Verdiepen BV1: verschil tussen versies

 
(20 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 3: Regel 3:
  
 
<div class="row">
 
<div class="row">
<div class="small-2 columns">
+
<div class="small-6 large-offset-2 columns">
{{Wit}}
+
<h3>'''1 Fruit'''</h3>
    </div>
+
<h4>'''Verdiepen'''</h4>
<div class="row">
 
<div class="small-6 columns">
 
 
 
<h3>Verdiepen bij les 1 Fruit</h3>
 
 
<br>
 
<br>
<h4>Dichten, muziek en/of toneel (Duur ± 10 minuten / de hele groep)</h4>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
De deelnemers gaan korte gedichtjes van 11 woorden maken (elfjes). Het format van een elfje is: regel 1=1 woord, regel 2=2 woorden, regel 3=3woorden, regel 4=4 woorden, regel 5=1 woord.  
+
<h4>'''Dichten, muziek en/of toneel'''</h4>
<h5>Instructie voor de deelnemers</h5>
+
<h5>'''''Elfjes'''''</h5>
 +
<h5>Duur: ± 10 minuten/ Hele groep</h5>
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
De deelnemers gaan korte gedichtjes van elf woorden maken (elfjes). Het format van een elfje is: regel 1=1 woord, regel 2=2 woorden, regel 3=3woorden, regel 4=4 woorden, regel 5=1 woord.  
 +
<h5>Instructie</h5>
 
De docent laat de deelnemers een woord uit hun tekst kiezen om mee te beginnen.<br>
 
De docent laat de deelnemers een woord uit hun tekst kiezen om mee te beginnen.<br>
 
De docent begeleidt per regel.<br>
 
De docent begeleidt per regel.<br>
Regel 20: Regel 20:
 
Regel 3 = Drie woorden over hoe het ruikt.<br>
 
Regel 3 = Drie woorden over hoe het ruikt.<br>
 
Regel 4 = Vier woorden over de plek.<br>
 
Regel 4 = Vier woorden over de plek.<br>
Regel 5 = Een laatste woord ter afsluiting of het eerste woord herhaalt.<br>
+
Regel 5 = Een laatste woord ter afsluiting of de herhaling van het eerste woord.<br>
De instructies bij iedere regel kunnen variëren. In een groep met deelnemers die gewend zijn te werken met elfjes kun je ook tweetallen maken en ze elkaar laten begeleiden. Na het schrijven van 2 a 3 elfjes kiest de schrijver er eentje uit en gaat die voordragen. Zijn teamgenoot begeleidt hem met een beat of klanken bij de presentatie. Denk hierbij aan bodydrum.
+
De instructies bij iedere regel kunnen variëren.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
''Samenwerken, muzikaliteit van woorden, associëren, ontspannen en plezier''
+
In een groep met deelnemers die gewend zijn te werken met elfjes kun je ook tweetallen maken en ze elkaar laten begeleiden.
<h5>Voorbereiden</h5>
+
<br>
* De docent bereidt drie A5 papier per leerling.
+
<br>
 
+
Na het schrijven van 2 a 3 elfjes kiest de schrijver er eentje uit om voor te voordragen. De docent deelt de deelnemers in, in tweetallen. Samen overleggen de teamleden hoe ze elkaars presentatie van het elfje kunnen begeleiden met een beat of klanken. Denk hierbij aan bodydrum.
 +
<br>
 +
<br>
 +
''Effect van deze opdracht: samenwerken, muzikaliteit van woorden, associëren, ontspannen en plezier''
 +
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 +
* De docent legt drie A5-velletjes papier per deelnemer klaar;
 +
* Eén zwarte pen per deelnemer.
 +
  </div>
 +
</div>
 
   </div>
 
   </div>
 
</div>
 
</div>
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=Beter Verwoorden|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=Beter Verwoorden|Les={{BASEPAGENAME}}}}

Huidige versie van 17 feb 2021 om 12:23

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaar Fysieke activiteitnaar Vertellen en luisterennaar Vragen stellennaar RedigerennaarBV1.jpeg

1 Fruit

Verdiepen


Dichten, muziek en/of toneel

Elfjes
Duur: ± 10 minuten/ Hele groep

De deelnemers gaan korte gedichtjes van elf woorden maken (elfjes). Het format van een elfje is: regel 1=1 woord, regel 2=2 woorden, regel 3=3woorden, regel 4=4 woorden, regel 5=1 woord.

Instructie

De docent laat de deelnemers een woord uit hun tekst kiezen om mee te beginnen.
De docent begeleidt per regel.
Regel 1 = Het eerste woord dat jullie hebben gekozen uit jullie tekst.
Regel 2 = Twee woorden die iets zeggen over je eerste woord.
Regel 3 = Drie woorden over hoe het ruikt.
Regel 4 = Vier woorden over de plek.
Regel 5 = Een laatste woord ter afsluiting of de herhaling van het eerste woord.
De instructies bij iedere regel kunnen variëren.

In een groep met deelnemers die gewend zijn te werken met elfjes kun je ook tweetallen maken en ze elkaar laten begeleiden.

Na het schrijven van 2 a 3 elfjes kiest de schrijver er eentje uit om voor te voordragen. De docent deelt de deelnemers in, in tweetallen. Samen overleggen de teamleden hoe ze elkaars presentatie van het elfje kunnen begeleiden met een beat of klanken. Denk hierbij aan bodydrum.

Effect van deze opdracht: samenwerken, muzikaliteit van woorden, associëren, ontspannen en plezier

Voorbereiden
  • De docent legt drie A5-velletjes papier per deelnemer klaar;
  • Eén zwarte pen per deelnemer.