Opmaat O: verschil tussen versies
(9 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
{{kopweg}} | {{kopweg}} | ||
− | {{T2 ontdek}} | + | {{T2 ontdek instrument}} |
<div class="row"> | <div class="row"> | ||
Regel 6: | Regel 6: | ||
<h3>'''Opmaat'''</h3> | <h3>'''Opmaat'''</h3> | ||
− | <h4>'''De ontdekkingstocht - denken over succes'''</h4> | + | <h4>'''''De ontdekkingstocht - denken over succes'''''</h4> |
<br> | <br> | ||
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | ||
Regel 31: | Regel 31: | ||
</div> | </div> | ||
<br> | <br> | ||
− | + | <h4>'''Oefening passend bij het onderwerp'''</h4> | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | <h4>''' | ||
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | ||
<h5>'''Vierkantje ademenen'''</h5> | <h5>'''Vierkantje ademenen'''</h5> | ||
Regel 46: | Regel 37: | ||
<div class="mw-collapsible-content"> | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
<h5>Instructie</h5> | <h5>Instructie</h5> | ||
− | + | De trainer doet de oefening voor en neemt de deelnemers mee. Iedereen ademt bij wijze van spreken in een vierkant.<br> | |
− | * tel van 1 tot | + | * tel van 1 tot 3: adem geleidelijk tijdens het tellen in<br> |
− | * tel van 1 tot | + | * tel van 1 tot 3: houd je adem tijdens het tellen vast<br> |
− | * tel van 1 tot | + | * tel van 1 tot 3: adem geleidelijk uit tijdens het tellen<br> |
− | * tel van 1 tot | + | * tel van 1 tot 3: wacht 3 tellen zonder adem te halen.<br> |
Vervolgens start je het ‘vierkant’ weer door in te ademen.<br> | Vervolgens start je het ‘vierkant’ weer door in te ademen.<br> | ||
− | + | <br> | |
− | + | Als deelnemers drie tellen niet comfortabel vinden, kunnen ze het ook twee tellen doen. Of als drie tellen heel makkelijk is kunnen ze het ophogen tot vier tellen. Het is wel de bedoeling dat de oefening makkelijk is en dat het geen wedstrijdje wordt. | |
+ | <br> | ||
+ | <br> | ||
+ | Deze fysieke oefening kunnen de deelnemers telkens gebruiken als zij bij zichzelf het gevoel van rust en hun focus willen versterken. | ||
+ | <br> | ||
+ | Eventueel kan een afbeelding van een vierkant als visuele ondersteuning gebruikt worden. | ||
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | '' | + | ''Het effect van de oefening: het verleggen van aandacht. Door zowel de aandacht te richten op ademen en tellen, stoppen de gedachten en kom je tot rust'' |
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
<br> | <br> | ||
+ | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | ||
+ | <h5>'''Voorbereiding'''</h5> | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
+ | * Een bal; | ||
+ | * Belletjes of een ander instrument dat geluid maakt; | ||
+ | * Bord of flip-over. | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
<br> | <br> | ||
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring. | Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring. |
Huidige versie van 2 feb 2021 om 10:11
Opmaat
De ontdekkingstocht - denken over succes
Ruimte en materiaal
Duur: ± 2 minuten / Hele groep
De stoelen staan in een kring. Iedereen zit.
Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clipboards gebruikt.
Op het digibord / flip-over staan de de tijdsplanning en activiteiten. De trainer start met het uitleggen van de opbouw van de bijeenkomst.
Energieke oefening of Spel
Associatief balspel
Duur: ± 5 minuten / Hele groep
Instructie
De deelnemers en de trainer staan in een cirkel. Er is een bal. De trainer start met het woord 'carrière' en gooit de bal naar een van de andere deelnemers, die vangt de bal en gooit hem gelijk naar een andere deelnemer, waarbij hij het eerste woord roept dat in hem opkomt. Een derde speler vangt de bal, roept weer een woord en speelt door. Het is de bedoeling zo snel mogelijk te spelen, zodat er vaart en humor in het spel komen.
Effect van het spel: verbinding, alertheid, humor, spel en ontspanning.
Oefening passend bij het onderwerp
Vierkantje ademenen
Duur: ± 5-10 minuten / Hele groep
Instructie
De trainer doet de oefening voor en neemt de deelnemers mee. Iedereen ademt bij wijze van spreken in een vierkant.
- tel van 1 tot 3: adem geleidelijk tijdens het tellen in
- tel van 1 tot 3: houd je adem tijdens het tellen vast
- tel van 1 tot 3: adem geleidelijk uit tijdens het tellen
- tel van 1 tot 3: wacht 3 tellen zonder adem te halen.
Vervolgens start je het ‘vierkant’ weer door in te ademen.
Als deelnemers drie tellen niet comfortabel vinden, kunnen ze het ook twee tellen doen. Of als drie tellen heel makkelijk is kunnen ze het ophogen tot vier tellen. Het is wel de bedoeling dat de oefening makkelijk is en dat het geen wedstrijdje wordt.
Deze fysieke oefening kunnen de deelnemers telkens gebruiken als zij bij zichzelf het gevoel van rust en hun focus willen versterken.
Eventueel kan een afbeelding van een vierkant als visuele ondersteuning gebruikt worden.
Het effect van de oefening: het verleggen van aandacht. Door zowel de aandacht te richten op ademen en tellen, stoppen de gedachten en kom je tot rust
Voorbereiding
- Een bal;
- Belletjes of een ander instrument dat geluid maakt;
- Bord of flip-over.
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring.