan in een kring en iedereen zit. Iedereen kent de omgangsvormen: Degene die vertelt wordt niet onderbroken. Vragen kunnen na het vertellen worden gesteld. Geen commentaar op elkaar.
Vertellen Eigen Ervaring
Duur ± 5-7 minuten / de hele groep
Instructie voor de deelnemers
De begeleider start en vertelt over een keer dat hij/zij een bewuste keuze maakte (over persoonlijke groei, of werk of school) in de hoop dat dat in de toekomst van waarde zou zijn? De deelnemers krijgen de gelegenheid – verduidelijkingsvragen te stellen. Vragen over iets waar ze meer over willen weten of wat ze nog niet helemaal duidelijk is.
Daarna stelt de begeleider de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat ze een bewuste keuze maakte (over persoonlijke groei, of werk of school) in de hoop dat dat voor jou in de toekomst van waarde zou zijn?
In de vertelkring komen twee deelnemers komen aan de beurt, het is als model en opwarmer bedoeld naast dat het voor de verteller een oefening is. Het is vrijwillig.
Een manier om het proces van vertellen bij te sturen is het inzetten van extra vragen om het onderwerp te verbreden of toe te spitsen.
Als de begeleider merkt dat deelnemers nog geen aansluiting hebben kan zij/hij nog een tweede ervaring vertellen waarbij een andere kant van het onderwerp belicht wordt. Het benoemen van diverse invalshoeken om aan te denken bij het herinneren van iets wat je hebt meegemaakt, creëert ruimte. Op deze manier kan de begeleider het vertellen toegankelijk maken voor de deelnemers.
Voorbereiden
- De begeleider bereidt zijn eigen ervaring voor en de verbindingsvraag.
- De begeleider bedenkt van te voren een aantal invalshoeken die passen bij het onderwerp waarmee de deelnemers verder aan de slag gaan.
Lijstje maken en kiezen
Duur ± 5 minuten / de hele groep
Instructie voor de deelnemers
De begeleider vraagt de deelnemers om zich verschillende ervaringen te herinneren dat ze een bewuste keuze maakte (over persoonlijke groei, of werk of school) in de hoop dat dat voor hen in de toekomst van waarde zou zijn?
Het gaat om drie of twee ervaringen die ze zich helder en goed herinneren. Daar maken ze een lijstje van met één woord als aanduiding (1:2:3). Het lijstje is privé. Ze kiezen de ervaring waarbij ze zich comfortabel voelen om hem te delen met de groep en die ze zich nog goed met details herinneren.
Voorbereiden
- Elke deelnemer een A6-je (zonder lijntjes).
- Eén zwarte pen per deelnemer.
Na het vertellen over hun eigen ervaring gaan de deelnemers schrijven. Eerst schrijven ze een kladversie. Nadat de kladversie is geschreven, heeft de trainer de keuze om de bijeenkomst te onderbreken. De verhalen van de deelnemers staan nu op papier en kunnen niet meer verloren gaan. Na het redigeren, schrijven de deelnemers hun tekst in het net op het antwoordblad.
Kladversie schrijven
Duur: ± 5 minuten/ Individueel
Instructie
Schrijf nu je verhaal op zoals je het aan je teamgenoot hebt verteld. Je gaat na of je de dingen die je vertelde naar aanleiding van de vragen van je gesprekspartner ook in je verhaal kunt opnemen. Dit wordt de eerste versie van je tekst. Als je vragen hebt, laat het de trainer even weten.
Tekst in het net schrijven
Duur: 15 tot 60 minuten, afhankelijk van de redactievorm
Allereerst wordt er gekozen voor een vorm om de eerste versie van de teksten te redigeren. De diverse vormen staan onder de knop ‘redigeren’ in het menu.
Instructie
Nu je weet hoe je je tekst kunt verbeteren, schrijf je je tekst nog een keer op. Je schrijft de netversie op het antwoordblad of op het speciaal daarvoor uitgereikte papier.* Schrijf je tekst nu precies onder het vierkant. Neem alle suggesties voor verbeteringen mee. Dit is de laatste versie van je tekst. Als je vragen hebt, laat het de trainer even weten.**.
Het effect van de oefening: In het net schrijven is een training voor de deelnemer in precisie; het reflecteren op de kladversie, het verbeteren van woorden en zinsopbouw en het oefenen van de fijne motoriek. Het vergt concentratie op allerlei niveaus. De verhalen van de schrijvers krijgen zo de aandacht die ze verdienen.
*
Het papier waarop de tekst in het net geschreven wordt, hangt af van de presentatievorm. Het kan een drieluik-antwoordblad zijn of een pagina voor in een boekje.
**Afhankelijk van de zelfstandigheid van de groep kan de docent rondlopen of kiezen voor een vaste plek.
Kennis - Tien oriëntaties op den rij Deel I en II
Duur ± 15 minuten / de hele groep
Instructie spel voor verdieping
Iedereen heeft thuis de literatuur gelezen. Op “het bord” staan de 10 oriëntaties op een rij naast elkaar. Iedere persoon krijgt post-its met statements er op. Elk statement representeert een bepaalde oriëntatie. Men plakt de post-its bij de bijbehorende oriëntatie. Zo krijgen we een overzicht van de trekken die bij elke oriëntatie horen. Aan de hand hiervan worden ze besproken. Hebben jullie ook vragen opgeschreven tijdens het lezen over de loopbaan-oriëntaties?
Instructie Deel II
Bespreek met je partner welke 3 loopbaan-oriëntaties het beste bij ieder passen. Haal de vragenlijst-score en de kernwoorden uit het interview erbij. Welke vragen roept het op? Lees zo nodig de literatuur om deze vragen te beantwoorden. De begeleider loopt rond om eventuele vragen samen te bespreken. Het is niet erg als je er nog niet helemaal uitkomt, soms moet je het even in de week leggen en valt het puzzelstukje later. Het is een proces.
Bewust lopen
Duur ± 5 minuten / de hele groep
Actie - welke oriëntatie(s) passen bij mij?
Duur ± 15 minuten / de hele groep
Instructie
Besluit voor nu op welk(e) oriëntatie(s) je voorlopig uitkomt (maximaal 3). Hoe herken jij jezelf in die oriëntatie(s)? Kijk naar dit moment in je leven: hoe het nu voor jou is. (Oriëntaties zijn fluïde en kunnen verschuiven over tijd).
Beeld maken
Duur ± 5 minuten / de hele groep
Instructie
Teken de plek in het groot in het vierkant een detail dat past bij je eigen ervaring.